چند صباحیست که موضوع تغییر نام شهرستان چرداول به یکی از اساسی ترین مطالبات عده ای خاص مبدل شده است، گویا این شهرستان جز مشکل نامی که درحال حاضررسما با خود یدک می کشد هیچگونه مشکل دیگری ندارد!
کد خبر: ۲۳۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷ 22 May 2016
چند صباحیست که موضوع تغییر نام شهرستان چرداول به یکی از اساسی ترین مطالبات عده ای خاص  مبدل شده است گویا این شهرستان جز مشکل نامی که درحال حاضر رسما با خود یدک می کشد هیچگونه مشکل دیگری ندارد!

به گزارش تابناک ایلام،در مهرماه سال 1391یکی از اصلی ترین خواسته های مردم بخش شیروان (از توابع شهرستان شیروان چرداول سابق)محقق شد وهیات وزیران دولت احمدی نژاد با انتزاع بخش شیروان از شهرستان شیروان چرداول موافقت نمود وشهرستان سیروان با مرکزیت شهرلومار ایجادشد.

براساس مصوبه هیات دولت، بدنبال انتزاع بخش شیروان وتشکیل شهرستان سیروان ،شهرستان چرداول نیز با مرکزیت شهرسرابله که با ایجاد دو بخش جدید زاگرس وشباب به همراه بود در تقسیمات کشوری ثبت وضبط شد.

با تشکیل شهرستان سیروان، موجی ازشور وشعف سراسر این شهرستان را فراگرفت زیرا با این گام دولت دهم، به یکی از آرزوهای دیرینه مردمان این دیار جامه عمل پوشانیده شد .اما از سویی  دیری نپایید موضوع نام شهرستان چرداول به یکی از اساسی ترین مطالبات عده ای از مردم شهر سرابله وپربحث ترین  موضوع دراین شهرستان مبدل گشت.

ماههاست عده ای از مردم این شهر که اتفاقا طیفی ازنخبگان وافراد صاحب نام این شهر را با خود همراه نموده اند هر فرصتی را مغتنم می شمارند تا با طرح این موضوع بعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان به هرشکلی که شده است مسئولین استان ونمایندگان استان در مجلس را مجاب نمایند تا این موضوع را بعنوان دغدغه برجسته مردم شهرستان در لایه های مدیریتی بالادستی مطرح نمایند .
هرچند افرادی تاکنون از طرق مختلف نظیر مخدوش نمودن تابلوهایی که نام قانونی شهرستان چرداول بر آنها نگاشته شده است یا نام بردن از شهرستان سرابله بجای چرداول  وطرح این موضوع در شبکه های مجازی واجتماعی سعی دارندبه  این خواسته خود رسمیت ببخشند اماتاکنون بصورت رسمی وقانونی به این موضوع پرداخته نشده است ولی طرح این موضوع اختلافی توسط عده ای  از مسئولین شهرستان واستان درجلسات وسخنرانی ها جای بسی تامل دارد.

واقعیت امر این است به همان اندازه که افرادی با کوبیدن بر طبل مخالفتها تمام هم وغم خود را بر تغییر نام شهرستان چرداول به سرابله معطوف داشته اند، به همان اندازه نیز افرادی مخالف تغییر نام فعلی خواهند بود وپرداختن به این موضوع حاشیه ای، جز دمیدن بر آتش تنور اختلافات محلی هیچگونه عایدی ودستاوردی برای شهرستان بزرگ وقدیمی چرداول بدنبال نخواهد داشت.

اگرچه افرادی خاص با استفاده از نفوذ خود در میان مسئولین شهرستان واستان سعی دارند موضوع تغییر نام شهرستان را موضوعی فراگیر برای کل شهرستان ودغدغه عموم ساکنین آن قلمداد نموده ومسئولین را درجلسات وسخنرانیها وادار به موضعگیری در این خصوص نمایند اما واقعیت این است تغییر نام شهرستان دردی از دردهای بیشمار این شهرستان را دوا نخواهد کرد واین مشکل تنها دغدغه عده ایست که خواستار منتفع شدن از این نام  وصرفا برای مطامع شخصی آنان خواهد بود.

بدنبال سلسله تحرکات این گروه برای نیل به اهدافشان بود که  استاندار محترم ایلام نیز  در سخنانی درجشن نیمه شعبان در شهر سرابله به صراحت به موضوع تغییر نام شهرستان اشاره داشتند، اما بهتر است مسئولین استانی در موضعگیری های خود پیرامون این مساله با حساسیت بیشتری برخورد نمایند زیرا اگرچه طرح این موضوع درمیان جمع چندصد نفره ای ممکن است سوت وکف زدن آنان را بدنبال داشته باشد اما مسلما این موضوع کدورت ورنجش خاطر جمعیت چندبرابر جمعیت حاضر را نیز درپی خواهد داشت که همین مساله دلیل محکمی بر حساسیت انگیز بودن آن وعدم ورود مسئولین استانی به آن کفایت خواهد کرد.

حقیقتا نگارنده این مطلب هیچگونه حساسیتی در تغییر نام شهرستان ندارد و طرح این موضوع درکمال بیطرفی و صرفا از باب دلسوزی صورت می گیرد زیرا به عینه در مواجهات میدانی با افراد موافق ومخالف تغییر نام شهرستان میزان حساسیتها را رصد نموده ویقینا هرگونه دست بردن در نام شهرستان باعث افزایش حساسیت ها وتنشهای قومی شده واین موضوع جز افزودن بر مشکلات این شهرستان دردی از درهای آن را دوا نخواهد کرد.

قدر مسلم این است در شهرستان چرداول قومیتها وایلات متعددی سکونت وماوای چندین ساله دارند که لازمه هرگونه تغییر نام شهرستان ویا نامگذاری جدید آن جلب رضایتمندی وملحوظ داشتن اظهار نظر آنان در تصمیم گیریها درخصوص این موضوع خاص وحساسیت برانگیز را می طلبد.

بهتر آن است نخبگان وبزرگان شهرستان چرداول با همدلی وهمزبانی و در فضایی دوستانه، براین حساسیتهای حاشیه ای خط بطلان کشیده وبجای طرح مسایل اینچنیی در محافل رسمی واداری ،مشکلات اساسی مردمان این دیار که خیلی حاد تر از این حاشیه پردازی ها می باشد را در دردستور کار قراردهند تا شاید با مرتفع شدن آنها شاهد شهرستانی پویا با حداقل مشکلات رفاهی باشیم.

شهرستان چرداول با تنوع قومیتی ،آب وهوایی وپتانسیلهای عظیم نیروی انسانی و ظرفیتهای بزرگ گردشگری وتاریخی وکشاورزی یکی از بزرگترین سرمایه های اقتصادی این استان است مبادا با طرح مسایل حاشیه ای از متن توانمندیهای خارق العاده آن غفلت نماییم که حقیقتا غفلت ازاین موضوع وبالفعل نکردن این ظرفیتهای عظیم خدادادی در راستای شکوفایی همه جانبه این شهرستان،  گناهی نابخشودنیست که همگی بایستی در مقابل آن پاسخگوباشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
بجز چند نفر در شهر سرابله که دسترسی به مسوولین دارند کسی مخالف اسم شهرستان نیست
milad
|
Germany
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
تغییر اسم بهانه ای بیش نیست برای اینکه سر نردم شیره بمالن و مردم مشغول کنند سیاست کثیف دولتمردان این دیار را هم گرفته ک با زیرکی دست روی نقاط حساس مردم یعنی عقاید انها میزنند تا خود با خیال اسوده بخورند و بجاپند تغییر نام از چرداول به سرابله به چ دلیل در حالی که ساختار دو نام تقریبا یکسان است وای به عاقبت چنین دولتمردانی و وای بر اینده ی چنین ملتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار