نماینده ایلام:
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر ارتباط اقتصاد استان به بخش كشاورزی گفت: توسعه بخش كشاورزی تضمین كننده اقتصاد ایلام است.
کد خبر: ۲۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 02 May 2016

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر ارتباط اقتصاد استان به بخش كشاورزی گفت: توسعه بخش كشاورزی تضمین كننده اقتصاد ایلام است.


به گزارش تابناک ایلام؛ عمران علی محمدی با اشاره به روند توسعه در این استان و دور نمای آن اظهار كرد: ایلام بطور كلی از چند مساله در طول تاریخ رنج برده كه مهمترین آن بن بست و محدود بودن به لحاظ جغرافیایی بوده است.
وی افزود: اكنون و با راه اندازی جاده راه كربلا و وصل شدن كریدور شمال به جنوب استان (ایجاد تونل كبیركوه) با در نظر گرفتن اعتبارات مناسبی كه به این حوزه ها اختصاص یافته استان ایلام از بن بست خارج شده است.
علی محمدی توسعه و رونق بخش كشاورزی را یكی از راهبردهای اساسی در توسعه این استان دانست و تاكید كرد: با شروع دولت تدبیر و امید كارها و اقدامات مثبتی در جهت حمایت از كشاورزان، تولید كنندگان و بهره برداران این بخش انجام شد.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه كشاورزی یادآور شد: ایجاد سامانه گرمسیری یكی از مهمترین برنامه های دولت برای ساماندهی زمین های كشاورزی مهران و دهلران است كه تحول مهمی را در بخش كشاورزی و اقتصاد استان ایلام بوجود می آورد.
وی گفت: طرح بزرگ سامانه گرمسیری به منظور استفاده و مهار آب های مرزی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و تامین دراز مدت نیازهای شرب، صنعت و كشاورزی مناطق تحت پوشش در دست مطالعه و در حال اجرا است.
علی محمدی اضافه كرد: با اجرای این طرح بیش از 35 هزار هكتار از دشت های شمالی و جنوبی استان ایلام از دیم به آبی تبدیل می شود و سطح زیر كشت زمین های آبی استان نیز به میزان قابل ملاحضه ای افزایش خواهد یافت.

*** طرح های خوبی در حوزه توسعه راه های ایلام در دست اجرا است
علی محمدی با اشاره به اینكه در سال های اخیر اقدامات مهمی در بخش راه در این استان شروع شده است، افزود: با رایزنی ها و پیگیری هایی كه انجام داده ایم طرح های بسیار خوبی در حوزه راه در دست اجرا است.
وی به تلاش های دولت یازدهم در جهت توسعه راه های استان اشاره كرد و گفت: پیگیری ها و رایزنی های بسیاری در این ارتباط انجام دادیم كه منجر به جذب 2 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راه های استان از جمله راه كربلا (كرمانشاه - حمیل- ایلام - مهران) شد در حالیكه در سال 90 تنها 160 میلیارد ریال اعتبار عمرانیدر حوزه راه به این استان تخصیص یافت.

**مرز مهران فرصتی مناسب برای بیرون رفت ایلام از شرایط ركود
علی محمدی به فرصت خوب و مناسب مرز بین المللی مهران نیز اشاره كرد و یادآور شد: استان ایلام با داشتن 430 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق از ظرفیت های خاصی در این حوزه برخوردار است.
نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: داشتن مرز مشترك بین ایلام با كشور عراق در دوران جنگ تحمیلی تهدیدی بزرگ برای منطقه محسوب می شد، به نحوی كه شهرستان مرزی مهران این استان خط مقدم جبهه بود.
علی محمدی گفت: با پایان جنگ تحمیلی این مرز مشترك نه تنها دیگر تهدید محسوب نمی شد بلكه به فرصتی طلایی برای استفاده بهینه از ظرفیت ها بویژه صادرات با كشور همسایه تبدیل شد.
وی اضافه كرد: نزدیكی استان ایلام به شهرهای مذهبی عراق، وجود امنیت كامل، نزدیكی و اشتراك های فامیلی و مذهبی دست به دست هم داده تا همه زائرین ایرانی و عراقی و حتی مسئولان امنیتی و سیاسی دو كشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب كنند.
نماینده مردم حوزه شمالی ایلام در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه اندازی چند معبر رسمی با عراق در این استان نیز افزود: با تلاش نمایندگان استان بحث مربوط به مرزهای شرهانی، شهابی و چنگوله در دست اقدام بود و در این خصوص هماهنگی های لازم با استان های همجوار عراق نیز انجام شده است.
علی محمدی تاكید كرد: تلاش های زیادی در خصوص راه اندازی دفتر كنسولگری عراق در استان نیز انجام گرفته است و در این زمینه رایزنی های با وزارت امور خارجه انجام شد و تنها منتظر موافقت دولت عراق هستیم.

**مذاكرات دوباره نمایندگان مجلس در خصوص منطقه آزاد تجاری مهران
نماینده مردم شهرستان های ایلام، مهران، ایوان، ملكشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی به بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران اشاره كرد و گفت: رایزنی های لازم در این خصوص با نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی دوباره این طرح در مجلس خارج از نوبت انجام شده و امیدواریم بزودی این موضوع در صحن علی مجلس مطرح شود.

** بهره مندی از مزایا و درآمدهای میادین مشترك نفتی از خواسته های مهم مردم ایلام است
علی محمدی به گشایش های خوب در حوزه نفت و گاز استان نیز اشاره كرد و یادآور شد: استان ایلام به لحاظ ظرفیت های حوزه نفت و گاز بسیار غنی و جز استان های اول تا سوم كشور است و اگر در این حوزه پیشرفت كنیم و بهتر از مزایای آن بهره مند شویم، مشكلات استان رفع خواهد شد.
وی افزود: میادین مشترك نفتی یكی از مطالبات اصلی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بود، در این مدت با دعوت از وزیر نفت به استان، فعال كردن چاه‌های آذر و چنگوله نفت مهران در دستور كار قرار گرفت و در این زمینه وزارت نفت برنامه مدونی برای توسعه این صنعت در مهران و دهلران دارد.
نماینده حوزه شمالی ایلام در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: سهم استان از درآمدهای برداشت نفت از چاه ها در سال گذشته 2 درصد بود كه با تلاش ها و رایزنی های كه صورت گرفت این میزان به سه درصد افزایش یافت ضمن اینكه كمك های خوبی نیز از سوی وزارت نفت به استان اختصاص یافت.

** افزایش چشمگیر آمار گازرسانی به روستاهای استان ایلام در دولت تدبیر و امید
علی محمدی به بحث گازرسانی در روستاهای استان اشاره كرد و گفت: همواره یكی از بخش ها و حوزه های مورد حمایت و تقویت نمایندگان طرح ها و لوایح مربوط به توسعه روستاها بوده است.
وی افزود: اهتمام ویژه دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور مبنی بر تقویت و توسعه روستاها اكنون فصل جدیدی را از كارهای عمرانی و زیرساختی همراه با نگاه های مشاركتی و تعاونی در روستاها بوجود آورده است.
نماینده مردم شهرستانهای ایلام، مهران، ایوان، ملكشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مطلوب گاز رسانی در مناطق روستایی استان یادآور شد: در سال 90 تنها 40 درصد روستاهای استان گازدار بودند كه این مهم با نگاه مثبت دولت و تلاش نمایندگان و مسئولان استان اكنون به بیش از 95 درصد افزایش پیدا كرده است.

** جبران خسارت سیل زدگان استان ایلام
نماینده حوزه شمالی ایلام در مجلس شورای اسلامی به سیل اخیر استان اشاره كرد و افزود: در جریان سیل اخیر استان، خسارت های زیادی بر مردم متحمل شد كه در این زمینه 100 میلیارد ریال كمك بلاعوض و قرض الحسنه به استان برای جبران خسارت وارده اختصاص یافت.
نماینده مردم شهرستان های ایلام، مهران، ایوان، ملكشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: در مجموع باید گفت كه این از بدشانسی نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی بود كه با كاهش قیمت نفت، اعتبارات كاهش پیدا كرد كه در این خصوص امیدواریم در ردیف بودجه ایی تلاش شود تا این مشكلات كاهش پیدا كند.
علی محمدی یادآور شد: امیدواریم با توجه به قابلیت های صنعتی و منابع غنی انرژی، آینده این استان روز به روز به سمت صنعتی شدن پیش رود.
وی افزود: به طور قطع با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های موجود استان در كشاورزی، حوزه نفت و گاز و پتروشیمی امكان توسعه استان در همه ابعاد امری دست یافتنی است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار