بطور کلی و در سطح شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، دهلران، دره شهر و آبدانان از مجموع 19 هزار و 101 واحد تا کنون 14 هزار و 755 واحد به بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.
کد خبر: ۲۳۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲ 16 May 2016
بطور کلی و در سطح شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، دهلران، دره شهر و آبدانان از مجموع 19 هزار و 101 واحد تا کنون 14 هزار و 755 واحد به بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.


به گزارش تابناک ایلام؛مسکن مهر هر چند در برخی از مناطق کشور نتایج مفیدی داشت، اما در بسیاری از شهرستان‌های استان ایلام، کمبودهای گوناگون و خلف وعده‌های متعدد باعث اعتراض متقاضیان شده است.

در مجموع 19 هزار و 101 واحد مسکن مهر در قالب تعاونی، سه جانبه و خودمالک و بافت های فرسوده در این استان وجود دارد که از این تعداد و در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت 278 واحد در قالب تعاونی، چهار هزار و 484 واحد مربوط به خودمالکین و سهم بافت های فرسوده نیز دو هزار و 624 واحد بوده است.

در خصوص شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت استان نیز هفت هزار و 89 واحد در قالب تعاونی، یک هزار و 152 واحد سه جانبه و سه هزار و 474 واحد هم مربوط به حوزه خودمالکین است که در مجموع 11 هزار و 715 واحد را در این خصوص شامل می شود.

از این تعداد واحد شهرهای بالای 25 هزار نفر ، تاکنون 9 هزار و 96 واحد افتتاح شده و دو هزار و 619 واحد نیز باقی مانده که از این تعداد 198 واحد واحدهای مشکلدار و متوقف شامل تعاونی شماره پنج دره شهر و تعاونی های سه و پنج تاکسیرانی ایلام است.

همچنین از این تعداد(شهرهای بالای 25 هزار نفر) یک هزار و 289 واحد فاقد متقاضی و متوقف شده که شامل تعاونی های سه، هشت و 10 و سه جانبه های یک، چهار، پنج ، 9 و کارگری دهلران و 85 واحد از فاز 2 آبدانان است.

تعداد یک هزار و 132 واحد نیز شامل تعاونی های علوم پزشکی و زندانها و نظام مهندسی و خودمالکی حیدرنژاد ایلام و تعاونی های شماره 2، 6 و هفت شهرستان دهلران نیز فعال بوده که تا سه ماهه اول سال جاری، 360 واحد از این تعداد جهت افتتاح پیش بینی شده است.

از چهار هزار و 762 واحد شهرهای زیر 25 هزار نفر استان نیز تا کنون چهار هزار و یک واحد افتتاح شده و باقی مانده واحدها نیز 761 واحد می باشد که از این تعداد 278 واحد فاقد متقاضی و متوقف و 483 واحد نیز فعال بوده که این تعداد نیز بر اساس برنامه ریزی های و وعده های مسئولان اداره کل راه و شهرسازی تا پایان سال جاری تکمیل خواهند شد.

در خصوص واحدهای مسکن مهر مربوط به بافت های فرسوده نیز از تعداد دو هزار و 624 واحد تا کنون یک هزار و 658 واحد افتتاح شده و 966 واحد باقیمانده این بخش همگی فعال بوده و تا پایان سال جاری نیز همگی آنها تکمیل خواهند شد.

بطور کلی و در سطح شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، دهلران، دره شهر و آبدانان از مجموع 19 هزار و 101 واحد تا کنون 14 هزار و 755 واحد به بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.

هم اکنون چهار هزار و 346 واحد مسکن مهر در استان باقی مانده است که تعداد 750 واحد از آنها تکمیل شده و بنا به گفته مسئولان مربوطه تا سه ماهه اول سال جاری نیز یک هزار و 500 واحد دیگر تکمیل و به متقاضیان واگذار خواهد شد.

تنها در شهرهای دهلران و موسیان به رغم تلاش دولت برای به سرانجام رساندن این منازل، هنوز مشکلات آنها پا برجاست و مردم تمایلی برای پرداخت سهم آورده خود جهت تکمیل نداشته و ندارند.

متاسفانه با گذشت هشت سال برای دو هزار و 250 واحد مسکن مهر در شهرستان دهلران و واحدهای مسکن مهر موسیان متقاضیان بسیار اندکی اعلام آمادگی کرده اند هر چند تعداد اندکی از این منازل در قالب فرهنگیان و کارمندی واگذار شده ولی مکان یابی مناسب، مشکلات سود دوران مشارکت، عدم نظارت کافی در مواقع ساخت، فاضلاب ، نبود آسانسور و... باعث نبود متقاضی در این واحدها شده است.

بنا به گفته مسئولان وقت مسکن مهر، اجرای طرح مسکن مهر شهرستان دهلران و موسیان همراه با کار کارشناسی انجام نگرفته است چرا که در ابتدای اجرای این طرح مطالعات کامل نبوده که متاسفانه بیشتر این واحدها بدون مکان یابی مناسب و از همه مهمتر بدون متقاضی شروع به کار کرده است.

مسوولان راه و شهرسازی استان ایلام نیز عمده تاخیر در بهره برداری پروژه های مربوط به تعاونی ها شهرستان های دهلران و موسیان را کمی سهم آورده متقاضیان بیان می کنند و ابراز امیدواری کردند که با تلاش هایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی در هیات دولت در جریان است تسهیلات بانکی لازم در اختیار این متقاضیان قرار گیرد.

پیگیری‌های مکرری در خصوص اتخاذ تدابیری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ شد و چندی پیش هیات دولت مصوب کرد که مازاد مسکن مهر در برخی از مناطق کشور بدون در نظر گرفتن شرایطی نظیر فاقدین مسکن، متأهل یا سرپرست خانوار و ... به متقاضیان واگذار شود و متقاضیانی که فاقد شروط بیان شده چون مالکیت هستند می‌توانند با ثبت نام در مسکن مهر از واحدهای بدون متقاضی بهره‌مند شده و در این زمینه به حوزه مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان ایلام مراجعه نمایند.

از مشکلات مسکن مهر در شهرستان ایوان است، سال گذشته 400 واحد مسکونی از مجموعه مسکن مهر این شهرستان در حالی افتتاح و تحویل صاحبان آنها شد که بیشتر آنها فاقد بسیاری از امکانات ضروری و زیربنایی چون انشعاب های گاز، برق، آب و فضای سبز بودند.

از دیگر مشکلات مسکن مهرهای این شهرستان با وجودی که جایگاه برای نصب آسانسور دارند اما همچنان از این امکان ضروری بی بهره هستند و ساکنان این واحدها از وضعیت نبود آسانسور بشدت گلایه مند هستند.

در یک عبارت کلی و کوتاه می توان گفت که کمرنگ بودن نقش حاکمیت به عنوان نقش نظارتی بر تعاونی ها، ضعف تشکل های خصوصی مسکن مهر و مشکل مدیریتی این تشکل ها و نظارت ضعیف تعاونی ها بر طرح های مسکن مهر از مهمترین مشکلات بوجود آمده برای مسکن مهر استان ایلام است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار