مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه؛
روزنامه‌های پایان هفته، باز هم موضوع منتخب اصفهان و اختلاف میان دولت و شورای نگهبان را در کانون توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که روزنامه‌های اصولگرا، همچنان موضوع برجام و اظهارات معاون وزیر خارجه سابق امریکا را مورد توجه قرار داده‌اند. البته موضوع تغییر صدا و سیما نیز از مهم‌ترین موضوعات روز است.
کد خبر: ۲۲۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 12 May 2016

روزنامه‌های پایان هفته، باز هم موضوع منتخب اصفهان و اختلاف میان دولت و شورای نگهبان را در کانون توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که روزنامه‌های اصولگرا، همچنان موضوع برجام و اظهارات معاون وزیر خارجه سابق امریکا را مورد توجه قرار داده‌اند. البته موضوع تغییر صدا و سیما نیز از مهم‌ترین موضوعات روز است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه قانون در گزارش نخست خود، به موضوع تغییر رئیس بیمه مرکزی پرداخته و در گزارشی با عنوان «رازهاي يك استعفا !» نوشته است: «ظهر دیروز خبر استعفای رئیس کل بیمه مرکزی تمام رسانه‌های کشور را پر کرد، این در حالی بود که شب قبل خبری مبنی بر عزل وی در فضای مجازی منتشر شد که در این باره کریم همتی، مسئول ارتباط با رسانه‌های بیمه مرکزی به «قانون» گفت: خبر عزل آقای امین کذب محض است و تنها یک شیطنت رسانه‌ای بوده و هیچکس ایشان را از کار برکنار نکرده است. ايشان نه‌تنها از کار خود برکنار نشده‌اند بلکه متن استعفای رسمي‌خود را به وزارت اقتصاد ارائه داده‌اند. علت این استعفا نیز به طور کامل در متن استعفانامه ایشان توضیح داده شده است. بحث دریافت حقوق با رقم بسیار بالا هم در مورد استعفای ایشان مطرح نیست، این مسئله از سوی وزارت اقتصاد منتفی اعلام شده و استعفای ایشان به دلیل شرایط بدی است که بر ایشان تحمیل شد و دیگر توانایی و کشش کار در چنین فضایی را نداشتند.

افشاگری یا تخلف؟!

با توجه به متن استعفای آقای امین و همچنین اظهار نظر مدیر ارتباط با رسانه‌های بیمه مرکزی اما هنوز در این زمینه سوالات بسیاری بدون پاسخ باقی مي‌ماند، این‌که در میان این جنجال، رئیس کل بیمه مرکزی را مي‌توان عامل افشای این ارقام بالای حقوق دانست یا عامل متخلف در پرداخت این حقوق‌ها، مسئله ای است که با استعفای آقای امین نه تنها مشخص یا توجیه نخواهد شد بلکه نشان از موضوعات پشت پرده‌ای دارد که تکلیف‌شان هنوز روشن نشده و با استعفای یک شخص نیز معلوم نخواهد شد. با وجود بیانیه وزارت اقتصاد و مبرا کردن مدیران بیمه مرکزی از دریافت حقوق‌های میلیونی و توضیح درباره علت بالا بودن ارقام ذکر شده در فیش‌های حقوقی و حتی عودت مبالغی که درباره آنها شبهه وجود داشته، باز هم مسائلی وجود دارد که در پرده‌ای از ابهام است. در این میان ارقام بالای وام‌های ضروری که در فیش‌های حقوقی این افراد خودنمایی می‌کند، چه توجیهی مي‌تواند داشته باشد؟ به هر حال کسی نمي‌تواند منکر خدمات بیمه مرکزی در مدت ریاست محمد ابراهیم امین باشد ولی با تمام این اوصاف، مسائلی از این دست، نشان از بی‌انضباطی‌های شدید در نظام اداری کشورمان دارد که زمینه را برای ایجاد فساد در جامعه فراهم می‌کند. دولت در یک سال باقی مانده باید تمام تلاش خود را بکند تا با بی‌نظمی‌های موجود در فضای اداری مبارزه کند و جلوی فسادهای موجود در دستگاه‌های اداری را هر چه بیشتر بگیرد که قطعا یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای نجات کشور از وضعیت نابسامان اقتصادی خواهد بود. »


همچنین این روزنامه در ستون نیشخط خود به تغییر رئیس صدا و سیما واکنش نشان داده است.

رازهای یک استعفا!/ تازه ترین دستاورد برجام از نظر کیهان


روزنامه کیهان در ادامه مطالب درباره برجام امروز در گزارشی با تیتر «افزایش طول عمر، تازه‌‌ترین دستاورد برجام!» نوشته: «روزنامه ایران چند روز پیش طی گزارشی که با تیتر «مرگ زودرس خلبانان و میهمانداران در فشار دوره تحریم‌ها» منتشر شد، از یکی دیگر از فواید و محسنات برجام پرده‌برداری کرد! در این گزارش آمده است، طول عمر میهمانداران و خلبانان هواپیما در پیش از برجام و در دوران تحریم ها کوتاه بوده و میهمانداران هواپیماها دچار مرگ زودرس می‌شدند که البته لزوماً در دوران پسابرجام دیگر مهمانداران به یمن وجود برجام دچار مرگ زودرس نمی‌شوند. نویسنده گزارش مذکور همچنین مدعی شده «شرایط سخت در دوران تحریم مشکلات قلبی و عروقی را در میان میهمانداران افزایش داده است».

به ادعای روزنامه دولت، علاوه بر اینها مشکلات دیگر میهمانداران هواپیماها همچون به هم‌ریختگی زمان خواب، مشکلات روانی، پوکی استخوان، بیرون‌زدگی استخوان، بیماری‌های کلیوی و پیری زودرس بعد از برجام از بین رفته و این قشر دیگر دچار چنین مشکلاتی نیستند که این نیز از جمله دستاوردهای برجام است.

علاوه بر این موهبت عجیبی که روزنامه ایران آن را مطرح کرد، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جلسه شورای اداری شهرستانهای جیرفت از نعمات نامرئی برجام نیز پرده برداشت. به گزارش ایسنا، انصاری می گوید: به فضل الهی در مدت کمتر از چهار ماه که از تصویب برجام میگذرد، دستاوردهای بزرگی برای ملت ایجاد شده که به محضر رهبری و همچنین ملت ارائه شده است، اما برخی از آنها را به دلایل محرمانه بودن و امنیت ملی فعلاً نمیتوان، بیان کرد، زیرا دشمنان راه خنثی کردن آن را پی میگیرند!

وی همچنین می افزاید: طی این مدت حدود 4 میلیارد دلار از پول بلوکه و دزدی شده، ایران به ملت برگردانده و تحریمهای ظالمانه دارو، فناوری، قطعات و فروش هواپیما، نظام بانکی، رفت و آمد، کشتیرانی و ... برداشته شده است.

سخنی که در صحبت‌های این مقام دولت یازدهم نادیده انگاشته شده این است که به فرض آزاد سازی 4 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط غرب، آمریکایی ها طی حکم اخیر دیوان عالی امریکا 2 میلیارد از اموال کشورمان را مصادره کردند تا همان مقدار اندکی که از برجام نصیب ایران می شد، بی تاثیر بماند و فراسوی این مسئله، تحریم های نظام بانکی نیز همچنان پابرجاست و هنوز هم بانک های اروپایی از ترس غضب طرف آمریکایی جرات تعامل بین بانکی با ایران را ندارند.»


روزنامه شرق در گزارشی به موضوع دو میلیارد اموال بلوکه شده ایران می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «پاي احمدي‌نژاد به دادگاه باز مي‌شود؟» با اشاره به اظهارات رئیس جمهور که گفته بود، گزارش کمیته بررسی فرایند توقیف ٢میلیارد دلار به قوه قضائیه ارسال می‌شود، نوشته است: موضوع بلوکه‌شدن دو میلیارد دلار ایران توسط آمریکا از دو جهت در حال پیگیری است؛ جهت اول، در سطح مجامع بین‌المللی از طریق شکایت از آمریکا و دادگاه؛ جهت دوم در سطح داخلی از طریق تشکیل کمیته پیگیری و تهیه گزارش برای شناسایی مقصران در بی‌احتیاطی صورت‌گرفته. در دو روز گذشته هم این پیگیری‌ها در سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری آشکار بود؛ پیگیری‌هایی که به گفته رئیس‌جمهوری به اطلاع عموم خواهد رسید تا مردم ایران از «اهمال گذشتگان» باخبر شوند؛ اما این پایان ماجرا نخواهد بود، چراکه به گفته رئیس‌جمهوری گزارش به قوه قضائیه هم خواهد رفت. «اهمال گذشتگان» و «فرصت طلایی» دو کلیدواژه سخنان رئیس‌جمهوری در سفر استانی به کرمان بود؛ «اهمال» در استفاده از «فرصت طلایی» برای نجات دو میلیارد دلار بلوکه‌شده. گذشتگانی که طبق سخنان روحانی به دولت احمدی‌نژاد مربوط می‌شود.

«عباس عراقچی»، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره بی‌احتیاطی بزرگ‌تر دولت قبل گفته بود: «بی احتیاطی بزرگ‌تر آن است که در مقطع صدور چنین حکمی در گذشته ما وکیل گرفتیم و به نوعی دادگاه مذکور را به رسمیت شناختیم و در این دادگاه از خود دفاع کردیم و در روند رسیدگی و تجدیدنظر تا مراحل عالی همچنان رأی علیه ما صادر شد...طبق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی حضور ما در دادگاه‌های آمریکایی ممنوع است». او ادامه داد: «شاید در این موضوع مجوز خاصی گرفتند که من اطلاعی ندارم، اما همین را می‌دانم که با وزارت خارجه در زمان خود هیچ مشورتی صورت نگرفته است». این سخنان عراقچی باز هم به نوعی بر سلسله بی‌احتیاطی‌های دولت قبل، صحه گذاشته بود.این سخنان و اظهارنظرها در حالی رخ می‌دهد که به گفته رئیس‌جمهوری گزارش در حال آماده‌شدن است و پس از آن راهی قوه قضائیه خواهد شد تا مردم «اهمال گذشتگان» در استفاده از «فرصت طلایی» را بشناسند؛ گذشتگانی که فرصت طلایی در سال‌های ١٣٨٦ تا ١٣٨٧ را از دست دادند.»


روزنامه اعتماد نیز به موضوع مینو خالقی منتخب اصفهان پرداخته و در گزارشی با عنوان «پرونده باز مينو خالقي» نوشته: «يك سوي ماجرا آن را بدعتي خطرناك مي‌داند و سوي ديگر حق خود. ماجراي منتخب سوم اصفهان همچنان ادامه دارد. در اين ميان هم در اقدامي غير اخلاقي عكس‌هاي جعلي منتسب به منتخب سوم مردم اصفهان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، اتفاقي كه واكنش صريح وزير كشور را در پي داشت تا وي به معاون امنيتي خود دستور ويژه براي پيگيري اين ماجرا صادر كند. هشتم خرداد منتخبان ديگر در قامت نماينده‌هاي مردم در خانه ملت حضور پيدا خواهند كرد اما كشمكش ميان شوراي نگهبان و دولت بر سر منتخب بودن مينو خالقي همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه پرونده به هيات حل اختلاف قوا ارجاع داده شده، هياتي كه طبق اصل ١١٠ به مقام معظم رهبري مشورت مي‌دهد و در نهايت اين رهبر است كه نظر نهايي را در اين مورد صادر مي‌كند. از ديروز اما شايعاتي مبني بر اينكه هيات حل اختلاف قوا نظر شوراي نگهبان را در مورد ابطال آراي مينو خالقي تاييد كرده است در فضاي رسانه‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و اين در حالي است كه هنوز هيچ مقام رسمي اين خبر را تاييد نكرده است. ديروز اما دبير شوراي نگهبان سكوت خود را در اين مورد شكست، درست همزمان با انتشار شايعه تاييد نظر اين شورا از سوي هيات حل اختلاف قوا. مردي كه بسياري از تصميمات در شوراي نگهبان به نظرات او بستگي دارد، تصميماتي كه گاه بحث‌برانگيز بوده است مانند اتفاقي كه در اصفهان و يك ماه پس از انتخابات رخ داد و نزديك به ٣٠٠ هزار رأي مردم اصفهان باطل اعلام شد.

رازهای یک استعفا!/ تازه ترین دستاورد برجام از نظر کیهان

 نفر شانزدهم مردم تهران از تصميم شورايي كه دبيري آن را عهده‌دار است دفاع مي‌كند و مي‌گويد: نظارت استصوابي شوراي نگهبان عام و در تمام مراحل است. در اين سوي ميدان رييس‌جمهور به عنوان مجري قانون اساسي نظر ديگري دارد. دولت پيش از اين هم بارها اعلام كرده بود كه طبق قانون مهلت بررسي صلاحيت از سوي شوراي نگهبان تمام شده است و تكليف مينو خالقي را مجلس بايد مشخص كند. اين‌بار اما حسن روحاني كه در سفر استاني خود در كرمان به سر مي‌برد واكنش صريح‌تري نشان داده است و مي‌گويد: هنوز هم نااميد نيستيم. وزارت كشور هم سعي دارد جلوي «بدعت»را بگيرد. واژه «بدعت» در ماجراي اصفهان را نخستين بار علي مطهري مطرح كرد، در نامه‌اي كه خطاب به دبير شوراي نگهبان نوشت و از اين ماجرا با عنوان بدعتي خطرناك نام برد. او بود كه نخستين‌بار پيشنهاد ارجاع پرونده به هيات حل اختلاف قوا را مطرح كرد با اين حال اما در سخنراني روز سه شنبه خود در دانشگاه هنر اصفهان اعلام كرد در مورد مينو خالقي به هيات حل اختلاف اميدي ندارد. به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان كار را تمام شده مي‌داند و بر همين اساس آيت‌الله جنتي هم سكوت خود را شكست و براي نخستين‌بار درمورد ماجراي بحث برانگيز اصفهان نظر خود را رسانه‌اي كرد. اما ماجرا براي دولت هنوز تمام نشده است و اين موضوع را به خوبي مي‌توان از صحبت‌هاي حسن روحاني در كرمان دريافت. پرونده انتخابات هفتم اسفند براي دولت و حسن روحاني باز است.»


روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی به اظهارات وندی شرمن درباره مذاکرات هسته ای پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« اعتراف روباه نقره‌ای» نوشته: «اظهارات عجیب مجید انصاری، معاون پارلمانی جنجالی حسن روحانی که گفته بود در صورت عدم توافق هسته‌ای، به ایران حمله نظامی می‌شد، اگرچه به وضوح نشان داد دولتی‌ها برای توجیه خسارات برجام به دنبال ترساندن مردم هستند اما در واقع، مورد تردید کارشناسان نیز قرار گرفته بود. به اعتقاد کارشناسان به دلیل ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران باعث تحقق اهداف مهاجم نمی‌شد، چراکه دانش هسته‌ای در ایران بومی و امکان دستیابی مجدد به آن فراهم شده بود و از سوی دیگر در صورت حمله نظامی به این تاسیسات، ایران نه‌تنها بلافاصله برنامه هسته‌ای خود را بنا می‌کرد بلکه مشروعیت لازم برای استفاده دفاعی از دانش هسته‌ای را نیز به‌دست می‌آورد. یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان در رد این ادعای دولت روحانی مطرح کردند، زمانبر بودن مذاکرات هسته‌ای بود. به اعتقاد کارشناسان، 12سال مذاکره طرف مقابل با ایران نشان داد آنها هیچ راهی جز مذاکره در اختیار ندارند، چراکه اگر آنها گزینه نظامی را مثمرثمر می‌دانستند، قطعا مذاکرات به درازا نمی‌کشید. با این وجود اما همزمان با افزایش انتقادات نسبت به برجام و تشدید روند بی‌اعتباری آن در جامعه، مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی در اظهارنظری عجیب مدعی شد مقامات فرانسه به حسن روحانی گفته‌اند در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسید، حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران قطعی بود. اما این اظهارات مجید انصاری، در حالی است که وندی شرمن، مسؤول تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صراحتا گفته است به دلیل خسارت‌های حمله نظامی و اینکه گزینه نظامی منجر به تحقق اهداف آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شد، آمریکا ناچار شد یک برنامه غنی‌سازی محدود در ایران را بپذیرد. شرمن گفت این امتیاز آمریکا به ایران قبل از دوره دولت یازدهم و در مذاکرات عمان به دیپلمات‌های ایران اعلام شد. البته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دولت دهم نیز پیش از این ماجرا مذاکرات عمان و پذیرش غنی‌سازی در ایران توسط مقامات آمریکایی را تشریح کرد. به گفته صالحی، آمریکایی‌ها این موضوع یعنی پذیرش غنی‌سازی محدود در ایران را طی نامه‌هایی به مقامات ایران اعلام کرده بودند.این اعتراف شرمن البته در حالی است که او تصریح کرده است آمریکا بمب مخصوص برنامه هسته‌ای ایران را ساخته و آزمایش کرده است و در صورت نقض برجام توسط ایران، آنها گزینه نظامی را بررسی خواهند کرد.

رازهای یک استعفا!/ تازه ترین دستاورد برجام از نظر کیهان

 شرمن این را هم گفت که با برجام، ایران هرگز به بمب اتم دست نخواهد یافت. مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی می‌گوید این موضوع دستاورد ویژه برجام برای آمریکا بوده است. وندی شرمن در این سخنرانی که 14 آوریل / 26 فروردین انجام شده، روند حصول توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تأکید می‌کند 25 سال بعد، یعنی پس از پایان عمر برنامه جامع اقدام مشترک، واشنگتن همچنان گزینه‌های امروزی برای مقابله با تهران را در اختیار خواهد داشت. رئیس سابق تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با مرور روند شکل‌گیری پرونده هسته‌ای ایران گفت سال 2002 مشخص شد ایران برنامه هسته‌ای فعالی دارد. به گفته وی، «ایران در آن زمان تنها 164 سانتریفیوژ داشت».



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار