می‌توان در بانک خون بند ناف سلامتی را برای فرزندان خود پس‌انداز کرد.
کد خبر: ۲۲۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 09 May 2016

می‌توان در بانک خون بند ناف سلامتی را برای فرزندان خود پس‌انداز کرد.


به گزارش تابناک ایلام، خون بندناف که‌ به عنوان خون جفتی شناخته شده است خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد. پس از تولد نوزاد خون باقیمانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن کمک کنیم.

به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگهداری خون بندناف مورد توجه قرار گرفت به نحوی که امروزه بانک‌های متعددی به صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره‌سازی خون بندناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است که در کشور ما نیز در سال 1384 به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو)، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1385 موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شد و در حال حاضر بانک خون بندناف این شرکت خدمات جمع‌آوری جداسازی و ذخیره‌سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان را با توافق والدین ارائه می‌کند.

بانک اختصاصی

در این بانک خون بندناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره‌سازی می‌شود تا در صورت نیاز خانواده آن را در آینده برای خود و یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار دهد. در این بانک هر خانواده هزینه جمع‌آوری ونگهداری سالانه را پرداخت می‌کند. بر اساس آخرین اطلاعات و آمار بیش از 780 هزار نمونه در 134 بانک خصوصی در سراسر دنیا ذخیره سازی شده و در کشورمان نیز بیش از 35 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان تاکنون ذخیره‌سازی شده است.

بانک خون عمومی

در این بانک خانواده‌هایی که مایل باشند می‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهداء کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد. بدیهی است که نمونه اهداء شده در مالکیت بانک خون بند ناف عمومی بوده و ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداء کننده در آینده خودش از آن استفاده کند.

تاکنون بیش از 400 هزار نمونه خون بندناف در بیش از 100 بانک عمومی در سراسر جهان ذخیره شده است و در کشورمان نیز تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی به حدود 10 هزار نمونه می‌رسد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده اکثر نمونه‌های خون بند ناف پیوند شده از نمونه های افراد غیر خویشاوند صورت گرفته است.

فرآیند عضویت و نگهداری نمونه در بانک خون بند ناف شامل 5 مرحله از قبیل مرحله «انجام آزمایشات مادر در ماه نهم بارداری» است که در این مرحله به منظور اطمینان از سلامت مادر بر اساس استاندارد جهانی NETCORD آزمایشاتی باید قبل از عقد قرارداد انجام شود، مرحله «تائید آزمایشات توسط واحد پذیرش و عقد قرارداد و دریافت کیت خونگیری»، مرحله «جمع‌آوری نمونه» که در این مرحله نیز فرآیند جمع‌آوری خون بندناف به صورت کاملا استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می‌گیرد و خون‌گیری می‌تواند به صورت داخل یا خارج رحمی انجام شود و در هر صورت هیچ‌گونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی‌شود و حجم خون جمع‌آوری شده می‌تواند حداقل 40 سی‌سی باشد که کل این فرایند کمتر از 5 دقیقه به طول می‌انجامد.


مرحله بعدی مرحله‌ی «تحویل نمونه جمع آوری شده به بانک خون» است که در آن کیسه خون درون فلاسک مخصوص فریز می‌شود، مرحله «پردازش سلولی و فریز نمونه» که در این مرحله نیز نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته اگر حجم آن حداقل 40 سی‌سی باشد وارد آزمایشگاه پردازش سلولی می‌شود و در غیر این صورت با قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه عودت می‌گردد. بر روی نمونه‌هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی اچ آی وی و سنجش کلنی و فلوسیتومتری انجام شده ونهایتا در شرایط دمایی مناسب برای مدت طولانی فریز می شود

مرحله بعدی که آخرین مرحله محسوب می‌شود مرحله «صدور کارت فریز» است که در این مرحله مادر 6 ماه بعد از زایمان باید آزمایشات ماه نهم را تکرار نماید وکارت صادر می‌شود.

دفتر نمایندگی این بانک در استان ایلام در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان در بلوار دانشجو واقع است و والدین ایلامی می‌توانند با مراجعه به این مرکز نسبت به پس‌انداز سلامتی برای فرزندان خود اقدام کنند./م


منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار