مروری بر روزنامه های چهارشنبه 5خرداد؛
انتخاب آیت الله جنتی به سمت رئیس خبرگان به موضوع نخست روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب تبدیل شده است و هر یک از زعم خود به نحوی این انتخاب را تحلیل کرده اند. البته همچنان موضوعاتی از قبیل ریاست آینده مجلس و مصوبه جنجالی آخرین روز مجلس نهم از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۳۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 25 May 2016

انتخاب آیت الله جنتی به سمت رئیس خبرگان به موضوع نخست روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب تبدیل شده است و هر یک از زعم خود به نحوی این انتخاب را تحلیل کرده اند. البته همچنان موضوعاتی از قبیل ریاست آینده مجلس و مصوبه جنجالی آخرین روز مجلس نهم از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصولگرای کیهان و وطن امروز در تیترهایی جنجالی موضوع انتخاب رئیس مجلس خبرگان را تحلیل کرده اند.

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «تکرار کنید جنتی» با کنایه به واژه مصطلح در انتخابات گذشته از زبان رئیس دولت اصلاحات نوشته: « منتخبان مردم ایران در دوره پنجم خبرگان رهبری روز گذشته با اکثریت آرا آیت‌الله جنتی را به عنوان رئیس این مجلس انتخاب کردند تا طی چند سال اخیر، یک بار دیگر نشان دهند، حریم مجلس خبرگان را از سیاست‌بازی‌ها و سیاست‌زدگی‌های باندی و حزبی در امان نگه می‌دارند. انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان پنجم روز گذشته در حالی برگزار شد که ترکیب کاندیداهای هیأت رئیسه بخوبی نشان داد سیاست‌زده‌ها فرصت عرض اندام در این مجلس را ندارند. آنها حتی تلاش کردند به صورت نیابتی در انتخابات هیأت رئیسه حضور داشته باشند که البته این حضور نیابتی نیز برای آنها بدون نتیجه شد. آنهایی که در کوران انتخابات 7 اسفند 1394 هدف انتخاباتی خود را جلوگیری از حضور چهره‌های نشان‌دار جریان انقلابی در مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده بودند؛ دیروز شاهد آن بودند که اکثریت نمایندگان مردم سراسر ایران در مجلس خبرگان رهبری، شاخص‌ترین چهره انقلابی مجلس خبرگان رهبری را بر صدر این مجلس نشاندند تا نشان دهند در ساختار جمهوری اسلامی ایران، تمام مسیرها برای ضد انقلاب مسدود است. دیروز روز سرخوردگی جریان ضد انقلاب بود. آنها که تصور می‌کردند با نمایش‌های سخیف انتخاباتی و تحریک برخی افراد بی‌اطلاع در اطراف خود می‌توانند همانند موریانه به جایگاه خطیری مانند مجلس خبرگان رهبری وارد شوند؛ روز گذشته با مشخص شدن ریاست آیت‌الله جنتی و نیز کلیت ترکیب مجلس خبرگان رهبری، دچار سرخوردگی شدند».


در همین زمینه حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «چرا آیت‌الله جنتی؟» نوشته: «در دوره اخیر، اگرچه باز هم حضرت آیت‌الله جنتی از پذیرش نامزدی ریاست خبرگان سر باز می‌زد ولی نهایتا در مقابل اصرار فراوان بسیاری از نمایندگان، نامزدی برای ریاست خبرگان را پذیرفت، اما چرا؟! یک خبر موثق حکایت از آن دارد که نمایندگان مجلس خبرگان برای آقای جنتی توضیح داده بودند قصد دارند با انتخاب ایشان، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده‌ای به دشمنان بیرونی، مخصوصا انگلیس و آمریکا بدهند که حجم انبوهی از تبلیغات رسانه‌ای خود را به پیشگیری از حضور آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان اختصاص داده بودند، چه رسد به ریاست ایشان بر این مجلس. خبرها حاکی از آن است که آیت‌الله جنتی علی‌رغم میل باطنی و خواست شخصی خود و صرفا برای سامان دادن به حرکتی که از ماهیت انقلابی و ضداستکباری مجلس خبرگان رهبری حکایت می‌کند، نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان را پذیرفته‌اند.»


اما تحلیل روزنامه های اصلاح طلب نسبت به انتخاب آیت الله جنتی قدری متفاوت است. روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «آخر ِاول» می نویسد: «آیت‌الله امینی و آیت‌الله جنتی هر دو گزینه ریاست خبرگان بودند اما اولی از طیفی بیرون آمده بود که خود را پیروز می‌دانست و گزینه دوم تنها بازمانده لیستی بود که تمام سعی خود را کرد تا در تهران موفق شود ولی به جایی نرسید .اگر یزدی و مصباح را مردم تهران از مجلس خبرگان کنار زدند، ولی چندین مصباح و یزدی دیگر را مردم شهرستان‌ها وارد این مجلس کردند. این موضوع به راحتی معادلات جریانی که دل به تغییر در شاکله خبرگان بسته بودند را نقش برآب کرد و باید برای رسیدن به اهدافی که در سر داشتند، راهبردی دیگر بیندیشند، چرا که دیگر نه هفت اسفندی در کار است و نه بدنه اجتماعی که به راحتی گزینه‌های مدنظر را انتخاب کنند».


روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «خمینی جوان نیامد، جنتی رئیس شد » نوشته: آیت‌الله جنتی فارغ از نتایج انتخابات هفتم اسفند به عنوان رئیس خبرگان برگزیده شد، موضوعی که واکنش‌های زیادی از شبکه‌های اجتماعی بگیرید تا خبرگزاری‌ها دارد. همچنین محمدصادق جوادی حصار در سرمقاله همین روزنامه نوشته که گاهی وقت‌ها در عرصه سیاست اتفاقاتی می‌افتد که قابل تحلیل نیستند، شاید انتخاب دیروز آیت‌الله جنتی هم از همین اتفاقات به شمار بیاید. انتخاب آقای جنتی بیانگر نوعی عدم یکپارچگی و تشتت در بین گروهی از نمایندگان خبرگان است. وقتی آقای هاشمی کاندیدای ریاست نمی‌شود بی دلیل نیست. مثلا اینکه او آگاه است که وضعیت خبرگان و ترکیب آن به چه شکلی است و طیف خبرگانی که از شهرستان‌ها به مجلس آمده‌اند با لیست تهران متفاوت اند».


روزنامه شهروند نیز در کاریکاتوری به خبر میزان ذخیره امدادی استان تهران واکنش نشان داده است.

 

روزنامه آرمان نیز امروز به موضوع انتخاب رئیس مجلس آینده پرداخته است. این روزنامه در گفت و گویی با محمود ميرلوحي سخنگوي ستاد اصلاح‌طلبان استان تهران با عنوان «پيغام جبهه پايداري به اصلاح‌طلبان» ضمن اشاره به تماس تلفنی میان لاریجانی و عارف به نقل از وی نوشته: « آقايان تابش و تاجگردون مسببان اصلي تماس تلفني آقاي عارف و لاريجاني بودند. در شرايط كنوني يك كارگروه پنج نفره براي انتخاب رياست مجلس دهم بين آقايان عارف و لاريجاني تشكيل شده است كه در حال رايزني بين اين دو نفر براي تصدي رياست مجلس هستند. جريان اصلاحات به دنبال همگرايي و انسجام بيشتر در مجلس دهم است. به همين دليل در جلسات فراكسيون اميد آقاي لاريجاني را نيز دعوت خواهيم كرد. در جلسات گذشته فراكسيون اميد، ما براي آقاي كاظم جلالي به عنوان كسي كه در ليست اصلاح‌طلبان تهران حضور داشته است هم دعوتنامه فرستاديم.

جزئیات پيغام جبهه پايداري به اصلاح‌طلبان چيست؟

به نظر مي‌رسد برخي از اعضاي جبهه پايداري تلاش مي‌كنند با هر دو جريان سياسي مذاكره و رايزني كنند تا سهم بيشتري از قدرت در مجلس آينده را به دست بياورند. يكي از دلايل اصلي عدم حضور آقاي لاريجاني در ليست اصولگرايان حضور جبهه پايداري در اين ليست بود. در نتيجه براي آقاي لاريجاني بسيار سخت و دشوار خواهد بود كه براي به دست آوردن رياست مجلس با جبهه پايداري متحد شود. برخي از رقباي جريان اصلاحات گمان مي‌كنند هر فردي كه در فراكسيون اميد قرار ندارد در جبهه مخالف اصلاحات قرار گرفته كه اين تحليل اشتباه و غيرقابل قبول است».


روزنامه قانون در ستون نیشخط خود به موضوع انتقاد دیروز زروزنامه کیهان از فیلم فروشنده پرداخته است.



 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار