مدیر جهاد کشاورزی دهلران گفت:با توجه به مصرف فراوان آب در تولید سبزی و صیفی جات،کشاورزان دهلرانی با روی آوردن به استفاده از سیستم های نوین آبیاری بویژه سیستم طیپ و پلاستیکی درصد مصرف آب در سطح مزارع را تا 60 درصد کاهش داده و بهره وری و عملکرد محصول را بالا برده اند.
کد خبر: ۲۳۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ 24 May 2016
مدیر جهاد کشاورزی دهلران گفت:با توجه به مصرف فراوان آب در تولید سبزی و صیفی جات،کشاورزان دهلرانی با روی آوردن به استفاده از سیستم های نوین آبیاری بویژه سیستم طیپ و پلاستیکی درصد مصرف آب در سطح مزارع را تا 60 درصد کاهش داده و
بهره وری و عملکرد محصول را بالا برده اند.




به گزارش تابناک ایلام
؛این روزها در شهرستان گرمسیری دهلران مردم مشغول برداشت سبزی و صیفی خود هستند و برداشت سیب زمینی و طالبی از جمله این محصولات است.

اگرچه بارش های مناسب سال زراعی جاری موجب افزایش عملکرد زراعی و نیز خشنودی زارعان شده اما باز کاستیهایی برای عدم برخورداری کامل کشاورزان از حاصل کار خود وجود دارد که نداشتن دسترسی مناسب به بازار مصرف و نبود امکان بسته بندی مناسب از جمله این موارد است.

شهرستان مرزی که سالانه نیمی از محصولات کشاورزی استان را تولید می کند در زمینه بسته بندی با مشکل مواجه است ولی با توجه به بازارچه مرزی مهران و در آینده گشایش بازارچه مرزی دهلران این شهرستان به جهت استعدادهای کشاورزی توان صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشور عراق را دارد.

این شهرستان با بیش از یکصد هزار هکتار اراضی قابل کشت در تولید بیشتر محصولات کشاورزی و بویژه غلات، دانه های روغنی، سیب زمینی، پیاز، مرکبات و خرما دارای رتبه و جایگاه خوبی در استان است.

به طوریکه افزون بر 300 هزار تن انواع محصول کشاورزی سالانه به همت بهره برداران این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف درون و بیرون استان می شود که ارزش اقتصادی محصولات تولیدی شهرستان دهلران در سال بیش از 2 هزار میلیارد ریال است.

تولید سالانه 90 هزار تن محصول راهبردی و با کیفیت گندم، 40 هزار تن ذرت و بیش از 100هزار تن سبزی و صیفی از نکات مهم و برجسته کشاورزی دهلران است که افزون بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی منطقه را در پی دارد.

با توجه به شعار سال توجه به بخش کشاورزی این شهرستان و ایجاد صنایع تبدیلی مناسب می تواند علاوه بر تولید و اشتغال در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز بخوبی از ظرفیت ها بهره گرفت و شاهد تحول در این شهرستان و حتی استان ایلام بود.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران گفت: امسال نیز یک هزار و 200 هکتار از اراضی دهلران زیر کشت سبزی و صیفی رفته که همزمان با فصل گرما برداشت این محصولات آغاز شده است.

تورج کرمی افزود: بیش از یک هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی دهلران زیر کشت سبزی و صیفی قرار دارد که از این میزان 300 هکتار به کشت خربزه و طالبی اختصاص یافته است.

تورج کرمی افزود: با توجه به مصرف فراوان آب در تولید سبزی و صیفی جات ، کشاورزان دهلرانی با روی آوردن به استفاده از سیستم های نوین آبیاری بویژه سیستم طیپ و پلاستیکی درصد مصرف آب در سطح مزارع را تا 60 درصد کاهش داده و بهره وری و عملکرد محصول را بالا برده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران پیش بینی کرد هفت و هزار و 500 تن طالبی و خربزه برداشت و برای عرضه به بازار استان های همجوار صادر شود.

وی به 30 هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی در این شهرستان اشاره و پیش بینی کرد: از این سطح زیرکشت نیز یک هزار و 200 تن سیب زمینی برداشت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار