مدیر گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت:میکروب عامل انتقال این بیماری از طریق آب یا غذای آلوده پس از عبور از معده تکثیر می شود و موجب ترشح سم توکسین و سپس دفع آب و املاح بدن فرد مبتلا می شود.
کد خبر: ۲۴۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 15 June 2016
مدیر گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت:میکروب عامل انتقال این بیماری از طریق آب یا غذای آلوده پس از عبور از معده تکثیر می شود و موجب ترشح سم توکسین و سپس دفع آب و املاح بدن فرد مبتلا می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛علیرضا میرشکاری اظهار کرد: با توجه به حجم تردد زائران نقاط مختلف کشور و حتی خارج عتبات عالیات از استان ایلام احتمال ورود بیماری وبا نیز وجود دارد.

وی افزود: بیماری وبا از راه تماس یا مصرف آب و خوارک آلوده شیوع پیدا می کند که باید مردم موارد بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر از گذشته رعایت کنند.

به گفته وی، براساس بررسی های علمی و اثبات شده، طبیعت بیماری وبا به گونه ای است که هر پنج سال یک بار از نهفتگی خارج و شروع به فعالیت می کند بنابرین امسال احتمال بروز این بیماری در استان ایلام دور از انتظار نیست.

میرشکاری با بیان اینکه وبا یک بیماری حاد اسهالی و میکروبی است، یادآور شد: میکروب عامل انتقال این بیماری از طریق آب یا غذای آلوده پس از عبور از معده تکثیر می شود و موجب ترشح سم توکسین و سپس دفع آب و املاح بدن فرد مبتلا می شود.

وی گفت: این میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط منتشر شده و محیط اطراف به ویژه آب و خوراک مصرفی را آلوده می سازد.

وی تاکید کرد: محیط های مرطوب، آشامیدنی ها، آب و خوراکی های آلوده و یا میوه و سبزی هایی که با آب آلوده شسته و یا غذاهایی که بعد از پخت آلوده شده و تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار مبتلا به وبا در واقع در انتشار این بیماری دخیل هستند.

میرشکاری با اشاره به اینکه منبع آلودگی آب، غذای آلوده و همچنین مدفوع انسانی است به عموم مردم توصیه کرد جوشاندن آب به مدت یک دقیقه، شست و شوی دست با آب سالم و صابون، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان و دوره گردان در حفظ سلامت افراد موثر است.

وی در خصوص علایم این بیماری گفت: علایم این بیماری اسهال آبکی شدید و بدبو با دفع بسیار مکرر اجابت مزاج، استفراغ ناگهانی بدون داشتن حالت تهوع، گرفتگی عضلات ساق پا، عطش فراوان، پری و غرغر مداوم شکم است.

وی با بیان اینکه عدم تشخیص و مداوای به موقع منجر به مرگ فرد مبتلا به بیماری وبا می شود، تاکید کرد: هر چند در سال های اخیر و امسال هیچگونه موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان ایلام گزارش نشده اما همه مراکز درمانی استان آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار