مسئول اداره بهره برداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام گفت: برداشت بي رويه، دائمي و غير اصولي گياهان طبيعي خودروي خوراكي و دارويي در مناطق طبيعي اين استان در فصل بهار موجب تخريب زيستگاه و كاهش تدريجي اين گياهان مي شود.
کد خبر: ۲۲۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 03 May 2016

مسئول اداره بهره برداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام گفت: برداشت بي رويه، دائمي و غير اصولي گياهان طبيعي خودروي خوراكي و دارويي در مناطق طبيعي اين استان در فصل بهار موجب تخريب زيستگاه و كاهش تدريجي اين گياهان مي شود.


به گزارش تابناک ایلام؛غلامحسين پورنجف اظهار كرد: بايد ميزان برداشت و نحوه چينش گياهان خوراكي كه در فصل بهار از مقبوليت زيادي برخوردار هستند در بين آحاد جامعه فرهنگ سازي و نهادينه شود.
وي افزود: اين گياهان و رويشگاه هاي آنها متعلق به يك نسل يا گروه خاصي نيست بلكه به همه نسل ها و ساير جانداران طبيعت تعلق دارند و حفظ و حراست از اين نعمت هاي خدادادي استان بر عهده همه اقشار جامعه به ويژه بهره برداران است.
پورنجف به بهره برداران توصيه كرد هنگام چيدن گياهان محلي خوراكي همچون پيچك و تره، پياز اين گياهان در زمين باقي بماند تا در سال هاي آينده فرصت رويش مجدد پيدا كنند بنابراين برداشت آنها با پياز موجب كاهش و انقراض تدريجي اين گياهان مي شود.
وي اضافه كرد: همچنين برخي گياهان داراي بذر هستند كه بايد آنها را بعد از بذر ريزي برداشت كرد و هنگام چيدن نيز نبايد اين گياهان از ريشه كنده شوند بلكه بايد از ساقه با قيچي باغباني يا داس آنها را چيد.
وي يادآور شد: بر اساس بخشنامه هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور و طبق سياست گذاري محصولات فرعي برداشت گياهان داراي رويش و رويشگاه هاي محدود و گياهان در معرض انقراض ممنوع است.
اين مقام مسئول در منابع طبيعي ايلام گفت: ديگر گياهان نيز به صورت محدود و البته با مجوز قانوني ادارات كل منابع طبيعي و براي مصارف خانگي بايد برداشت شوند و برداشت و حمل اين گياهان به صورت عمده و با هدف فروش و كسب درآمد ممنوع است.
پورنجف به حضور بهره برداران استان هاي همسايه ايلام در عرصه هاي طبيعي اين استان اشاره كرد و افزود: اين بهره برداران كه بيشتر از استان هاي كرمانشاه و كردستان هستند با حضور در عرصه هاي طبيعي ايلام اقدام به برداشت، حمل و فروش گياهان بومي ايلام مي كنند و يا گياهان بومي استان هاي خود را در بازارهاي ايلام به فروش مي رسانند.
وي حضور بي رويه و انبوه مردم در عرصه ها را عاملي مهم و تشديد كننده در آسيب ديدن اراضي و رويشگاه هاي طبيعي دانست و تاكيد كرد: مردم بايد آگاه باشند كه اين رستني ها و رويشگاه هاي آنها عاملي اساسي در حفظ آب و خاك هستند كه به همه نسل ها تعلق دارند.
وي اظهار كرد: هم اكنون در استان ايلام برداشت انبوه و خارج از حد مجاز گياهاني چون پيچك، تره، تش نداري، آويشن، مرزه خوزستاني و بختياري به علت برداشت بي رويه، چراي دام، خشكسالي و تخريب رويشگاه ها ممنوع است.
همه ساله همزمان با فرارسيدن فصل بهار بيشتر خريد و فروش گياهان خوراكي و دارويي در بازارهاي محلي استان ايلام رايج مي شود و استفاده از اين انفال از اقبال و گرايش زيادي برخوردار است.
به علت همين گرايش ها به مصرف اين گياهان باعث شده كه مراجعت به طبيعت براي برداشت بي رويه و غير اصولي آنها روز افزون شود و با توجه به انبوه بهره برداران و وسعت زياد عرصه هاي طبيعي، نيروهاي محدود يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي براي حفاظت از اين ميراث طبيعي نيازمند همكاري و همراهي مردم و به ويژه بهره برداران دارند./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار