در هفته‌های اخیر بحث اختلاف قیمت‌ها بین دامداران و کارنجات لبنیات و یا ایستگاه‌های خرید شیر به حدی رسیده که دامداران برخی از استان‌های کشور با برپایی تجمعاتی، شیرهای خود را در جوی آب ریخته و خواهان بررسی این وضعیت و ساماندهی آن هستند.
کد خبر: ۲۲۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 16 May 2016
در هفته‌های اخیر بحث اختلاف قیمت‌ها بین دامداران و کارنجات لبنیات و یا ایستگاه‌های خرید شیر به حدی رسیده که دامداران برخی از استان‌های کشور با برپایی تجمعاتی، شیرهای خود را در جوی آب ریخته و خواهان بررسی این وضعیت و ساماندهی آن هستند.


به گزارش تابناک ایلام،بررسی وضعیت دامدارای‌های شیری نشان می‌دهد که قیمت تمام شده هر کیلو شیر برای دامدار کمتر از قیمت فروش آن به ایستگاه‌های تحویل شیر است که البته در مقایسه با قیمت لبنیات قابل مقایسه نیست. حال این سوال به ذهن می‌رسد که این اختلاف بین قیمت فروش شیر و لبنیات موجود در بازار توسط چه فرد یا افرادی کنترل و اداره می‌شود.

وضعیت دامداران شیری در ایلام تاکنون به این شدت بد نبوده چرا که الان حتی به گفته ماست‌بندی‌های سنتی در سطح شهر، بازار فروش خوبی وجود ندارد و آنها نیز شیر ما را خرید نمی‌کنند.

یک دامدار ایلامی با اشاره به اینکه در بحث قیمت فروش شیر در ایستگاه‌های خرید، بین 900 تا 1000 تومان شیر را از ما خریداری می‌کنند، گفت: پرداخت بهای شیر به دامداران از سوی ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، 50 روزه تا 2 ماهه است و این در حالی است که خرید علوفه و نهاده‌های دامی به صورت نقد صورت می‌گیرد.

این دامدار ایلامی اضافه کرد: علوفه مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم که با توجه به فصل برداشت و صادرات برخی محصولات به استان‌های دیگر، فرآیند خرید علوفه ما نیز تا حدی با مشکل مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه دامدار هیچ اختیاری برای فروش شیر و تعیین قیمت آن از خود ندارد، عنوان کرد: دامداران استان جایگاه فروش شیری از خودشان ندارند که با این وجود، برای فروش شیر هر چه ایستگاه خرید بگوید ما تابع او هستیم و نمی‌توانیم حتی چانه‌زنی در مورد فروش شیرمان داشته باشیم چرا ممکن است نخرند.

این دامدار شیری، به عدم تحقق قیمت مصوب هیئت دولت برای هر کیلو شیر 1440 تومان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه بازار لبنیات در استان ایلام رونق ندارد و به گفته ماست‌بندی‌های محلی در سطح شهر نیز بازار نداریم و نمی‌توانیم به روال سابق شیر بخریم.

وی به تعطیلی کارخانه‌های شیر ایلام اشاره و اظهار کرد: متاسفانه تعطیلی کارخانه‌های شیر در ایلام مشکلات دامداران را دو چندان کرده است به نحوی که یکی از دامداران ما الان 3 تن شیر در یخچال دارد که اگر فروش نرود مجبور است آن را بریزد.

یکی از دامداران ایلام به کم رونقی بازار لبنیات در ایلام اشاره وعنوان کرد:قیمت تمام شده هر کیلو شیر برای دامدار نزدیک به 1 هزار و 800 تومان است که ادامه کار یک دامدار در گرو داشتن نقدینگی است چرا که تهیه علوفه و دارو فقط نقدی صورت می‌گیرد ولی با این وجود شیر ما را نسیه می‌خرند.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید هر کیلو شیر از طرف ایستگاه‌های خرید شیر بین 900 تا 1000 تومان است، تصریح کرد: کارخانه‌‎های شیر در ایلام تعطیل شده‌اند که همین امر باعث رکود کار دامداران و به فروش نرفتن شیر ما شده است.

این دامدار ایلامی یادآور شد: گاوداران ایلام ایستگاه شیر اختصاصی برای خود ندارند و از همه بدتر اینکه قیمت مصوبی برای خرید شیر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث شیر، قیمت و خرید تضمینی وجود ندارد، افزود: تحقق این مهم می‌تواند نقش مهمی در ایجاد ثبات در بازار داشته باشد.

"محمد رضا احمدی "مدیر کارخانه شیر ایلام زاگرس گفت: از ابتدای سال جاری کارخانه ما تعطیل شده است. این در حالی است که قبل از آن روزانه 20 تن شیر را از دامداری‌های سطح استان خریداری می‌کردیم.

وی با بیان اینکه شیر تولیدی در استان عمدتا سنتی بوده و واحد گاوداری صنعتی برای تولید شیر در استان وجود ندارد، افزود: هزینه تولید شیر در ایلام بسیار بالاست چرا که نه دامدار و نه کارخانه‌جات ما از بسته‌های حمایتی برخوردار نیستند .

مدیر کارخانه شیر ایلام زاگرس اضافه کرد: قیمت خرید شیر و حتی قیمت لبنیات از سوی دولت تعیین می‌شود که این موضوع تا حدی مشکلاتی را برای دامدار و کارخانه‌جات لبنیات ایجاد کرده است که برای رونق بخشی به این بازار، انحصار باید وجود نداشته باشد.

احمدی با اشاره به اینکه قبلا ما شیر را به قیمت 1 هزار و 150 تومان از دامدار می‌‎خریدیم، خاطرنشان کرد: دولت باید نهاده‌های دامی مورد نیاز دامدار را به قیمت پائین در اختیار بهره‌برداران قرار دهد تا بازار از این وضعیت خارج شود.

وی عنوان کرد: در استان ایلام فروش محصولات لبنی به صورت سنتی بیش از سایر استان‌هاست که نمود آن در تعدد ماست‌بندی‌های سنتی سطح شهر کاملا پیدا است و همین موضوع بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر کارخانه شیر ایلام زاگرس با تاکید بر اینکه مصرف تولیدات داخلی نیازمند فرهنگ سازی است، ادامه داد: سال گذشته در جلسات متعدد پیشنهاد دادیم که حاضریم تمام شیر موجود در استان را خریداری کنیم و بعد از پاستوریزه کردن، آن را در اختیار مصرف‌کنندگان از جمله ماست‌بندی‌های سنتی سطح شهر ایلام قرار دهیم.

احمدی یادآور شد: تعطیلی کارخانه‌های شیر در ایلام، جریان فروش شیر دامداران  را نیز تحت شعاع خود قرار داده است و نباید فراموش کرد که خریداری شیر دامداری‌های شیری با هماهنگی اتحادیه دامداران استان می‌تواند در کنترل و تثبیت قیمت شیر نیز موثر باشد.

مهندس "مجتبی شیرخانی "معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: کارخانه‌های شیر در ایلام بخشی از شیر تولیدی استان را جذب می‌کردند و در حال حاضر نیز ایستگاه‌های خرید شیر را فعال کرده‌ایم و حتی شیر مازاد تولیدی در استان را به شهرستان‌های دیگر ارسال می‌کنیم.

وی به راه‌اندازی کارخانه‌جات گروه «کالبر» در ایلام از طریق هماهنگی با استانداری ایلام اشاره و اضافه کرد: با توجه به علاقه و ضایقه مردم، ماست‌بندی‌های محلی در سطح شهر فعالیت دارند که بخش عمده‌ای از شیر تولیدی در استان از طریق این مراکز مصرف می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تقریبا بازار را کنترل کرده‌ایم و معتقدیم اگر شیری در استان تولید می‌شود باید در داخل استان تبدیل و مصرف شود تا ارزش افزوده آن برای استان باقی بماند.

شیرخانی با بیان اینکه دامداری‌های فعال در سطح استان در دو دسته صنعتی و نیمه‌صنعتی فعالیت دارند گفت: بین 65 تا 70 درصد واحدهای شیری ما در استان فعال و نیمه فعال هستند و به نحوی تولید شیر دارند و این در حالی است که نزدیک به 35 تا 40 درصد شیر تولیدی در استان از طریق واحدهای سنتی صورت می‌گیرد.

وی به فعالیت 65 واحد دامداری شیری در سطح استان اشاره و عنوان کرد: مصوبه هیئت دولت برای خرید هر کیلو شیر 1440 تومان اجرایی نشد و قیمت شیر برای واحدهای صنعتی 1100 تا 1120 تومان و 850 تا 900 تومان نیز برای واحدهای سنتی در حال اجراست که بسته به درصد چربی و بار میکروبی شیر خرید صورت می‌گیرد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: قیمت شیر دریافتی در سطح کشور نسبت به مصوبه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده کمتر است.

"محمد رضا قدم خیری "رئیس اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: متاسفانه هر دو کارخانه شیر در ایلام تعطیل شده‌اند و در حال حاضر بازار عرضه شیر در استان نداریم.

وی با بیان اینکه 33 واحد لبنی در ایلام فعالیت دارند که عرضه شیر به آنها فله‌ای و با قیمت‌های متفاوت صورت می‌گیرد، افزود: دامدار نمی‌تواند برای ایستگاه شیر و حتی واحد ماست‌بندی سنتی در سطح شهر قیمت تعیین کند، چرا که می‌ترسد مشتری خود را از دست دهد که به عنوان نمونه در ایام نوروز ما شاهد این قضیه بودیم که شیر روی دست دامداران باقی ماند.

رییس انحادیه دامداران استان ادامه داد: متاسفانه باید گفت که دامداری و دامدار ما به فراموشی سپرده شده و این در حالی است که باید در بحث تولیدات و لبنیات و سلامت غذا توجه بسیاری صورت گیرد چون شیر یک دارو است و در جریان درمان بحث پیشگیری از هر چیزی مهم‌تر است.

قدم‌خیری به کاهش سرانه شیر در جامعه اشاره و عنوان کرد: نمونه آن در کاهش مصرف شیر در سبد خانوارها قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پیشنهاد دادیم شیر تولیدی در استان را به یکی از کارخانه‌های شیر ایلام بدهند تا بعد از پاستوریزه شدن مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار واحدهای ماست‌بندی محلی نیز قرار داده شود، گفت: از جمله مزیت‌های اجرای این طرح می‌توان به عرضه شیر سالم، مشخص شدن محل خرید و عرضه شیر، عرضه شیر با در نظر گرفتن نیاز بازار، تضمین شدن قیمت شیر و اینکه دامدار دغدغه فروش شیر ندارد اشاره کرد.

قدم‌خیری اظهار کرد: در سنوات گذشته بیشتر دامداری‌های ما در سطح استان که حرفی برای گفتن داشتند در حال حاضر رو به تعطیلی رفته و نفس‌های آخر را می‌کشند. دام همانند تجهیزات یک واحد تولیدی قابل انبار کردن و از کار انداختن نیستند.

رییس اتحادیه دامداران استان به تعطیلی 70 درصد از واحدهای دامداری در سطح استان اشاره و عنوان کرد: بند دال تبصره 11 برای امهال تسهیلات بانکی ما نیز هنوز باقی مانده است./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمودمحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
تابناک سلام امتحان میگنم
محمودمحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
سلام تابناک ،درزمینه چراهای این روزهای شیر: سرکارجنابعالی این جرٱت راداریدکه یک لیوان شیررا هرروز نوش کنید،میگویم نه ،چرابادیه نشینان بیشترقوتشان شیر است وهیچ ناراحتی ندارندومافقط ازطرق ماست ودوغ و…میتوانیم موادلبنی رابخوریم. علت فقط آلوده بودن شیر است.بجرٱت میگویم چنانچه شیربااستانداردتعریف شده باشدمیتوان روزانه چندین لیوان نوش کرد. شیرچنانچه بلافاصله پس ازدوشش سردودمای آن تا4.4 درجه برسدمیتوان تادوروزآنرانگهداشت تابه بازاربرسد. استانداردبارمیکروبی دامداری وایستگاه های جمع آوری 100و300هزاردرسی سی میباشدکه بنظرنمیرسد این استاندارد درطول ایران ازشمارانگشتان دست فراتررفته باشد.شایدعلت اصلی که متولیان سلامت جامعه رابه واردات شیرازترکیه ،روس واخیرٱآلمان واداشته است خارج ازاستانداردبودن شیراست !!!!دیرزمانی نیست که صنعت مکانیزه شیرواردشده ،امابدون آموزش . مکروب درتمامی مراحل شیردوشی،حمل ونقل،فراوری و… امریست اجتناب ناپذیر،ناآگاهی ازعملکرد آن درمحیط های گرم وبه تبع آن ساخت ماشین مبرد،محاسبات غلط وتوصیه های ارزان قیمت ماشین مبرد هزینه های کلانی رابه دست اندرکاران این صنعت تحمیل کرده است. شایدهنوزدیرنشده باشد، وامکان آن بسیار،اینجانب آمادگی همه گونه همکاری رادارم ،قبلٱازحوصله ای بخرج داده اید سپاسگزارم ،انتظاردارم بنوعی به آگاهی عموم برسدشاید راه کاری باشدانشاٱلله محمدی محمود 09123787027کرج
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار