مسئول اداره منابع طبیعی آبدانان گفت:چرای مازاد بر توان و گستره منابع طبیعی دام ها باعث نابودی تدریجی منابع طبیعی می شود.
کد خبر: ۲۳۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 15 May 2016

مسئول اداره منابع طبیعی آبدانان گفت:چرای مازاد بر توان و گستره منابع طبیعی  دام ها باعث نابودی تدریجی منابع طبیعی می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛یعقوب عزیزی روز یکشنبه در جلسه فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی در اصلاح نگرش جامعه در حفظ عرصه های طبیعی اظهار کرد: پدیده خشکسالی، ریزگردها، بی توجهی مردم، کمبود اعتبار مورد نیاز و آشنا نبودن جامعه با اهمیت جنگل، عرصه های ملی و منابع طبیعی را تهدید می کند.

وی عدم تعادل چرای دام با مراتع موجود را مهم ترین خطر و عامل تهدید منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: هم اکنون 695 هزار راس دام در سطح مراتع این شهرستان در حال چرا هستند که برابر استاندارهای ملی، 173 هزار راس از آنان مازاد بر توان و گستره منابع طبیعی است و اگر فکری برای این روند غیر علمی نشود در آینده با بحران زیست محیطی در منطقه روبرو خواهیم بود.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبدانان، آموزش عمومی را بهترین راه ترویج فرهنگ منابع طبیعی دانست و تاکید کرد: پیشگیری از حوادث و خطاهای انسانی، خودداری از اقدام های احساسی، تامین اعتبارهای لازم، توسعه پاسگاه های حفاظت، راه اندازی گشت های سیار، تغییر روش دامداری های سنتی به مجتمع های صنعتی، تجدید نظر در تولید برخی محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند و ایجاد وحدت رویه در بهره برداری علمی از فرآورده های جنگلی، بهترین و منطقی ترین روش های حفاظت از منابع طبیعی و توسعه عرصه های جنگلی است.

شهرستان آبدانان دارای 253 هزار هکتار عرصه جنگلی و مراتع ملی در سطح استان ایلام است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار