«دره شهر» یکی از مهمترین مناطق مستعد کشاورزی در استان ایلام به شمار می رود، کیفیت بالای خیار تولید شده در کنار رودخانه سیمره باعث شده دلالان دندان طمع را بار دیگر برای آن تیز کنند.
کد خبر: ۲۴۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 12 June 2016
«دره شهر» یکی از مهمترین مناطق مستعد کشاورزی در استان ایلام به شمار می رود، کیفیت بالای خیار تولید شده در کنار رودخانه سیمره باعث شده دلالان دندان طمع را بار دیگر برای آن تیز کنند.

به گزارش تابناک ایلام ، اراضی مستعد شهرستان دره شهر در کنار رودخانه خروشان باعث شده این شهرستان به عنوان قطب تولید خیار در کشور نامیده شود، در حال حاضر برداشت خیار در شهرستان دره شهر آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از ۸۰ هزار تن خیار در این شهرستان برداشت شود که عمدتا نیز به خارج از استان ارسال می شود.

بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر در بحث خیار کاری مشغول به فعالیت هستند و ارزش ریالی محصول کشت خیار در شهرستان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

علی غلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در این ارتباط  می گوید: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام امروزه یکی از مهمترین شهرستانهای استان برای کشاورزی به شمار می رود و هر وقت وارد این شهرستان می شوی بوی محصولات کشاورزی به مشام می رسد.

وی می گوید: چهره کشاورزی اکثر نقاط این شهرستان را گرفته و وقتی تصور کنی رودخانه مهمی مثل سیمره در کنار زمینهای این شهرستان می گذرد و بیش از نیمی از محصولات از آب این رودخانه عظیم تولید می شود.

غلامی عنوان می کند: در نقطه ای برنج، در نقطه دیگر حبوبات، در منطقه ای گندم و جو، در روستایی ماهی، شیر و گوشت و...این چهره شهرستانی است که قدمت تاریخی آن باعث شده کشاورزی هم در آن از پیشینه طولانی برخوردار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر ادامه می دهد: در حال حاضر سالانه ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر تولید می شود که بخش مهمی از این میزان به سایر نقاط کشور و مرکز استان ارسال می شود.

وی عمده محصولات کشاورزی شهرستان را، خیار، گندم، طالبی، لیمو، باقلا، سبزی، کنجد، کلزا و ...ذکر کرد و گفت: ارزش محصولات کشاورزی شهرستان دره شهر بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان است.

غلامی تصریح کرد: سالانه ۲۳ هزار تن انواع محصولات دامي شامل گوشت قرمز و سفيد، شير خام، روغن حيوانی، پشم، ماهی و عسل در شهرستان دره شهر توليد و به بازارهای مصرف عرضه مي شود.

وی افزود: رونق محصولات کشاورزی این شهرستان بسیار حائز اهمیت است به طوری که ۵۰ درصد محصولات تولیدی بخش کشاورزی شهرستان دره شهر در حاشیه رودخانه سیمره تولید می شود.

دره شهر قطب تولید خیار در غرب کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره اظهار کرد: هم اکنون برداشت خیار در سطح مزارع شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام آغاز شده، محصولی که مهمترین تولید کشاورزی شهرستان و حتی استان است.

وی می افزاید: در سال جاری پیش بینی شده بیش از ۱۰۰ هزار تن خیار به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان برداشت و روانه بازار شود و ارزش بالای اقتصادی این محصول ارزشمند بودن آن در شهرستان و استان را مطرح می کند.

غلامی عنوان می کند: هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دره شهر به کشت خیار اختصاص یافته که خیار تولید شده این شهرستان از لحاظ کیفیت در کشور بی نظیر است.

حضور دلالان برای خرید خیار

رونق کشت خیار در شهرستان دره شهر طی سالهای اخیر دوچندان شده و کشاورزان در چند نوبت از سال خیار کشت می کنند که این امر باعث رونق اقتصادی منطقه و اشتغال در شهرستان شده است.

یکی از مهمترین و مسائلی که در بحث خیار شهرستان دره شهر مشاهده می شود حضور دلالان در کنار روستاهای شهرستان است که با قیمتهایی بسیار پایین این محصول را خریداری و با قیمت بسیار بالا در نقاط مختلف کشور به فروش می رسانند.

غلامی در این ارتباط نیز می گوید: در حال حاضر بحث مهمی که در خیار دره شهر وجود دارد عدم ساماندهی فروش این محصول است که باعث شده دلالان در کنار جاده ها برای این محصول کمین کنند و آن را با قیمت پایین از کشاورز خریداری کنند.

وی می گوید: نوع خیار تولید شده در شهرستان با بقیه نقاط کشور از لحاظ مزه فرق دارد و به همین جهت مشتری های زیادی دارد.

غلامی می افزاید: یکی از مهمترین اقداماتی که طی سالهای اخیر در شهرستان برای ماندگاری ارزش اقتصادی در بحث خیار در شهرستان شده ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط از جمله تولید خیار شور بوده است.

آنچه که در حال حاضر مشکل اصلی شهرستان دره شهر در بخش کشاورزی شهرستان است عدم جود صنایع تبدیلی در شهرستان بوده که باعث شده ارزش کمتری از محصولات نصیب مردم شهرستان شود.

در حال حاضر دلالان، محصولات کشاورزی مردم شهرستان را به قیمتی خیلی پایین می خرند و با قیمتهای مناسب در دیگر شهرها به فروش می رسانند که حضور مسئولان و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی برای اینکه مردم و کشاورزی زحمت کش سود بیشتری ببرد ضروری است.

متاسفانه شهرستان دره شهر به دلیل نبود سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی مرغوب شهرستان با قیمتهای پایین به فروش می رسند./م



منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار