چند سالی است که با شروع فصل گرما در کشور ورود میهمان ناخوانده به فضای کشور حتی نفس کشیدن را نیز برای مردم بخصوص ساکنان جنوب و جنوب غرب کشور سخت کرده است، ریز گردهایی که گاهی غلظت آن به‌قدری بالا است که هنگام تنفس مزه خاک را می‌شود حس کرد.
کد خبر: ۲۱۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷ 25 April 2016
حدود یک هفته از تصویب لایحه بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، نمایندگان مجلس در روز دوشنبه هفته گذشته توانستند لایحه بودجه سال 95 را به‌صورت کامل به تصویب برسانند، هرچند که به گفته نمایندگان این بودجه نسبت به بودجه‌های سال‌های گذشته بهتر تنظیم شده بود اما نکات قابل‌توجهی ازجمله حذف ردیف بودجه مبارزه با ریز گردها وجود دارد که موافقان و مخالفان بسیاری در بین نمایندگان مجلس داشت.

به گزارش تابناک، چند سالی است که با شروع فصل گرما در کشور ورود میهمان ناخوانده به فضای کشور حتی نفس کشیدن را نیز برای مردم بخصوص ساکنان جنوب و جنوب غرب کشور سخت کرده است، ریز گردهایی که گاهی غلظت آن به‌قدری بالا است که هنگام تنفس مزه خاک را می‌شود حس کرد.

گاهی هوا به‌قدری آلوده می‌شود که حتی عبور مرور را نیز با مشکل مواجه می‌کند و تقریباً بیرون رفتن بدون ماسک را غیرممکن می‌نماید، موضوع ریز گرد در سال‌های اخیر و بخصوص روی کار آمدن دولت روحانی تبدیل به یکی از چالشی‌ترین موضوعات موردبحث بین مسئولان اجرایی و نمایندگان مردم بود هرچند که قول‌هایی نیز برای بهبود اوضاع بارها از سوی مسئولان داده‌شده است.

بخشی از گره ریز گردها با اختصاص منابع مالی قابل باز شدن است و برای این منظور باید منابع مالی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شود و تقریباً حل این مشکل نیاز به منابع ملی و سرمایه گزاری های اساسی دارد، اما باکمال تعجب امسال دولت بودجه‌ای را برای مبارزه با ریز گردها در نظر نگرفته است.

موضعی که با انتقاد بسیاری از نمایندگان مواجه شد و حتی پیشنهادهای جایگزین برای آن در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نظر گرفته شد. نمایندگان مجلس بر این اعتقاد بودند که حذف این بند از بودجه صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط ‌زیست وارد خواهد کرد و اکنون‌که دولت بند مربوط به مبارزه با ریز گردها را از قلم انداخته است نمایندگان فکری به حال آن کنند.

عباس پاپی زاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط زیست دراین‌باره گفته است ،انتظار ما این بود که دولت به فکر محیط زیست باشد و حداقل منابعی را نیز به این منظور در بودجه قرار دهد اما متأسفانه در لایحه بودجه امسال این ماده حذف شده بود ولی نمایندگان پیشنهاد دادند که بند به لایحه بازگردد اما با مخالفت دولت مواجه شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مخالفت دولت با این بند به‌قدری بود که حتی برای لحظاتی نیز جلسه کمیسیون متشنج شد ، به هر صورت این مشکل مستقیماً به مردم بر خواهد گشت و نمی‌توان از کنار این مشکل جدی که هرسال نیز برشدت آن افزوده می‌شود به‌سادگی عبور کرد.

وی گفت: گسترش این پدیده مخرب با این وضعیت روز بروز شدیدتر خواهد شد و بر سرعت آن افزوده خواهد شد و در کوتاه‌مدت دولت در سال‌های آینده مجبور خواهد شد تا هزینه‌های بسیار بالاتری را برای مبارزه با این موضوع اختصاص دهد.

پاپی زاده دراین‌باره گفته است: ریز گردها یک پدیده نوظهور ایست و هرسال حدود 22 استان در کشور را دربرمی گیرد تعلل دولت در این خصوص خسارات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد جای دارد که در مورد این موضوع تأمل بیشتری داشت.

اما دولت توجیه دیگری بری این کار دارد، مسئولان دولتی بر این اعتقاد هستند که نیازی به تصویب بودجه در لایحه وجود ندارد چراکه مطابق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است برای مبارزه با ریز گردها و همچنین مقابله با خشک‌سالی منابعی را اختصاص دهد.

هرچند که دولت اعتقاد دارد که منابع لازم برای مبارزه با ریز گردها را در نظر گرفته است اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در بحث مبارزه با این موضوع همیشه یک پای قضیه به دلیل کمبود منابع لازم لنگ بوده است و چنانچه منابعی برای این کار در ردیف بودجه در نظر گرفته می‌شد، ادامه کار را تسهیل می‌کرد.

اما نکته‌ای که دراین‌بین وجود دارد افزایش ریز گردها در کشور است به‌طوری‌که حتی در سال‌های گذشته به مناطق مرکزی و حتی پایتخت نیز رسیده‌اند، ریز گردها کاری با بودجه و اختلاف دولت‌ها و مجلس‌ها با یکدیگر ندارند زمانی که قصد می‌کنند جایی هجوم برند زندگی آن منطقه را نابود می‌کنند.

حال باید دید امسال دولت چه برنامه‌ای برای مبارزه با این پدیده خواهد داشت، البته باید به این نکته هم توجه داشت که بعد اگر تا قبل از پایان بارندگی‌ها و خشک شدن رطوبت زمین، کاری برای مهار ریزگردها انجام نشود دیگر تشکیل ستاد بحران و کمیته مبارزه با ریزگرد زیاد چاره‌ساز نخواهد بود و دولت دوباره باید به فکر توزیع ماسک رایگان در بین مردم باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار