مديرعامل پتروشيمي ايلام ضمن تشريح دو حادثه سقوط از داربست و مرگ 2 كارگر اين شركت، بر پيگيري عوامل و دلايل بروز اين حادثه تاكيد كرد.
کد خبر: ۲۲۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 02 May 2016
مديرعامل پتروشيمي ايلام ضمن تشريح دو حادثه سقوط از داربست و مرگ 2 كارگر اين شركت، بر پيگيري عوامل و دلايل بروز اين حادثه تاكيد كرد.


به گزارش تابناک ایلام؛فرهاد دانشي گفت: در روزهاي 11 و 12 ارديبهشت سال جاري و همزمان با هفته كار و كارگر 2 حادثه ناگوار و تلخ در پتروشيمي ايلام رخ داد كه به موجب آن دو نفر از همكاران عزيزمان از داربست بندهاي حرفه اي پيمانكاري پتروهنگام جان باختند.

** حادثه اول
روز 11 ارديبهشت يكي از پيمانكاران پروژه الفين كه جهت ايمن سازي و تخته ريزي پايپرك t103 در ارتفاع حضور داشت در هنگام جابجايي بر روي تير افقي بتوني كه عرض آن 70 سانتيمتر بود به هنگام برداشتن تخته و الوار تعادل خود را از دست داد و از ارتفاع 10 متري سقوط كرد و 24 ساعت پس از حادثه در بيمارستان فوت كرد.

** حادثه دوم
در روز 12 اردبيهشت نيز يكي از كارگران جوشكار ساعت 15:30 دقيقه در ضلع شمالي پايپرك a103 در ارتفاع تقريبا 20 متري بر روي درام مشغول عمليات جوشكاري بود ضمن اينكه جهت اين كار پلت فرم و داربست مناسب در نظر گرفته شده و تذكرات قبل از كار به تيم جوشكاري داده شده بود.
در حين كار مامور ايمني شرايط كار را بررسي و از قلاب شدن كمربند افراد مطمئن شده است در پايان كار نفر كمكي جوشكار براي جمع كردن برزنت محافظ اقدام و براي اين كار از الوارهايي استفاده مي كند كه در محل نامناسب قرار گرفته بودند بنابراين هنگام قرار گرفتن روي اين الوارها تعادل خود را از دست مي دهد و به پايين سقوط كرده و جام خود را در اين حادثه از دست مي دهد كه بررسي جزئيات حادثه در دست اقدام است.
دانشي اظهار كرد: پتروشيمي ايلام با حدود 2 هزار نيروي انساني متخصص و كارگر بزرگترين شركت خصوصي در استان ايلام و همچنين بزرگترين مجتمع پتروشيمي در غرب كشور است.
اين شركت كه از سال 92 وارد فاز توليد شده است يك شركت جوان به لحاظ زمان بهره برداري مي باشد و فاز دوم آن (واحد الفين) با حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي اولين واحد الفين در غرب كشور مي باشد كه تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
اين شركت با همه مشكلاتي كه از سال 83 تاكنون يدك كشيده خوشبختانه حدود سه سال است وارد فاز توليد شده و محصولات آن به خارج از كشور صادر مي شود و پتروشيمي ايلام ظرفيت توليد سالانه 300 هزار تن پلي اتيلن دارد كه هم اكنون با 50 درصد ظرفيت به توليد خود ادامه مي دهد.
اين شركت كه با بهره برداري از فاز دوم آن و اخذ خوراك از پالايشگاه گاز ايلام توسعه عظيمي در استان ايجاد خواهد نمود همواره به مانند ديگر شركت هاي پتروشيمي در دنيا و كشور و ديگر واحدهاي صنعتي از ابتداي كلنگ زني تاكنون با حوادثي همراه بوده است كه خطاي انساني در آن عامل بروز اكثر اين حوادث بوده است.
حوادث ناشي از كار سومين عمل مرگ و مير در جهان است و جز لاينفك هر واحد صنعتي در دنيا است و 317 هزار نفر در سال به دليل حوادث ناشي از كار جان خود را از دست مي دهند يعني به عبارتي روزانه 6 هزار و 400 كارگر در سراسر جهان جان خود را از دست مي دهند.
در كشور ما نيز سالانه نزديك به 22 هزار حادثه ناشي از كار رخ مي دهد كه 15 هزار از آنها مربوط به كارگران بخش ساختماني است و روزانه در ايران به صورت ميانگين پنج نفر جان خود را از اين طريق از دست مي دهند، سالانه بيش از 1400 نفر در كشور بر اثر حوادث فيزيكي ناشي از كار جان خود را از دست مي‌دهند.
واحد الفين شركت پتروشيمي ايلام در مرحله اي است كه اشتغال و فعاليت كارگران در ارتفاع از شرايط اجتناب ناپذيري است كه نيروي كارگري با آن مواجه است كه بطور قطع توام با ريسك و آسيب پذيري است.
اين ريسك پذيري هرگز به معناي عدم رعايت مسائل ايمني و عدم افزايش ضريب اطمينان از سوي مسئولين پتروشيمي ايلام و مدبران بخش ايمني نيست فلذا با توحه به قانون 'اول ايمني و بعد كار' و تاثيرگذاري سه عنصر انسان، عامل مكانيكي و محيط كار در بروز حوادث بايستي تمام اين شرايط براي فعاليت كارگر فراهم شود.
تاكيد بر رعايت نكات ايمني از اولويت هاي شركت بويژه در بخش ساختماني كه سقوط از ارتفاع از مهمترين عوامل مرگ مير كارگران در آن محسوب مي شود، است.
بنابراين اگر مديران اين شركت اصل اول كار را بر رعايت اصول ايمني گذاشته اند دلايل زيادي دارد. ريخته شدن خون يك كارگر خط قرمز در تمام بخش هاي صنعتي بويژه پتروشيمي ايلام بوده است و همواره نهايت سعي و تلاش همكاران در واحد ايمني بر همين بوده است، كارگري كه به انحاء مختلف از كار بيكار مي شود يا با حادثه دچار ضايعه اي مي شود يا جان خود را از دست مي دهد با مرگ او شركت هفت هزار و 500 ساعت روز كاري را نابود شده مي بيند به عبارتي ديگر يك مدير شركت هرگز نمي خواهد كارگر خود را زودتر از موعد بازنششتگي از دست بدهد چون هزينه هاي زيادي براي شركت به بار مي آورد.
پس اگر عنوان مي‌شود كه وضعيت ايمني و افزايش ضريب اطمينان افراد در زمان انجام كار به ويژه مشاغل فيزيكي و خطرآفرين بايد رعايت شود و لازم است در اين حوزه از آخرين روش‌ها و امكانات استاندارد جهاني استفاده شود در ابتداي امر براي حفظ سلامتي كارگر و همچنين در مرحله بعد به سود شركت مي باشد.
بنابراين آموزش نيروي انساني و ارتقاي سيستم هاي نظارتي مي تواند در كاهش اين تلفات تاثيرگذار باشد و در اين راستا پوشش آموزشي حداكثري نيروي كار در بخش ايمني تعداد حوادث ناشي از كار را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.
هر چند در سوانح جاده اي عوامل انساني، جاده اي و خودرو اصلي ترين عامل بروز تصادفات هستند و در واحدهاي صنعتي نيز همانطور كه در صدر ذكر شد حوادث ناشي از كار سومين عامل مرگ و مير هستند، اما متعهد هستيم كه امنيت جاني كارگران اين شركت را برقرار كنيم و پس از رسيدگي و بررسي كارشناسان امر با عوامل احتمالي آن برخورد خواهد شد./ف
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کارکنان پتروشیمی
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
مسولین استان چرا پیگیری نمیکنند شرکت پتروهنگام یک شرکت نوپا در حوزه پتروشیمی بوده و متعلق به آقای دانشی می باشد
Behnam
|
France
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
شركت پتروهمگام يك شركت خدماتى درعسلويه بود وبواسطه نفوذ مديرعامل محترم تمام پروژه هاى پتروشيمى ايلام بدون مناقصه برنده ميشود وهيچ گونه سابقه كاري صنعتى ندارد
Behnam
|
France
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
شركت پتروهمگام يك شركت خدماتى درعسلويه بود وبواسطه نفوذ مديرعامل محترم تمام پروژه هاى پتروشيمى ايلام بدون مناقصه برنده ميشود وهيچ گونه سابقه كاري صنعتى ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار