این تفاهم نامه در جریان سفر مالک خلف وادی استاندار واسط عراق برای شرکت در نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات استان های جدار مرزی ایران و عراق میان استانداران ایلام و واسط منعقد شد.
کد خبر: ۲۳۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 18 May 2016
 این تفاهم نامه در جریان سفر مالک خلف وادی استاندار واسط عراق برای شرکت در نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات استان های جدار مرزی ایران و عراق میان استانداران ایلام و واسط منعقد شد. 

در متن این تفاهم نامه آمده است: با توکل بر خداوند متعال و به منظور ارتقاء هرچه بیشتر مناسبات فی مابین استان ایلام از جمهوری اسلامی ایران و استان واسط از جمهوری عراق و توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه حفاظت از محیط زیست و تنوع بخشی و منابع اکولوژیک منطقه حفاظت شده کولگ و به منظور همسو نمودن فعالیت ها در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی در چارچوب قوانین و مقررات دوطرف ، این تفاهم نامه بین آقای محمدرضا مروارید استاندار ایلام و آقای مالک خلف وادی استاندار واسط در تاریخ 1395/2/27 شمسی برابر با 2016/5/16 میلادی منعقد گردید. 

طرفین ضمن تاکید بر مفاد تفاهم نامه های پیشین و رعایت حسن همجواری دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق موارد ذیل را مورد تصویب قرار داده و به امضاء طرفین رسید. 
1) ارتقاء سطح حفاظتی زیستگاه های با ارزش منطقه ، جلوگیری از تخریب سیمای طبیعی ، حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری و ذخائر ژنتیکی به عنوان سرمایه های ارزشمند دو کشور. 
2) تشکیل یگان حفاظت مشترک و انجام گشت های مستمر جهت مقابله با شکار و صید بی رویه. 
3) انجام پروژه های مطالعاتی مشترک با هدف شناسایی پتانسیل های منطقه و تدوین طرح های مدیریت جامع منطقه به منظور برنامه ریزی مناسب برای حفاظت و بهره برداری پایدار. 
4) شناسایی مناطق مستعد گردشگری و تفرجی و ارائه راهکارهای علمی جهت استفاده های مناسب و معقول. 
5) تشکیل گروه های کارشناسی محیط زیستی مشترک با هدف تبادل نظر و ارائه راهکار در زمینه پایش ریزگردها، بیماری های مشترک دام و حیات وحش (ppr و تب برفکی) و بیماری های مشترک حیات وحش و انسان (آنفلولانزای فوق حاد پرندگان). 
6) پیگیری صورتجلسه فی مابین معاون محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست ایران با مقامات عالی محیط زیست عراق در زمینه تعیین زیستگاه کولگ به عنوان پارک حفاظت شده فرامرزی (پارک صلح و دوستی). 
واسط یکی از استان ‌های کشور عراق است که در شرق این کشور و هم مرز با ایران و استان ایلام بوده و بیشتر مردم آن مسلمان و شیعه هستند، مرکز این استان، شهر کوت است. 
ایلام در همسایگی کشور عراق نیز با توجه به وجود طبیعت جنگلی، بیابانی و گوناگونی اقلیم از حیث زیست و تنوع گونه های جانوری یکی از استان های غنی و برخوردار کشور به شمار می رود. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار