قابل توجه مسئولین استان:
افزایش قتل و نزاع در مهدی آباد و شباب تنها حاصل غفلت مسئولین است.مضرات امروز و فردای ذبح علنی دام و روان شدن جوی های خون به مراتب بیشتر از تنها حسن آن (خرید گوشت گرم) خواهد بود.امروز در گوشه و کنار استان معدود اتفاقاتی رخ می دهد و روان همه مردم آزرده می شود.تداوم این رفتارها بر روح و روان نسلهای آینده ما تاثیر بسیار منفی و ناگوار خواهد داشت
کد خبر: ۲۳۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ 23 May 2016

خداوند سبحان و خالق یکتای همه هست و نیست موجود در جهان های باقی و فانی آفریده های خود را آنچنان با نظم و ترتیب در کنار هم قرار داده که اگر هر چیز روال طبیعی خود را طی کند کوچکترین مشکلی برای هیچ مخلوقی پیش نخواهد آمد.

انسان را خداوند اشرف مخلوقات بر روی زمین قرار داده  و اجازه استفاده از سایر آفریده ها را به وی داده است.ولی برای استفاده از این نعمات چهار چوب و قوانین و حد و اندازه ای تعریف شده که عدول از آنها شکست هنجارها بوده و تبعات منفی به دنبال دارد.

برای هر نعمتی در نزد خداوند توجیه و علتی وجود داشته و مقرر گردیده که این نعمت فلان نیاز بشر را تامین کند.ولی وقتی بشر بخواهد در استفاده نادرست از آن نعمت پافشاری نماید آنگاه خداوند قهرش گرفته و این همان مصداق کفران نعمت خواهد بود.

خداوند رحمان و رحیم به انسان عقل و احساس و وجدان عطا کرده تا در اینگونه مواقع تشخیص درست را در پیش گیرد.ولی متاسفانه برخی بندگان خداوند در کفران نعمت حد را رعایت نکرده و هم خداوند را از خود ناراحت می کنند و هم سبب رنجش دیگرهم نوعان را فراهم می کنند.چه بسا همین استفاده نادرست از نعمات خداوند امروز در استان ایلام و در دو نقطه این استان معضلاتی را به بار آورده است.

متاسفانه در یکسال در بازه زمانی و آماری یکسال گذشته آمار جرم و جنایت در دو نقه از استان ایلام به شدت افزایش یافته است.بررسی علت اصلی این افزایش جرم توسط خبرنگار ما حقایقی را آشکار کرده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

روستای مهدی آباد در ورودی شهر ایلام از طرف مهران و شهر شباب که در مسیر ایلام به کرمانشاه قرار دارد دو نقطه از استان ایلام هستند که آمار جرم و قتل و نزاع در یکسال اخیر در آنها افزایش چشمگیری داشته است.

در یکسال گذشته در این دو نقطه بالغ بر 5 قتل،3 اقدام به قتل ناموفق،12مورد نزاع دسته  جمعی و بیش از 35 مورد نزاع فردی و ایجاد اغتشاش گزارش شده است.در همین چند روز گذشته دو جوان در شهر شباب به طرز فجیعی به قتل رسیده و جسد آنها سوزانده شده بود.دو شب پیش نیز فردی در دری منزل خویش در شهر شباب مورد سوءقصد قرار گرفت  و با وجود اصابت دو گلوله فعلا زنده و در بیمارستان به سر می برد.چند ماه پیش نیز در منطقه مهدی آیاد درگیری های زیادی به وقوع پیوست و ماموران نیروی انتظامی نیز مورد حمله قرار گرفتند.

با کمی دقت در علت و اشتراکات وقوع اینگونه جرم ها در شباب و مهدی آباد به یک نکته مهم و مشترک خواهیم رسید.این موضضوع واحد چیزی جز ذبح روزانه بالغ بر 300 گوسفند و جاری شدن جوی خون در هرکدام ازاین دو منطقه نمی تواند باشد.

مصرف گوشت قرمز و حلال یکی از نیازهای بشر می باشد.ولی چگونگی تامین این نیاز است که اهمیت پیدا می کند.تامین گوشت قرمز مورد نیاز خانواده باید از طریقی انجام پذیرد که هم بهداشت و سلامت خانواده را تضمین نماید و هم سلامت روان جامعه را مد نظر داشته باشد.

از لحاظ علمی اثبات شده افرادی که همواره با چاقو و خون و ذبح و سلاخی گوسفندان آن هم بیش از 30 بار در روز سر و  کار دارند عموما افراد رحم دل و بسیار رئوفی نیستند.چرا که ریختن خون گوسفند و گاو و دیگر دامهای حلال به صورت مداوم نوعی عادت را در برخی از این افراد ایجاد کرده و شاید بعضا نسبت به افراد عادی اندکی کمتر از ریختن خون هم نوع خود ترس داشته باشند.البته این مهم شامل حال همه این افراد نبوده ولی معدود افرادی هم اگر باشند برای جامعه ی ما خطر ناک خواهند بود.

از طرفی روح لطیف و مهربان انسان در اثر تداوم و تکرار ریختن خون و سلاخی حیوانات حلال گوشت به نوعی خشن و نفوذ ناپذیر شده و این می تواند برای جامعه تبعات منفی به بار آورد.

ابزار کار در بین این عزیزان کارد و قمه و چاقو و ساتور و تبر است و همواره این ابزار همراه این عزیزان است.بدون شک در یک نزاع برابر با هم نوع خود نمی توان انتظار داشت که این عزیزان از ابزار کار خود که به همراه داشته استفاده نبرده و نسبت به ریختن خون حریف خود حتی به مقدار یک دسی لیتر اقدام ننماید(به قول شاعر خون خون است و رنگ آن تفاوتی از حیث انسان و حیوان بودن ندارد)


بدون شک ذبح بیش از حد و اندازه حیوانات حلال گوشت آن هم به صورت غیر مجاز و غیر بهداشتی بر روحیات و عواطف انسان تاثیر منفی گذاشته  و در بلند مدت خوی و خصلت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

از طرفی مسافران و اهالی ساکن در این دو منطقه نیز از این آسیب به دور نبوده و تحت تاثیر قرار می گیرند.نمی توان انتظار داشت کودکی که روزانه شاهد ذبح ده ها گوسفند بوده و جوی خون از پیش پایش روان است فردا روز به فردی موفق و تاثیر گذار در جامعه تبدیل شود.

فردی که تمام ساعات روز خود را با ابزار خطرناکی همچون قمه و چاقو و ساتور و ریختن خون حیوانات حلال گوشت سپری می کند بدون شک شب را آشفته خوابیده و این آشفتگی در روح و روان او و ارتباطات اجتماعی که دارد تاثیر منفی گذاشته و با کوچکترین پرخاشی از کوره به در خواهد رفت.

از نظر شرعی هم ذبح 30 تا 40 گوسفند در طول روز به وسیله یک نفر اشکال داشته و بدون شک کمترین احکام شرعی در این خصوص رعایت خواهد شد.مادامیکه بارها در این خصوص توسط ناطقان شرع تذکر داده شده و توجه چندانی نشان داده نشده است.

با در نظر گرفتن جمیع جهات و با بهره گیری از نظرات علمی روانشناسان و صاحبان نظر این نتیجه حاصل می گردد که ریختن خون گوسفندان به صورت مداوم بر روح و روان این عزیزان تاثیر منفی داشته و علت واقعی افزایش آمار جرم و قتل و نزاع در این مناطق را باید در این مهم جستجو کرد.

یکی از روانشناسان ایلامی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت : در کشورهای خارجی ذبح یک حیوان حلال گوشت در ملا عام جرم محسوب شده و با خاطی به شدت برخورد می شود.این رفتار علاوه بر حس حیوان دوستی یک علت مهم دیگر هم دارد. این علت مهم تاثیر مستقیم دیدن حتی یک بار ذبح گوسفند بر روح و روان افراد است.در این مهم که ذبح حیوانات حلال گوشت در ملا عام بر روی روان افراد بیننده تاثیر منفی دارد شکی نیست.ولی بیشترین تاثیر منفی را خود افرادی که ذبح را انجام می دهند متحمل خواهند شد.

این روان شناس که مدرک دکترای خود را سال 93 در رشته روان شناسی گرفته در ادامه به همکار ما گفت: از کسی که تمام طول روز خود را به ریختن خون حیوان مشغول بوده و جوی خون همواره از پیش پایش روان است نمی توان انتظار داشت در برخوردهای اجتماعی خود خونسردی کامل داشته و طبیعی رفتار نماید.از طرفی وجود ابزار خطرناک در دست این عزیزان خود نوعی تهدید برای جامعه است.

دکتر روان شناس که نخواست نامش فاش شود متذکر شد: باید این فرهنگ غلط از شهر و دیار ما رخت بسته و برچیده شود.اگر قرار است گوشت قرمز مورد نیاز مردم از این مسیر تهیه شود چرا دولت در ساخت کشتارگاه ها سرمایه گذاری کرده است؟؟


دکتر وهاب پیرانی رئیس دامپزشکی استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ما گفت : طبق ماده 668 قانون مجازات های اسلامی ذبح غیر مجاز حیوانات ممنوع بوده و جرم محسوب می گردد.برای خاطیان و مجرمین نیز حبس از یک تا شش ماه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ذبح دام در مهدی آباد و شباب غیر قانونی بوده و باید نص صریح قانون در خصوص این مراکز اجرا گردد.پیرانی گفت : ذبح غیر بهداشتی و غیر شرعی دام در این مناطق همواره برای مردم مضر بوده و باید در این خصوص تصمیم عاجل گرفته شود.

رئیس دامپزشکی استان ایلام ادامه داد: دامپزشکی استان اقدامات لازم را در خصوص جمع آوری و ساماندهی این مراکز انجام داده و در این مسیر به حمایت و همراهی دستگاه قضایی،پلیس،استانداری و عامه مردم نیاز دارد.

سردار دولتی فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نیروی انتظامی برای برخورد قاطع با هر عمل خلاف قانونی آمادگی کامل داشته و در اجرای نظم و تامین سلامت روانی جامعه با هیچ کس تعارف ندارد.

علی دولتی ادامه داد: در راستای قانون موظف به اجرای احکام قضایی بوده و در هر کجا حکم قضایی موجود باشد برای پلمپ و جمع آوری مراکز عرضه غیر مجاز گوشت برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اهمیت در نظر گرفتن مشاغلی که در این دو نقطه ایجاد شده اضافه کرد: منطقی تر آن است که دولت در ابتدا شغلی را برای این افراد در نظر گرفته و یا این مراکز را به گونه ای ساماندهی کند که هم تاثیرات منفی بر جامعه نداشته باشد و هم نان سفره این عزیزان قطع نشود.

دادستان ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت:دادگستری ایلام برای مقابله و برخورد با هر جرمی که قانون برای آن مجازات در نظر گرفته باشد قاطعیت کامل داشته و با کسی مماشات نخواهد کرد.شریفی ادامه داد: ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی دام طبق قانون مجازات های اسلامی ماده 668 جرم بوده و مجازات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

دادستان ایلام ادامه داد: تا کنون چندین بار برای جمع اوری و پلمپ مراکز غیر مجاز احکام لازم صادر شده و هر بار با دخالت استانداری به بهانه عدم تامین شغل برای این افراد به تعویق افتاده است.

متاسفانه با وجود تمام تلاشی که همکار ما داشته نتوانسته با استاندارو یا یکی از معاونین ایشان در این خصوص صحبت کرده و این مهم را از نکته نظر تیم ارشد مدیریتی استان نیز پیگیری نماید.ان شاالله در اولین فرصت مصاحبه ی کاملی با استاندار و یا معاون و یاد مدیرکلی در کاخ سفید استانداری در این خصوص انجام خواهیم داد.

البته نباید اهمیت ایجاد شغل جدید و یا ساماندهی این واحدها را برای بیکار نشدن صاحبانشان از نظر دور نگه داشت.دولت وظیفه دارد در راستای تامین سلامت روان و امنیت جامعه هرچقدر که لازم است هزینه نماید.

به هر حال آنچه مسلم است مضرات امروز و فردای ذبح علنی دام و روان شدن جوی های خون به مراتب بیشتر از تنها حسن آن (خرید گوشت گرم) خواهد بود.امروز در گوشه و کنار استان معدود اتفاقاتی رخ می دهد و روان همه مردم آزرده می شود.تداوم این رفتارها بر روح و روان نسلهای آینده ما تاثیر بسیار منفی و ناگوار خواهد داشت.

البته جای تاسف دارد که مسئولین ما خود بساط عیش و پذیرایی را در همین نقاط غیرقانونی پهن کرده و مهمانان ویژه خود را برای پذیرایی به این مراکز می برند.به قول شاعر تا سبیل مسئولین رده بالای ما از دمبه گوسفندان مهدی آباد و شباب چرب است نمی توان انتظار رفتار و برخورد قانونی را داشت.

همه مسئولین استان برای رفع این مشکل باید هم قسم شده و خود را مقید به اجرای قانون بدانند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
ولا به خدا راست میگی اینها را جمع آوری و یا ساماندهی کنید از لحاظ روحی خیلی روی جوانان و بچه تأثیر منفی دارد
ایلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
کاملا درست فرمایش کرده اید ولی اگر هم این مراکز پلمپ شوند این مردم دونقطه از استان شغل های خود را از دست می دهند وچه بسا به کارهای خلاف تری روی بیاورند ولی باید هم فکر اساسی تری برای این موضوع شود تادیگر شاهد چنین رویداد های دلخراشی در استان نباشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
درود بر تو ای دادستان که حرف دل مردم راگفتی
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
با تشكر از نقد و گزارش بسيار دقيق و زيبايتان
درست فرموديد اين شيوه كشتار دام عوارض بهداشتى،اجتماعى،فرهنگى،سياسي،امنيتى و بر جاى خواهد گذاشت و مسولان بدانند كه به بستن چشم و گوش خود بيشترين خسارت را به مردمان ايلام ميزنند.متاسفانه ايلام از معدود استانهاى است كه مردمان علاوه بر آلودگى هوا(ريز گردها) از آلودگى غذا (گوشت الوده) نيز رنج ميبرند.
یارمحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
به نظر من ذبح دام باید غیر بهداشتی و خون والودگی ان باعث بیماری می شود بایستی چاره اندیشی شود ولی جلو گیری از ان از اشتغال جوانان اثرات منفی دارد برای دفن به موقع ضا یعات ان شهرداری اقدام کند
madridista
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
پرچم مهدی اباد بالاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار