رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن زمین کشاورزی خوداری کنند چرا که این مواد بتدریج موجب از بین رفتن مواد عالی و ریز مغذی های زمین می شود.
کد خبر: ۲۳۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 23 May 2016

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن زمین کشاورزی خوداری کنند چرا که این مواد بتدریج موجب از بین رفتن مواد عالی و ریز مغذی های زمین می شود.


به گزارش تابناک ایلام؛سید محمد تراب میری اظهار کرد: با وجود آموزش های ترویجی در خصوص اجتناب کشاورزان از آتش زدن پس چرای مزارع، اما کشاورزان خودسرانه به این اقدام غلط دست می زنند.

وی افزود: کشاورزان به طور معمول پس از دروی محصول بهاره خود که عمده آن گندم است به منظور آماده سازی سریع زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن باقی مانده زراعت در اراضی خود می کنند.

میری تاکید کرد: کشاورزان در حالی اقدام به آتش زدن مزارع می کنند که از نظر علمی باید پس از برداشت محصول قبلی، زمین را شخم بزنند تا علاوه بر اینکه آماده کشت محصول بعدی شود باقی مانده کشت قبلی نیز به عنوان کود و مواد عالی در زمین زراعی جذب شود.

وی علت اجتناب کشاورزان از شخم زدن زمین و علاقه مندی آنها به آتش زدن مزرعه را شتاب برای آماده سازی هر چه سریع تر زمین و آغاز کشت بعدی و نیز هزینه بالای شخم زمین توسط ماشین آلات اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مواد قابل اشتعالی که در این اقدام توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد به خورد زمین کشاورزی می رود، به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن زمین کشاورزی به طور جدی خوداری کنند چرا که این مواد بتدریج زمین را ضعیف و موجب از بین رفتن مواد عالی و ریز مغذی های زمین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: هم اکنون و در برخی از شهرستان های استان، کشاورزان بعد از درو گندم اقدام به آتش زدن پس چرای مزراع برای آماده سازی زمین زراعی به منظور کشت ذرت کرده اند.

وی گفت: این عمل از نظر قانونی هیچ گونه تعریف مجرمانه ای ندارد و مهمترین و تنها اقدام سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه آموزش کشاروزان و افزایش سطح آگاهی آنها در مورد معایب این کار و ترغیب کشاورزان به آماده سازی زمین به وسیله شخم زدن زمین است.

سال گذشته بیش از یک هزار و 211 هکتار از اراضی جنگلی، مراتع و مناطق حفاظت شده استان ایلام طعمه آتش شد که بخشی از این آتش سوزی ها به علت سرایت آتش از حریق پس چرای مزراع کشاورزی به عرصه های طبیعی بود./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار