معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:استان ایلام با وجود جمعیت كم شاهد حضور اقوام و طوایف گوناگون است و به جرات می توان گفت مینیاتوری از فرهنگ ها و رسوم مختلف در این استان متجلی است.
کد خبر: ۲۲۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 08 May 2016
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:استان ایلام با وجود جمعیت كم شاهد حضور اقوام و طوایف گوناگون است و به جرات می توان گفت مینیاتوری از فرهنگ ها و رسوم مختلف در این استان متجلی است.


به گزارش تابناک ایلام؛سید عباس صالحی شامگاه شنبه در آیین بزرگداشت روز ایلام در بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران اظهار كرد: توجه به ویژگی های فرهنگی و تاریخی استان های مختلف كشور از مهم ترین رویكردهای بیست و نهمین نمایشگاه بزرگ كتاب تهران است بنابراین غرفه 10 استان در این نمایشگاه دایر شد كه ایلام یكی از این استان ها است.
وی افزود: هر برگی از تاریخ هزاران ساله این سرزمین را ورق می زنیم نام و یادی از ایلام و تمدن كهن این دیار مشاهده می شود و نشانی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین ثبت و ضبط شده است.
معاون وزیر ارشاد یادآور شد: استان ایلام با وجود جمعیت كم شاهد حضور اقوام و طوایف گوناگون است و به جرات می توان گفت مینیاتوری از فرهنگ ها و رسوم مختلف در این استان متجلی است.
صالحی تاكید كرد: طبیعت زیبا و چشم نواز این استان تجلی جمال الهی است كه خود را به شیوه و اشكال مختلف بروز داده و این ویژگی را در كمتر مكان دیگری می توان مشاهده كرد.
وی ادامه داد: مردمان این دیار در دوران دفاع مقدس با خلق حماسه ها و رشادت های كم نظیر دین خود را به نظام و انقلاب در حراست از كیان این مرز و بوم نشان دادند و امروز نیز این استان دریچه ای برای رسیدن به میقات عشق ملت ایران (عتبات عالیات) است كه فرصتی مغتنم را در اختیار مردم این دیار برای پذیرایی از زائران حسینی فراهم كرده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود مفاخر فرهنگی و علمی در این استان بر لزوم معرفی بیش از پیش این افراد در ابعاد ملی و بین المللی تاكید كرد.
استاندار ایلام نیز در این آیین اظهار كرد: این استان از نظر تاریخی و باستانی پیشینه ای طولانی دارد و آثار و بقایای باقی مانده از دوران كهن نشان می دهد كه نخستین فعالیت های كشاورزی در حدود هفت هزار سال قبل در این استان انجام می شده است.
محمدرضا مروارید گفت: چندی پیش بازدیدی از برخی آثار تاریخی استان داشتم مسئولان ذیربط عنوان كردند این آثار مربوط به دوره اسلامی است ولی بررسی ها نشان داد كه پیشینه این آثار به دوره ساسانیان و اشكانیان می رسد ولی مدیران دولت قبل از بیان تاریخ اشكانی و ساسانی اجتناب می كردند و به مسئولان گفته بودند اگر پیشینه تاریخی آن را دوره اسلامی اعلام كنید بودجه در اختیار شما قرار می گیرد كه باید برای این طرز تفكر و نادیده گرفتن بخشی از تاریخ این سرزمین از سوی این افراد تاسف خورد.
وی یادآور شد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته ایرانیان در بسیاری ار رشته های علمی و تخصصی جز افراد سرآمد در دنیا هستند كه این ویژگی را می توان به استان ایلام نیز تعمیم داد و هم اكنون ایلامی ها در رشته های پزشكی و مهندسی از افراد نخبه و مطرح كشور هستند.
استاندار ایلام تاكید كرد: ایلام از نظر تعداد افراد تحصیل كرده به جمعیت رتبه سوم كشور را داراست و هم اكنون نیز در زمینه كاهش بی سوادی جزو استان های برتر كشور بوده و بزودی شاهد ریشه كنی این معضل اجتماعی در استان خواهیم بود.
روز شنبه 18 اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی كتاب بنام ایلام نامگذاری شده بود و به همین منظور برنامه های مختلفی برای معرفی این استان در این نمایشگاه با حضور محمدرضا مروارید استاندار ایلام،سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و جمعی از هنرمندان، ناشران، نویسندگان و شاعران این استان برگزار شد..
برگزاری نشست استان شناسی، برپایی نمایشگاه تلفیقی آثار خوشنویسی، عكاسی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی،معرفی ایلام در حوزه پیشینه، قدمت و تاریخ، شعرخوانی شاعران، اجرای موسیقی سنتی، مقامی و آیینی و اجرای نمایش كوتاه طنز، تجلیل از هنرمندان، ناشران، شاعران و رونمایی از تازه های كتاب ناشران ایلام از جمله برنامه های این روز بود.
این آیین با همكاری موسسه فرهنگی ، هنری فراسوی فصل پنجم هنر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شده است.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 2 هزار ناشر از ۲۷ كشور از 14 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی جدید شهر آفتاب تهران گشایش یافت و تا 25 اردیبهشت برای بازدید عموم مردم بویژه دوستداران كتاب دایر است.
'فردا برای خواندن دیر است' به عنوان شعار مهمترین رویداد فرهنگی امسال انتخاب شده است و حدود یك هزار و 700 ناشر داخلی جدیدترین محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می كنند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار