شهر تاریخی زرنه در فاصله 17 کیلومتری شهر ایوان قرار دارد که زیباییهای طبیعت این منطقه بسیار چشم گیر است و آثار باستانی آن نیز حاکی از تمدن و تاریخ دیرینه آن دارد.
کد خبر: ۲۰۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 23 March 2016
شهر تاریخی زرنه در فاصله 17 کیلومتری شهر ایوان قرار دارد که زیباییهای طبیعت این منطقه بسیار چشم گیر است و آثار باستانی آن نیز حاکی از تمدن و تاریخ دیرینه آن دارد.

به گزارش تابناک ایلام؛ شهر تاریخی زرنه در فاصله 17 کیلومتری شهر ایوان قرار دارد که زیباییهای طبیعت این منطقه بسیار چشم گیر است و آثار باستانی آن نیز حاکی از تمدن و تاریخ دیرینه آن دارد.

مهمترین آثار باستانی شهر زرنه

طاق شیرین و فرهاد : این طاق که یک اثر تاریخی در منطقه ایوان است قدمت آن احتمالاً از تمام آثار دیگر موجود درمنطقه بیشتر است . طاق فرهاد و شیرین از دو طاق با یک درب ورودی درست شده است . تمام بدنه این دو طاق از سنگ های بسیار بزرگ که با معماری خاص و بی نظیر و بدون استفاده از ملات روی هم چیده شده است در سیلاب هایی که از کوههای پشت سر آن سرازیر شده اند هم اکنون تماماً در زیــر خاک قرار دارد و به همین دلیل در طول قرن های متمادی سالم مانده است . دقت و ظرافت کاری در ساختن این اثر خود بر جذبة آن می افزاید .در ورودی در اثر رسوبات پر شده و باید به حال نشسته وارد آن شد و ارتفاع در ورودی کنونی حدود 70 سانتی متر است . طول آن حدود سه متر و عرض آن حدود 5/2 متر است و ارتفاع سقف به 180 سانتی متر می رسد . کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که این اثر یک معبد بوده که مربوط به دوران اشکانیان می باشد . این اثر بسیار مهم و با ارزش تاریخی در تنگ کوشک و در چهار کیلومتری از روستای چهل زرعی و در مسیر جاده ایوان به طرف سومار قرار گرفته است.آخرین مرمت و استحکام بخشی طاق در زمستان 84 توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان صورت گرفت .

 

قبرستان هلوچ : یکی از آثار باستانی ایوان قبرستان هلوچ واقع در شهر زرنه است که هم اکنون جزء محدودة روستای زرنه به حساب می آید و بیشتر آن به منازل مسکونی تبدیل شده است .این قبرستان مربوط به یهودیانی بوده است که در زرنه ساکن بوده اند . هلوچ یا الوچ یکی از فرماندهان و سران بزرگ این مردم بوده است که بعدها این قبرستان را به نام او نامگذاری کردند

 

آتشکده سیاهگل : آتشکده سیاهگل در فاصله 25 کیلومتر شهر ایوان در ساحل جنوبی رودخانه کنگیر قرار دارد ، آتشکده دارای چهار دالان در اطراف می باشد که برای طواف زردتشتیان به دور آتش مقدس در هنگام اجرای مراسمات مورد استفاده قرار گرفته است . آتشکده مزبور با شکلی مربعی شکل به ابعاد 8*8 متر مربع که با مصالح و قلوه سنگهای رودخانه ای و از ملات گچ ساخته شده است . اولین مطالعات و کاوشهای باستانشناسی در سال 1349 توسط "واندنبرگ" و گروه همراه او بر روی آتشکده انجام گرفت که واندنبرگ آن را متعلق به دوران ساسانیان دانست ، از لحاظ بنا و مقایسه با سایر آتشکده هایی که در استان وجود دارند به بنای این آتشکده سالمتر و کاملتر می باشد که در سالهای اخیر بازسازی و مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی استان انجام گرفته است .با توجه به موقعیت منحصر به فرد جغرافیای آتشکده ، با ابعاد امکانات جانبی گسترش فضای سبز و معرفی آن در رسانه های داخل و خارج استان می تواند به یکی از مکانهای نمونه گردشگری استان تبدیل گردد.

 

منبع:جویزرایوان

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
شمس الدین محمودی زرنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
خیلی عالیه دیدنیهای استان
نصرتاله محمدی زرنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
یادیاران بخیر خیلی بینظیره
محمد غلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
واقعا" طبیعت زرنه عالیه
احمدغلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
وه داخو وداخو له لی دیوریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار