تابناک گزارش می دهد؛
سیل آبانماه سال 94 در شهر ایلام و بسیاری از نقاط مختلف استان خرابی های زیادی را به بار آورد.
کد خبر: ۲۳۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 18 May 2016
به گزارش تابناک ایلام؛سیل آبانماه سال 94 در شهر ایلام و بسیاری از نقاط مختلف استان خرابی های زیادی را به بار آورد.

خرابی هایی که طبق گفته معاونت عمرانی استاندار ایلام بالغ بر یک میلیارد تومان در استان خسارت به بار آورد.

با سفر نوبخت به استان و در نتیجه رایزنی ها و پیگیری شبانه روزی استاندار و دیگر مسئولین تنها یکصد میلیارد تومان اعتبار بلاعوض و یکصد میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به استان ایلام اختصاص یافت.

از آنجا که این اعتبارات تنها یک دهم خسارتهای به بار آمده بود پس باید اولویت بندی شده و در جاای درست هزینه می شد. از محل اعتبارات بازسازی خرابی های سیل 7 میلیارد تومان به شهرداری ایلام اختصاص یافت و به خاطر برخی مشکلات هنوز تحقق نیافته است.

بنا بر صلاحدید مسئولین استان اولین مرحله از اعتبارات بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به بازسازی منازل تخریب شده اختصاص یافت.

تا اینجای کار مشکلی وجود نداشته و اعتبارات بازسازی منازل در ظاهر به صورت درست هزینه شده است.

همانطور که  در ابتدای مطلب هم عنوان شد تنها یک دهم میزان خسارات وارده از سیل در قالب اعتبارات به استان اختصاص یافته و همین کمبود اعتبارات ایجاب می کرد که پول بیت المال که متعلق به مردم است هم به اولویت درست اختصاص یابد و هم به دور از دست درازی و خدایی ناکرده سواستفاده شخصی هزینه شود.

ولی متاسفانه آنچه که ما مشاهده می کنیم خلاف انتظارات را نشان می دهد و این موضوع مهم حساسیت ویژه نهادهای امنیتی و نظارتی و قضایی را می طلبد.

به عنوان شهرستان پایلوت شهرستان چرداول و مناطق شهری و روستایی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه این بررسی را به عرض و سمع مردم می رسانیم.

در کل شهرستان چرداول و در بخش روستایی بالغ بر 380 مورد تسهیلات ارزان قیمت به روستائیان پرداخت شده است. این در حالی است که بالغ بر 70 درصد این منازل و افرادی که تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرده اند که کوچکترین خسارتی از سیل ندیده اند.

از طرفی طبق توافق قرار بوده که علاوه بر تسهیلات ارزان  قیمت به هر منزل روستایی مبلغ 20 میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض پرداخت شود.ولی هیچکدام از این منازل کمک بلاعوض دریافت نکرده اند.از طرفی این اعتبار برای این منازل روستایی اختصاص یافته و در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.اگر تنها منازل روستایی را حساب کنیم بالغ بر 700 میلیون تومان اعتبار بلاعوض مخصوص روستاییان در جای نامعلومی هزینه شده است.

کارشناسان بنیاد مسکن در انتخاب افراد  در روستاها و شهر ها کاملا سلیقه ای عمل کرده و در حقیقت  با دادن تسهیلات به مردم روستاییان و کتمان تخصیص کمک بلاعوض در حق مردم ظلم کرده اند.

در شهر های شهرستان چرداول نیز به همین روال پرداخت تسهیلات صورت گرفته و کاملا سلیقه ای عمل شده است.

این نکته مهم باید مد نظر قرار گیرد که علاوه بر حیف و میل اعتبار بلاعوض منازل روستایی و شهری این عمل ضربه ی بزرگی به دولت خواهد زد. دولت متعهد شده که 14 درصد سود این تسهیلات را پرداخت نماید.در نتیجه تحمیل این فشار مالی بر دولت و دادن تسهیلات به افراد و منازلی که کمترین خسارتی را متحمل نشده اند ور حقیقت حیف و میل بیت المال و تضییع حقوق دولت و ملت است.

این اعداد و ارقام تنها مختص شهرستان چرداول بوده و با یک تحقیق میدانی و حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که چه ارقام میلیاردی از اعتباراتی که باید در جای درست هزینه می شد بدلیل بی توجهی مسئولین دستگاه متولی در جای خود هزینه نشده است.

از طرفی به طور مثال بسیاری از زیرساختهای کشاورزی و آبرسانی و باغداری و ایستگاه های پمپاژ خسارتهای صددرصدی دیده و عملا به خاطر کمبود اعتبارات از محل کمکهای دولت هیچ تخصیصی دریافت نکرده اند.

البته اینگونه اتفاقات تنها به بحران سیل اختصاص نداشته و در بهران زلزله حوزه ی جنوب استان هم چنین اتفاقات مشابهی صورت گرفته و نگارنده مطلب بارها موضوع را از طرق مختلف به گوش نهادهای نظارتی رسانده است.

گویا عده ای در استان ایلام شب و روز دست به دعا گرفته و از خداوند می  خواهند که سیل و زلزله در استان رخ داده تا آنها هم در این بین به نان و نوایی برسند.

به هر حال وضعیت هزینه کرد تسهیلات  ارزان قیمت و کمکهای بلاعوض کاملا بو دار بوده و متاسفانه بوی رانت و سواستفاده به مشام می رسد.

نهادهای نظارتی و قضایی باید در این خصوص به صورت ویژه ورود کرده و جلوی سواستفاده های احتمالی را بگیرند.زیرا که از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر کجا که بگیری منفعت است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار