کد خبر: ۲۲۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 03 May 2016

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران در سالهای اخیر روند خدمت رسانی خود به مناطق محروم و مردم مستضعف را چندین برابر سرعت بخشیده و با بهره گیری از توان مدیریتی فردی که در 5 دولت سابقه تصدی پست وزارت و کاندیداتوری ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد به یک نهاد ارزشمند در راستای محرومیت زدایی و رشد بنیه مالی مستضعفان تبدیل شده است.

بنياد مستضعفان در تاريخ 9 اسفند 1357، با فرمان حضرت امام خميني، خطاب به شوراي انقلاب تاسيس شد. اين بنياد تحت امر ولايت فقيه و توسط هيات امنا مطابق مقررات بخش خصوصي در چارچوب قانون اداره مي‌شود،‌ رئيس بنياد، عضو هيات امنا مي‌باشد. به موجب فرمان امام، ‌تمام اموال منقول و غير منقول سلسله پهلوي و گردانندگان اصلي سياست اين رژيم،‌ در اختيار بنياد قرار گرفت. شوراي انقلاب با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: «در پي صدور فرمان امام خميني،‌ رهبر انقلاب اسلامي،‌ درباره مصادره اموال منقول و غير منقول خاندان پهلوي و کارگردانان اصلي رژيم پيشين و صرف آن در امور رفاهي مستضعفان و محرومان،‌ شوراي انقلاب اسلامي، ‌اقدام به ايجاد مؤسسه‌اي به نام بنياد مستضعفان کرده است:‌ وظيفه اين بنياد شناسايي و ضبط این اموال،‌ اعم از املاک و سپرده‌هاي بانکي و پول نقد و غيره و ايجاد واحدهاي‌ مسکوني براي محرومان است.» هيات موسس اين بنياد حضرات آيات شهيد بهشتي، سيدعلي خامنه‌اي، اکبر هاشمي رفسنجاني، موسوي اردبيلي و آقايان احمد جلالي،‌ علي‌اصغر مسعودي و مهندس سحابي بودند که بنا به تصويب اين هيات،‌ مهندس علينقي خاموشی به رياست بنياد منصوب گرديد. شهيد حاج مهدي عراقي در اداره امور و سازماندهي ابتدايي آن تلاش گسترده‌اي داشت. حساسيت و ضرورت نظارت دقيق تر بر اين مجموعه و هماهنگي بيشتر آن با برنامه‌هاي دولت باعث شد که در تاريخ 26/6/1359،‌ امام،‌ نخست‌وزير وقت، شهيد رجايي را براي اداره بنياد منصوب نمايند و فرمودند:‌ « چون وضع بنياد مستضعفين،‌ موجب نگراني اينجانب است و مسائل آن پيچيده است،‌ لازم است جنابعالي امور بنياد را در دست گرفته و تحت نظر اشخاص متدين،‌ متعهد و کاردان، ‌آن را به نفع مستضعفين اداره نماييد. پس از ايشان نيز مهندس ميرحسين موسوي،‌ محسن رفيقدوست و فروزنده مسئوليت اين نهاد را برعهده داشته‌اند اين بنياد داراي سه بخش اقتصادي،‌ جانبازان و محرومان و مستضعفان است.

در سال 1383 با موافقت مقام معظم رهبری، ماموریت و سازمان امور جانبازان در پی ایجاد تشکیلات جدید تحت عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آن نهاد انتقال یافت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تغییر یافت.

اهداف اصلی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی:

کاهش استضعاف مادی و فرهنگی مستضعفان

حداکثر نمودن ارزش ترکیب بهینه دارائی و سهام

رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها

توسعه دانایی، دانش و فن آوری

 

دوره ششم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران تحت ریاست مهندس محمد سعیدی کیا آغاز شد.در حکمی که رهبر معظم انقلاب به ایشان داده است آمده:

جناب آقای مهندس محمّد سعیدی کیا دام توفیقه 
با انقضاء مدت مسئولیت تمدید شده ی جناب آقای مهندس محمّد فروزنده در بنیاد مستضعفان و با تشکر و تقدیر فراوان از زحمات و تلاشهای مستمر و ارزشمند ایشان در انسجام و انضباط و اصلاح آن بنیاد و ارتقاء بهره وری و ظرفیت آن در طول پانزده سال گذشته، جنابعالی را برای مدت پنج سال به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب می کنم.

امیدوارم با تعهد و مدیریت و امانت و پشتکاری که در جنابعالی مشهود است، بتوانید با حفظ و استفاده بهینه از این مجموعه و بهره گیری از تمامی توان و امکانات موجود که متعلق به بیت المال کشور است، در چارچوب سیاست های کلی نظام و دستور العملهای ابلاغی در خدمت بایسته و شایسته به محرومان و مستضعفان و ارتقاء سطح زندگی مادّی و معنوی آنان و تحقق اهداف عالیه بنیاد موفق باشید و توفیق الهی شامل حال شما باشد. 

توفيقات شما را از خداوند متعال مسئلت ميكنم.

محمد سعیدی‌کیا مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ راه و ساختمان از دانشگاه امیربیر تهران دریافت کرد.

محمود احمدی نژاد در ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ وی را برای تصدی وزارت مسکن و شهرسازی به مجلس معرفی کرد و پس از تایید مجلس این وزارت را در اختیار گرفت.

وی پیش از این وزیر راه و ترابری (دولت میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی) از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۲ بوده‌است. همچنین وزیر جهادسازندگی دولت خاتمی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ بوده‌است.

ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲

قائم مقام و معاون هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در ۲۹ مهر ۱۳۹۲، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دولت حسن روحانی، طی حکمی سعیدی‌کیا را به عنوان قائم مقام و معاون هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منصوب کرد. او همچنین در ۳۱ تیر ۱۳۹۳ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به سمت ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان انتخاب شد.

انتخاب فردی با این رزومه قوی به عنوان ریاست بنیاد مستضعفان یک اتفاق مبارک برای قشر محروم جامعه بود.از طرفی منابع مالی و ملکی که در اختبار این بنیاد است ایجاب می کند که فردی توانمند و با سابقه پاکدستی مثال زدنی ریاست آن را بر عهده بگیرد.محمد سعیدی کیا یکی از نیروهای مورد وثوق و اعتماد رهبری می باشد که در دوران ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی،خاتمی،احمدی نژاد و مقام معظم رهبری پستهای وزارت داشته و مورد احترام و اعتماد همه احزاب و گروه های سیاسی است.این حسن اعتماد باعث گردیده تا روند خدمت رسانی بنیاد در سالهای اخیر سرعتی چند برابر به خود بگیرد.

با تصدی پست ریاست بنیاد مستضعفان توسط مهندس سعیدی کیا خدمات این نهاد ارزشمند به محرومان و مستضعفان با شور و شوق بیشتری تداوم یافته و هر روز در گوشه کنار این مرز پر گهر شاهد واگذاری اسناد املاک و ساختمانهای مسکونی به محرومان و مستضعفین هستیم.محرومانی که شاید در روال عادی خود خواب خانه دار شدن را هم به چشم ندیده اند.ولی امروز با حمایت بنیاد مستضعفان این رویا به حقیقت پیوسته است.

بنیاد مستضعفان در استان ایلام پروژه های مهم زیادی را در دست اقدام دارد که مهمترین آنها تامین مسکن برای اقشار محروم و آسیب دیده است.اهدای اسناد علوی در شهرستان ایوان در دو نوبت و هر نوبت بالغ بر 1000 سند گوشه ای از این خدمات است.در دیگر شهرستانهای ایلام نیز اقدامات مشابه صورت گرفته و در آینده ای نزدیک این اسناد به مردم مستضعف دیگر شهرستانها هم اهدا خواهد شد.

تلاش در جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی و اهداء وام های کم بهره به بخش کشاورزی و دامپروری و ...... از جمله اقدامات مهم بنیاد در استان ایلام است.


با توجه به عدم امکان سرمایه گذاری مستقیم دولت در پروژه های اقتصادی مختلف حضور قوی و پررنگ بنیاد مستضعفان در استان ایلام و دیگر استانهای همجوار می تواند رنگ محرومیت را از چهره ایلام و ایلامی و دیگر مرزنشینان بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار