و باز هم مویه سرایی بی کسی زردلان؛
امروز برای محرومیت و نادیده گرفته شدن کمترین حقوق مردم زردلان تنها باید مدیحه سرایی کرد و مور لکی را بانگ زد و برای این مردم گریست.هرچه در این سالها از محرومیت زردلان گفتیم گوش شنوایی پیدا نشد و مسئول دلسوزی یافت نگردید که بر حل این مشکلات اهتمام ورزد.
کد خبر: ۲۳۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 01 June 2016

در مراسمات محلی و در هنگامی که اوج ناراحتی و داغ فراق کمر خانواده و دودمانی را خم کرده است این مویه سرایی و چمری و فریادهای حزین مردان و زنان اهل دل است که تسلی خاطر بازماندگان و داغ دیدگان را فراهم می آورد.

به گزارش تابناک ایلام،امروز برای محرومیت و نادیده گرفته شدن کمترین حقوق مردم زردلان تنها باید مدیحه سرایی کرد و مور لکی را بانگ زد و برای این مردم گریست.

هرچه در این سالها از محرومیت زردلان گفتیم گوش شنوایی پیدا نشد و مسئول دلسوزی یافت نگردید که بر حل این مشکلات اهتمام ورزد.

مردمی که از داشتن کمترین امکانات مورد نیاز زندگی بی بهره بوده و زندگی را در پناه طبیعت و بدون هیچگونه خدماتی سپری می کنند.

وضعیت راه های زردلان و هلیلان در حد صفر که نه در حد زیر صفر است.یک نم باران کافی است تا ارتباط اکثر روستاهای زردلان را با دنیای خارج قطع کند.

راه هایی که سالیان سال است به علت عدم توجه مسئولین صعب العبور بوده و تنها برای تردد تراکتور مناسب می باشند.

آب آشامیدنی مردم زردلان کمترین کیفیت بهداشتی را ندارد.وضعیت لوله کشی آب در برخی روستاها آنقدر افتضاح است که نگاه کردن به آن نیز خرج روی دست بیمارستانهای کشور می گذارد.

از وضعیت آموزش در زردلان که بخواهیم سخن بگوییم باید ابتدا یک 30 دقیقه ای را گریه کرده و اشک ریخته و بعد از آن که بغض گلو شکسته شد آواز حزن انگیز آموزش در زردلان را بر قلم جاری کنیم.کودکان و نوجوانان زردلان هنوز در کپر و خانه های مخرویه ای تحصیل می کنند که هر لحظه ی آن بوی شین آباد و فاجعه ای انسانی از نوعی بد تر را می دهد.آیا باید در ایلام و زردلان ما هم چندین کودک قربانی شوند تا مسئولین به فکر چاره جویی برای زردلان و کودکانش باشند؟اگر چنین است من حاضرم برای کودکان زردلانی قربانی شوم.

خانه هایی که مردم زردلان در آنها زندگی می کنند شمایلی شبیه به منازل عهد سلجوقیان دارند.اینجا محرومیت در رگ و گوشت و خون و بند بند وجود مردمانش زبانه زده و این محرومیت با زندگی در خانه هایی نا امن صد چندان شده است.

وضعیت بهداشت در زردلان هم قابل مدیهه سرایی است.آمار کودکان بیمار و فلج مادرزاد در زردلان را که نگاه کنید(البته آمار واقعی و قابل لمس) خواهید دید که در زردلان ما بیشتر از هر دیاری دیگر در حق کودکان ظلم شده و بهداشت اولیه برای آنها رعایت نشده است.

مردم روستاهای زردلان برای تامین اولی ترین نیازهای خود باید بالغ بر 90 کیلومتر راه کوهستانی را تا شهر توحید هلیلان طی کرده و همواره در این طی مسیر با خطرات مختلفی مواجه شوند.در سال جاری و سال گذشته بالغ بر 6 نفر در جاده های منتهی به زردلان بر اثر تصادف کشته شده است.

بیکاری مفرط در زردلان موج زده و مردم این دیار تنها از طریق دامداری امرار معاش می کنند.دامداری که خدمات بهداشتی و دامپزشکی به آن در حد پایینی بوده و همین سال گذشته چندین دام در اثر تب برفکی در این منطقه تلف شدند.

آنتن دهی تلفن همراه در منطقه زردلان در حد صفر و تنها در راس قله ها امکان پذیر استو8 هزار جمعیت زردلان به سختی و تقریبا به صورتی نزدیک به ناممکن با دنیای خارج ارتباط برقرار می کنند.

یک ایستگاه پمپاژ در میدر زردلان نیمه کاره ساخته شده و رها شده است.دولت هزینه های میلیاردی را در این ایستگاه صرف کرده  در حال حاضر آن را رها کرده است.اگر این ایستگاه راه اندازی شود بالغ بر 500 هکتار از اراضی زردلان زیر کشت رفته و مشکلات زیادی از مکنطقه حل می شود.

زردلان هلیلان کم مورد بی مهری قرار نگرفته است.وزارت نیرو به بهانه راه اندازی سد در این منطقه مدت 17 سال از ارائه خدمات به بسیاری از روستاهای زردلان جلوگیری و ممانعت کرد.ولی جریان احداث سد در این منطقه منتفی شده و وزارت نیرو هم کوچکترین جوابی به این مردم درد کشیده نداد.طبق قانون اخلاق و انسانیت وزارت نیرو باید این 17 سال عقب ماندگی را با خدمات ویژه و پرداخت غرامت به مردم جبران نماید.

در غزل مویه سرایی برای زردلان این یک بیت را کم داشتیم که بگوییم در زردلان ما هنوز برخی از مردم و حتی کهنسالان شناسنامه ندارند.شناسنامه ای که نشان دهنده هویت و ایرانی بودن این مردمان است.شاید به همین توجیه است که خدمت رسانی به این مردم انجام نشده است.

بیان دردها و محرومیت منطقه زردلان به این معنی نیست که منطقه هلیلان آباد بوده و مشکلی ندارد.محرومیت و مشکلات زندگی در هلیلان نیز بیداد می کند.ولی مشکلات هلیلان در حد مویه سرایی نیست.این زردلان است که غزلسرایی محرومیتش دل هر سنگدلی را به رحم خواهد آورد.

زردلان در حد فاصل بین سه استان قرار دارد.ایلام و کرمانشاه و لرستان سه استانی هستند که همسایگه زردلان بوده و می توانند به این منطقه خدمت رسانی کنند.احداث یک راه ارتباطی اصلی برای ارتباط دادن ایلام به استانهای مرکز از طریق زردلان می تواند بسیاری از مشکلات این منطقه را مرتفع نماید.

به هر حال بنده سراپا تقصیر یکبار دیگر قلم به دست گرفته و مشکلات و محرومیت مردم و منطقه زردلان را فریاد زدم.فریادی که اگر به گوش مسئولین استان ایلام برسد و منجر به حرکتی در راستای رفع این محرومیت ها شود بدون شک ثوابی برابر با حج بیت الله الحرام برای من و مسئولین و امثال ما خواهد بود.

زردلان جز بخش هلیلان و در انتهای نقشه ی استان ایلام از سمت استانهای کرمانشاه و لرستان قرار دارد.جمعیت زردلان سردسیر و گرمسیر بالغ بر 8 هزار نفر بوده و از دورترین نقطه ی زردلان تا شهر توحید (روستای میدر) 90 کیلومتر فاصه وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
با سلام و درود بر مدیر شایسته و لایق سایت تابناک در گزارش دهی و پوشش دادن مسائل و مشکلات این دیار - جای بسی تأسف است بعد از 37که از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی میگذرد هنوز بسیاری از مردمان رنج کشیده و انقلاب کرده ی این دیار از نعمت اب و برق و سایر امکانات و تسهیلاتی که حق هر انسان است جهت زندگی طبیعی خود ، محروم باشند مسئولینی که بارها به این مردم قول سر خرمن دادند وفادار به گفته های خودشان نبودند امید است مسئولین امر جهت رفع این مشکلات ابتدایی بشتابند تا فردای قیامت شرمنده این مردمان نشوند، باشد...
الماسي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
احسنت جناب مدير واقعا به شما افتخار ميكنيم بابت مديريت صحيح و إعلام نمودن مشكلات استان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار