امسال باران در ایلام غول بزرگ خشکسالی را شکست داد و باعث خوشحالی کشاورزان شد. کشاورزان ایلامی در قامت سربازان اقتصاد مقاومتی حاضر به تلاش و کوشش در راه مام میهن هستند. در این راستا کشاورزان دشت بیجنوند که زمینهایشان فاصله کوتاهی تا یک رودخانه بزرگ را دارند به سرمایه گذاری بنیاد برکت نیازمندند.
کد خبر: ۲۴۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 08 June 2016
 امسال باران در ایلام غول بزرگ خشکسالی را شکست داد و باعث خوشحالی کشاورزان شد. کشاورزان ایلامی در قامت سربازان اقتصاد مقاومتی حاضر به تلاش و کوشش در راه مام میهن هستند. در این راستا کشاورزان دشت بیجنوند که زمینهایشان فاصله کوتاهی تا یک رودخانه بزرگ را دارند به سرمایه گذاری بنیاد برکت نیازمندند.

به گزارش تابناک ایلام ، کمتر کسی در ایران پیدا می شود که نداند ایلام یکی از محروم ترین استانهای کشور است. نرخ بالای بیکاری و پایین بودن شاخص های توسعه یافتگی در ایلام نسبت به میانگین کشوری باعث شده است که نامش با فقر ومحرومیت مترادف شود. اما ایلام که دارای تمدنی باستانی است سرشار از آثار تاریخی است که دل هر فرهنگ دوست و گردشگر ایرانی و خارجی را به یغما می برد . یکی از شهرهای کنونی استان به نام دره شهر دردوره ساسانی یکی از پایتخت های ایران بوده است. علاوه بر آثار دست ساخت بشر، ایلام دارای تنوع طبیعی است؛ به گونه ای که هنگامی که در کویردهلران آفتاب سوزان است می توان بر قله های سر به فلک کشیده شهر ایلام برف را به نظاره نشست و در کنار درختان بلوط از قدرت خداوند در خلق این همه زیبایی و رنگارنگی طبیعی در شگفت بود و لذت برد..میزان جنگل های ایلام به 500 هزار هکتار می رسد. 
ایلام همچنین به لحاظ دارا بودن منابع معدنی و نفت و گاز جایگاه ویژه ای دارد، یارالله نصیری؛ رئیس سازمان صنعت و معدن ایلام با شکایت از بیکاری جوانان در جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان میزان منابع نفت و گاز ایلام را هم پای با کشور ثروتمند قطر اعلام کرد . آری ایلام به تنهایی 11 درصد منابع نفت و گاز کشور را در دل خود جای داده است.
ایلام در بخش کشاورزی و دامداری نیز دارای حرفهای بسیاری برای گفتن است. تنوع جغرافیایی و محیط کوهستانی آن با رودخانه های فراوان می تواند در ایجاد اشتغال در این دو بخش که اهمیت زیادی در اقتصاد مقاومتی دارند داشته باشد. اما نکته جالب اینجاست که از این منابع استفاده نمی شود.
برای مثال در بخش زاگرس(بیجنوند) شهرستان چرداول 3هزار هکتار زمین کشاورزی دیم وجود دارد که رودخانه سیمره از کنار آن در فاصله سه کیلومتری رد می شود . متاسفانه به دلیل خشکسالی در سالیان گذشته جمعیت زیادی این بخش را رها کرده و برای کارگری به شهرهای بزرگی چون تهران پناه آورده اند، اما امسال به لطف بارشهای فراوان که ایلام را در جایگاه نخست نزولات جوی قرار داد و از قضا سیلهای معروف آن خسارت زیادی هم به استان زد؛ کشاورزی در این بخش و دیگر بخشهای استان رونق گرفت. بیجنوندی ها در ده سال گذشته محتمل خسارات فراوانی شده بودند به نحوی که در این ده سال هیچگونه برداشتی نداشته اند و تنها به امید بارش کاشت می کردند. این امید امسال رنگ واقعی به خود گرفت و خوشحالی به کشاورزان برگشت. در بازدید از منطقه شاهد بودیم که دهها کمباین فعالیت شبانه روزی داشتند و حتی سیلوی گندم منطقه نیز پر شده بود و گندم در بیرون آن ذخیره می کردند. 
مشاهده این گندم ها و تاثیر آن در خودکفایی استان و کشور ضرورت رسیدگی فوری به زمینهای دیم و ایجاد پمپاژ در منطقه را دو چندان می کند. در سفر چند روز پیش مسئولان بنیاد برکت به ایلام این منطقه توسط مسئولان ایلامی معرفی شد که متاسفانه از طرح پمپاژ و تامین سرمایه آن استقبال نشد، هرچند که قولهایی مبنی بر دادن وام به کشاورزان در قالب شرکت تعاونی داده شد. بنابر گفته کشاورزان آنها بلافاصله اقدام به ایجاد تعاونی کرده اند و دیگر منتظر لطف و همراهی عوامل بنیاد هستند تا در شکوفایی ایران اسلامی سهیم شوند. آنها که لطف بنیاد برکت در ساختن مدرسه و کمک به محرومان ایلامی را از نزدیک دیده اند و از خدمات بنیاد بهره مند شده اند در سفر به منطقه اصراری زیادی به گرفتن عکس و انتشار آن جهت توجه مسئولین کشوری و استانی و به خصوص بنیاد برکت به پمپاژ داشتند که در راستای این امر گوشه هایی از لطف باران به مردم این منطقه محروم منتشر می شود.

گندم

 

گندم 2

 

گندم 3

 

 

گندم4

 /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار