دکترحشمت اله عسگری معاون اقتصادی استاندارایلام
کد خبر: ۲۱۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹ 12 April 2016
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبرنامه  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری ایلام گفت : موضوع اقتصاد مقاومتی که چند سالی است درکشور مطرح می شود رویکردی است  جدید به برنامه های قدیم.
به گزارش تابناک ایلام ،دکتر حشمت اله عسکری درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک ایلام درتشریح وضعیت منابع برای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهارکرد: در سی و پنج سال گذشته وضعیت کشورعلیرغم برخورداری از منابع سرشاری اعم از منابع مالی
, انسانی, منابع زیر زمینی و رو زمینی با اهدافی که به عنوان برنامه تعیین شده همخوانی نداردبهره وری نیروی کار , بهره وری سرمایه بهره وری کل عوامل تولید در کشور پایین است و در بخشی از موارد منفی است و منفی شدن بهره وری یعنی پرت شدت منابع و از دست دادن منابع. ولی می توان باعمل واقدام بهتر این بهره وری را مثبت کرد.

 دکتر عسگری اثرات اقتصاد مقاومتی در بهبود بهره وری درکشوررا یادآور شد وخاطرنشان کرد :در واقع در بحث اقتصاد مقاومتی، اتکا و تامل و تجدید نظر در منابع و عوامل تولیدی کشور بیش از پیش مورد توجه است و در واقع اقتصاد مقاومتی یک علم جدید و متد جدید نیست ،بلکه یک به خود آمدن و یک هشدار باش است، هشدارباش درتجدید نظر در برنامه هایی است که ما در سی و پنج سال گذشته در حوزه اجرا و عمل دنبال کردیم
.

معاون اقتصادی استاندار ایلام در ادامه بیان داشت :ما سالها برنامه ریزی کردیم که رشد را مثلا 5 یا 6 درصد کنیم اما نشد و بابت این عدم تحقق کسی هم مواخذه نشده است. وقتی ما پیش بینی می کنیم و خیز بر می داریم که 5 یا 8 درصد رشد کنیم اما عملا 2 درصد رشد می کنیم یعنی 4 درصد پرت منابع داریم که بسیاری از این منابع هم برگشت ناپذیر است و امکان برگشت آن ها به سیستم اقتصادی کشور وجود ندارد .
 بنابراین ما مشاهده می کنیم خیلی از کشورها با مقیاس بسیار کوچکتر از ما تجربه های خیلی خوبی در دنیا دارند, کشورهایی نظیر کره جنوبی که زمانی به حال ایران حسرت می خوردند امروزه تجارب خوبی در عرصه بین المللی دارند و کشورهای متعددی که تحت عنوان کشورهای تازه صنعتی شده جنوب شرق آسیا مانند تایوان, چین, هنگ کنگ, سنگاپور و .... یک زمانی اصلا در زمینه اقتصادی مطرح نبودند و به شمار نمی آمدنداما  این کشورها که مقیاس و جثه کوچکی دارند امروزه در دنیای اقتصاد زبان زد و به نام شده اند
.

عسگری چرایی نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری را یادآورشد وگفت: وقتی ما در کشورمان این عوامل و منابع را کنار هم قرار میدهیم و مشاهده می کنیم که هم پتانسیل و هم عوامل رشد درون زا وجود دارد اما با خروجیها  هم خوانی ندارد, لذا با علم به این موضوع این سال توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی نامگذای شده وتاکید معظم له روی اقتصاد مقاومتی هم به این به خود آمدن و هشدار باش برمی گردد.

وی افزود :ما در خیلی جاها حاشیه رفتیم و بیشتر دنبال این بودیم که برای آن کلید درست کنیم و به اصطلاح آن را تعریف و توجیه کنیم در صورتی که اقتصاد مقاومتی اصلا تئوری ندارد, تئوری ها همان تئوری های موجود اقتصادی است, همان متد های جدید است اما اراده و جدیت در اجرای برنامه ها مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود اما مقام معظم رهبری برای اینکه ما بیشتر در قاعده عمل کنیم مجددا امسال را سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری کردند که این برای ما مهم است و باعث می شود ما دنبال مسائل حاشیه ای نرویم.
 
عسگری در ادامه تصریح کرد:مقام معظم رهبری اشاره دارد که تصمیمی را که در حوزه اقتصاد می خواهیم بگیریم باید چند ویژگی داشته باشد و این ویژگیها  در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد و ما باید در این مسیر حرکت کنیم
.

معاون اقتصادی استاندار ایلام به نکاتی در زمینه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی درکشور پرداخت واظهارداشت: نکته اول درتحقق اقتصاد مقاومتی این است که مردم باید در آن نقش داشته باشند یعنی اتکاء توسعه اقتصادی بر پایه مردم باشد.
دوم اینکه دانش بنیان باشد یعنی بر پایه اصول علمی باشد و علم روز در آن شغل, حرفه, صنعت و تولید باشد.
سوم اینکه درون زا باشد یعنی اتکاء آن بر عوامل درونی باشد مثل نیروی کار ارزان, نفت, گاز, زمین و ...
چهارم برون گرا باشد یعنی نگاهی هم به بازارهای جهانی داشته باشند, حضور ما در بازارهای جهانی در حوزه صادرات باید حضوری پررنگ باشد
 نکته آخر اینکه عدالت خواهانه باشد یعنی اگر بخواهیم مردم در اقتصاد  نقش داشته باشندباید  درآن احساس عدالت کنند هر تصمیمی و برنامه ای که این نکات در آن باشد در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار دارد
.البته واقعیت این است که خیلی از مسیر ها که تا کنون رفته این در مسیر اقتصاد مقاومتی بوده آن به خود آمدن و هشدار باش و آن اقدام و عمل نبوده است.

دکتر عسگریی به برنامه های دولت برای تسهیل روند تحقق اقتصاد مقاومت محور اشاره کرد وگفت :ما در بسیاری جاها فرآیندهایی داریم که با دست خودمان، با دست سیستم دولتی با دست سیستم قضایی، با سیستم قانونی کشور وسیع و گسیل شده ،که این ها کار کردن و بروکراسی را سخت کرده لذا می توان با یک به خود آمدن و نگاه جدیدی که در پس آن تولید و معیشت مردم باشد و اضمحلال فرآیند های نا کار آمد و جانشین کردن آن با قوانین سریع و چابک کار مردم را راه  انداخت, که منظور از اقتصاد مقاومتی همین راه انداختن کار مردم هست که نقش و توان آنها در تولید بالا برود. خوشبختانه در سال جاری با نگاه عملیاتی ورود کرده و در چند روز پیش هم جلسات متعددی در دفتر ریاست جمهوری با همین موضوع بوده که دولت در چهار محور اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند.

عسگری به دیگربرنامه هابرای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره کرد واظهارداشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی ،مسئله اول رونق تولید است, مجموعه سیاست هایی که دولت در سال 95 دنبال می کند چه در بخش قانون و بودجه و چه در بخش سیاست های بانکی, پولی و بیمه ای همه و همه در راستای اقتصاد مقاومتی خلاصه شده است ؛ضمن اینکه برنامه ششم هم در حال تدوین است کههم اکنون سازمان مدیریت کشور ، یک تطبیقی بین برنامه های چشم انداز ششم و برنامه اقتصاد مقاومتی انجام داده است تا بتواند برنامه ششم را در این قالب بیاورد.

معاون اقتصادی استاندار ایلام درادامه گفتگواتکابه منابع داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را یادآور شد وخاطرنشان کرد:  بالاخره اگر بخواهیم اتکا را روی منابع داخلی بالا ببریم محدودیت هایی داریم مثلا اگر بخواهیم از منابع نفت و گازمان استفاده کنیم چنانچه با همین روش بخواهیم کار کنیم یک مقدار کندی گذشته را خواهیم داشت ،لذا باید تغییراتی در بهره وری از منابع نفت و گاز خود بدهیم یا به بخش کشاورزی که بیشتر از سایر بخش ها در حوزه اقتصاد مقاومتی محسوس هست باید پرداخته شود چون بیشتر مردم در بخش کشاورزی درگیر هستند و پتانسیل ها هم بالاست لذا کشاورزان امروزه مشکلاتی دارند که اگر به آن نپردازیم همان روش قدیمی می شود. لذا دولت یکی از برنامه های جدیش را رونق و تسهیل تولید قرار داده و یکی از آیتم هایی است که با جدیت دنبال می کند.
دکترعسگری به برنامه استانها برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت وگفت:

نکته مهم در برنامه های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی ،نقش استانها در تحقق اقتصاد مقاومتی است. دولت الان بر این است که استان ها را در حوزه اقتصاد مقاومتی فعال کند, بالاخره هر منطقه ای یک ظرفیت خاص دارد, هر استان, بخش , شهر و هر دهستانی یک قابلیت توسعه ای دارد. اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی را  بر پایه رشد درون زا که یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است قرار دهیم، باید نگاهمان به درون باشد زیرا توسعه استان به داخل استان گره خورده است.
  وی افزود : درواقع توسعه هرمنطقه به درون آن منطقه گره خورده و این ایده که کسی دیگر از بیرون بخواهدبیاید وناجی اقتصاد باشد باید کلا فراموش شود. همه با هم در درون باید دنبال توسعه بگردیم زیرا  توسعه خارج از منطقه نیست و این نکته ای اساسی است که در اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

دکتر عسگری به نقش صادرات در پیشبرد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد وگفت:مسئله سوم در اجرایی شدن اقتصاد مقاومت محور، توسعه صادرات است که تولید می تواند در آن نقش داشته باشد و تقویت شود یعنی اتکا به نفت کم شود با نگاه به صادرات. نگاه به صادرات به خاطر ویژگی برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی است یعنی نیم نگاهی به خارج از کشور, ارز آوری و حفظ تراز تجاری
امسال خوشبختانه بعد از حدود سی سال کشور ما با مازاد تراز تجاری مواجه است یعنی صادراتش یک میلیارد دلار از وارداتش بیشتر است با احتساب میعانات گازی.(یعنی کل صادراتمان 42 میلیارد و وارداتمان41 میلیارد )و این نکته مهمی است.
وی به برنامه های دولت برای بالفعل شدن ظرفیتهای استان ایلام پرداخت وافزود:
در استان ایلام ظرفیت های بالقوه ای  برای توسعه اقتصادی این استان وجود دارد که برای بالفعل شدن آنها راهکارهایی در حال اجراست که دراین مسیر تمامی دستگاههای استان دانه به دانه  برای سال 95 برنامه عملیاتی داریم به این مفهوم که اول برنامه های مدنظر چیده شوند  دوم اینکه نیاز مالی این برنامه ها برآوره شود،حقیقتا  ما اگر بخواهیم برنامه هایی که سال گذشته اجرایی شده را دنبال کنیم می تواند ما را سریعتر به معیشت مردم برساندمثلا در حوزه کشاورزی ممکن است صد ها فعالیت وجود داشته باشد که این برنامه به تحقق اقتصاد مقاومتی دراستان هم کمک خواهند کرد.
دکتر عسگری درادامه کشاورزی را مهمترین فاکتور در توسعه اقتصادی استان معرفی کرد وگفت:در بخش کشاورزی دو فعالیت مهم تر است یکی توسعه باغات (آبی و دیم) و دیگری توسعه گلخانه ها که این دو مورد دارای اهمیت بیشتری است. امروزه تولید در هکتار گلخانه, رطوبت گلخانه, مصرف آبی که در حوزه گلخانه داریم به مراتب پایین تر از گشت آزاد است.
وی به مشکلاتی که گلخانه داران استان در سنوات گذشته با آن مواجهه بودند پرداخت واظهارداشت: در یک مقطعی گلخانه را توسعه دادند چند مشکل وجود داشت؛ اول اینکه علم آن وجود نداشت دوم افرادی هم که سراغ این کار رفتند علم این کار را نداشتند ونهایتا اینکه  مکان یابی های انجام شده هم اصولی نبود. اما امروزه ما به وفور تولید گلخانه را در کشور شاهد هستیم ،علم آن آمده و تکنولوژی آن هم بومی کشور شده, یک زمانی کل تکنولوژی گلخانه از خارج کشور وارد می شد ولی  الان با تناسب اقلیمی کشور سازگار شده است

عسگری ادامه داد:بحث بعدی ما در حوزه کشاورزی توسعه اراضی آبی است که مردم بیشتر در این زمینه علاقمند هستند  کار کنند و دوم توسعه باغات .اما این به معنی تعطیل کردن سایر حوزه ها نیست ما این دو بخش را در حوزه کشاورزی به عنوان بخش طلایی می شناسیم و روی انها سرمایه گذاری می کنیم. منابع بانکی, تسهیلاتی و بودجه ای رانیز  روی این حوزه متمرکز خواهیم کرد .
معاون استاندار ایلام سیاستهای  دولت درحوزه صنعت استان درراستای اقتصاد مقاومتی  را یادآورشد وتصریح کرد:
در بخش صنعت سه سیاست مد نظر است؛اول طرح های تولیدی که فعال هستند و ظرفیت حداکثری ندارند مثلا با 30 یا 60 درصد ظرفیت کار می کنند، بنای ما بر این است که این طرحها را به کل ظرفیت برسانیم .
دوم واحد هایی هستند که به بهره برداری رسیده اند اما راکدند،دارای مشکلات حقوقی, بانکی, مالی و غیره هستند، این واحد ها افتتاح شده اما تولید نمیکنند که ما با دادگستری هماهنگ کردیم و آنها نیز علاقمندند که در این زمینه کار کنند، برای این کار یک کمیته تعاملی حقوقی – کیفری فیمابین ما و دادگستری (دستگاه قضا) ایجاد شده که واحد های اینچنینی که در مرحله افتتاح هستند ولی کار نمی کنند و دارای مشکل حقوقی بین خودشان یا شرکا هستند مشکلشان سریعتر حل شده و شروع به کار کنند که این مورد بهتر از بقیه است.
سوم واحد هایی هم داریم که در مرحله آخرند و 10 درصد یا 15 درصد مانده که وارد کار شوندکه برنامه هایی برای تسریع در روند تکمیل مراحل اجرایی این طرحها نیز تدوین شده ودر دستورکارقرار دارد
.

 معاون اقتصادی استاندار ایلام درادامه این گفتگو به برنامه های توسعه ای استان در حوزه نفت وگاز اشاره کرد وگفت: در حوزه نفت و گاز هم استان ظرفیت بسیار بالایی دارد, ما تصورمان بر این است که فقط نفت و گازمان در استان می تواند کل مشکل اشتغال استان را تامین کند و دلیل آن هم مشخص است. پیگری خوبی در ماه های پایانی سال و بعد از آن داشتیم.
وی ادامه داد: ان شاالله بنا بر این است که درسال جاری منطقه چنگوله به پیمانکار واگذار شود و تأسیسات نفتی ما در حوزه نفتی چنگوله آغاز به کار کند. چیزی که ما تا کنون یک ریال روی این سفره هزینه نکرده ایم می توانیم با آغاز بکار آن حداقل برای  سه چهار هزار نفر آنجا اشتغالزایی کنیم.
برنامه بعدی حوزه نفتی آذر و چنگوله که در دست پیمانکار است و تاکنون به نفت نرسیده که بایستی به زودی به نفت برسند, طبق برنامه قرار است که قبل از شهریور 35هزاربشکه از این حوزه نفتی برداشت شود این بمعنای تامین خوراک یک پالایشگاه نفت است که می تواند در منطقه مهران ایجاد شود که البته  ما درحال حاضر  برای این کار متقاضی داریم اما خوراک نداریم که طبق برنامه تا شهریوور ماه سالجاری این خوراک نیز تامین خواهد شدک تا پایان سال هم بایدتا 60 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

وی درادامه برنامه های توسعه نفت وگاز شمال استان را یادآور شد وافزود:در حوزه شمالی استان هم دو برنامه جدی داریم ؛یکی فاز سوم پتروشیمی ایلام است که الان اتیلن دارد در چوار اولفین آن 60 تا 70 درصد پیشرفت دارد و به سرعت مشغول کار است و دغدغه ماست که به بهره برداری برسد. فاز سوم آن  واحد پروپیلن است که امسال عملیات اجرائیش آغاز می شود. این برنامه اجرایی ما در سال جدید است که همین ها یعنی 5 تا 6 هزار شغل که شدنی است
.
دکترعسگری به دیگر برنامه های حوزه نفت وگاز استان پرداخت واظهار داشت:البته برنامه های دیگری در حوزه نفت و گاز در استان داریم مثل فاز 2 پالایشکاه ایلام, ان جی ال دهلران و پتروشیمی دهلران که هم تامین مالی شدن 400 میلیون یورو و هم منابع ان جی ال 3100 دهلران گشایش ال سی شده و الان مشغول به کار است
لذا برنامه سوم ما بعد از حوزه کشاورزی فعال سازی واحد های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است که به جد دنبال می کنیم تصور ما بر این است که کارهایی د راینجا می توان انجام داد.
معاون استاندارایلام توسعه مرزها وصادرات را از دیگر برنامه های دولت برای توسعه اقتصادی مقاومت محور استان معرفی کرد وبیان داشت :حوزه چهارم که مورد توجه دولت هم هست موضوع مرز و توسعه موقعیت های مشترک با عراق است. اعتقادمان بر این است که بیش از دو برابر ظرفیت صادراتی که امروزه داریم را می توانیم داشته باشیم. صادرات ما در سال گذشته به کشور عراق از مرز مهران 1.5 میلیارد دلار بوده است که تصورمان بر این است که تا دو برابر امکان افزایش آن وجوددارد
.
عسکری ادامه داد:مشکلی که ما در این حوزه داریم این است که یک مرز داریم و استان های عراق با هم ارتباط ندارند. وقتی ما یک مرز داریم یعنی بیشتر با یک استان کار می کنیم و عملا فرصت استفاده از مرزهای دیگر را از دست می دهیم مثلا با استان دیالی و میسان ارتباط نداریم.

عسگری تصریح کرد: برنامه جدی ما در سال 95 این است که حداقل دو مرز جدید باز کنیم که موافقت های داخلی را ایجاد کرده ایم و موافقت های کشور  عراق مانده که آنها هم بسیار به این کار رغبت دارند و جسورانه این مسئله را دنبال می کنند ، ما می خواهیم در هلاله شمالی و چیلات مرز ایجاد شود
( هلاله شمالی از میمک به دیالی وصل می شود و چیلات از دهلران ) این سیاست حکومت مرکزی عراق بوده که این استانها با هم ارتباط نداشته باشند و این امر برای ما ایجاد مشکل کرده است ،حالا که استانهای عراق با هم ارتباط ندارند ما باید به تعداد استانها مرز داشته باشیم, مرزهای ما مرز وارداتی نیستند ؛مرز صادراتی اند بنابر این مرزهای ما راستای اقتصاد مقاومتی اند، بر خلاف مرزهای دیگر که در آنها قاچاق انجام می گیرد در حوزه مهران, دهلران و دیالی تقریبا هیچ قلم کالای وارداتی قاچاق نداریم.

دکترعسگری درادامه این گفتگو به دیگر برنامه های دولت برای توسعه استان اشاره کرد واظهار داشت:برای اجرای برنامه ها باید منابع مالی داشته باشیم واجرای برنامه ها پول می خواهد و ما این بودجه را دراختیار داریم. امسال خوشبختانه با بانک سینا وبا مشارکت بنیاد مستضعفان و جانبازان با دستوری که مقام معظم رهبری دادند درحال تقلیل نرخ سود تسهیلات بانکی هستیم ،ضمن اینکه در کشور نرخ سود دارد کم می شود پولها به جای اینکه در بانک ها باشد به سمت تولید خواهند رفت .
وی درادامه به پرداخت یارانه سود تسهیلات دراستان اشاره کرد وبیان داشت :ما در استان یارانه سودتسهیلات را برای سال جدیددرنظر گرفته ایم که ان شاالله طی همین روزهای پایانی فروردین ماه این طرح را نهایی می کنیم. درفاز اول 20میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که
5 درصد از سود توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان تقبل شده و5درصد نیز توسط دولت پرداخت می شود که با این حساب  10 درصد نرخ سود به جای مشتری پرداخت خواهد شد , لذا این پولها به سمت صنعت تولید یا بخش هایی که ما می خواهیم هدایت خواهدشد.
معاون اقتصادی استاندرایلام افزود:ما الان در استان پول دراختیارداریم اما نرخش بالاست وما این داریم این نرخ را  ارزان می کنیم ،ارزان سازی نرخ تسهیلات بانکی یکی از کارهایی است که ما داریم انجام می دهیم اما پولش را در هر راستایی خرج نمی کنیم؛ برنامه هایی که متناسب با همین چند بخش که عنوان کردیم را دنبال می کنیم
. در همین راستا ما 25 طرح به بانک سینا معرفی کردیم که ان شاالله امسال انجام میدهیم, در کنار این سرمایه گذاری ،ما پولهای دیگری هم داریم و منابع دیگری در کنار این سرمایه گذاری وجود دارد.
وی افزود:حقیقتا دراجرای طرح های بزرگ، اتکای ما به سرمایه گذارانی است که خواستار پول بانکی از داخل استان نباشند , یعنی خودشان آورده داشته باشندزیرا طرح هایی که اتکای زیادی به وام بانکی داشته باشند امکان تحقق آنها سخت است.
 ما اعتقادمان بر این است که حداقل 50 درصد آورده فرد باشد. در مدت این یکی دو سال هم بااتکابه منابع فرد طرح های خوبی را شروع کردیم ،در اجرای طرح هایمان بنا بر این است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حداقل سه طرح را به بهره برداری برسانیم
دکتر عسگری طرحهای دردست اجرا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را یادآورشد وگفت:الان فولاد چرداول را داریم که به سرعت کار می کند و درمرحله نصب تجهیزات قرار داردکه اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین می شودو در کنار آن کارخانه نوشیدنی و دلستر طرح بسیار بزرگی است که کار تامین برقش در حال انجام است
.
 در دره شهر نیز کارخانه بسیار بزرگی به اسم "استیل کرد "دردست اجراست که پارت سوم تجهیزاتش هم نصب شده است. نخ لاستیک ما حداقل 400 تا 500 نفر را در بیرون مشغول به کار می کند. اینها طرح هایی است که ما در سال گذشته با اتکا به سرمایه گذارانی که نیاز به منابع بانکی نداشتند شروع کردیم،این افراد ممکن است کم باشند اما ما حاضریم وقت بیشتری برای این افراد بگذاریم و این کار انجام شود واین کارشدنی است.
معاون اقتصادی استاندارایلام درپایان از راه اندازی سایت معرفی فرصتهای سرمایه گذاری دراستان ایلام خبرداد وعنوان کرد:درسال جاری برای اینکه بتوانیم روی پروژه های محدودی زوم بکنیم 60 طرح اقتصادی را دوباره مطالعه کردیم. سایت معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان ایلام که سه زبانه است؛ به زبانهای انگلیسی,عربی و فارسی به زودی رونمایی می شود. تمام فرصت های سرمایه گذاری در استان ایلام را روی سایت بارگذاری کردیم و آدرس آن هم مشخص است که دوستان می توانند به آن مراجعه کنند،
یقین دارم با اجرایی شدن این برنامه ها ضمن توسعه همه جانبه استان ایلام ،شعار اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری نیز با اقدام مناسب ودر عمل محقق خواهد شد واین دست یافتنی خواهدبود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار