ایلام؛نگین زاگرس
شهر ايلام‌ در ميان‌ حصاری از كوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی استقرار يافته‌ و آب‌ و هوای معتدل‌ كوهستانی دارد.
کد خبر: ۱۹۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 11 March 2016

شهر ايلام‌ در ميان‌ حصاری از كوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی استقرار يافته‌ و آب‌ و هوای معتدل‌ كوهستانی دارد.


به گزارش تابناک ایلام؛ ایلام‌ در فاصله‌ ۷۱۰ کیلومتری تهران واقع‌ شده‌ است‌. بهار آن‌ نیز جلوه‌ای زیبا و دلپذیر دارد که پیشنهاد می کنیم در نوروز سری به این شهر بزنید. ۲۵ هزار گردشگر در تعطیلات نوروز ۹۳ در این شهر اقامت داشتند. ایلام را بشناسیم حسین‌ قلی خان‌ که‌ ظاهرا قدرتمندترین‌ والی پشتکوه‌ بود، در محل‌ فعلی شهر ایلام‌، خانه‌های اعیانی، اردوگاه‌ و عمارت‌ را بنا کرد که‌ عملا به‌ مرکز تابستانی والیان‌ پشتکوه‌ تبدیل‌ گردید. سال‌ها این‌ محل‌ به ‌نام‌ حسین‌ آباد والی معروف‌ بود تا در زمان‌ پهلوی اول‌ در خرداد ماه‌ ۱۳۲۵ شمسی و با توجه‌ به‌ سابقه‌ تاریخی و تصویب‌ فرهنگستان‌ ایران‌ « ایلام‌» نامیده‌ شد. جاذبه های گردشگری ایلام آسیاب های آبی قدیمی‌ در محدوده‌ استان‌ ایلام‌، بقایای ده ها آسیاب‌ قدیمی مشهود است‌ که‌ تعدادی از آنها در حال‌حاضر نیز مورد بهره‌ برداری قرار می گیرند. اهم‌ این‌ آسیاب‌های قدیمی و تاریخی عبارتند از: آسیاب‌های قبا، کاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، کلای، چگاوزنه‌، یوسف‌، قبادبگ‌، باوی گمار، گریان‌، خندان‌ و آسیاب‌ نادریژ در مناطق‌ ایلام‌ و بانقلان‌، آسیاب‌های موسی، حلاج‌ آباد، چم‌آب‌ در منطقه‌ چم‌ آب‌ و آسیاب‌های دیزله‌، چم‌سارد، رحمان‌، چم‌بور، ملکشاهی، میراختیار، بولی ها، کوله‌، سرنی، میمه‌، گلان‌، شیخ‌ مکان‌ و سراب‌ کلان‌ در مناطق‌ چوار و صالح‌آباد، دره‌ شهر، شیروان‌ و چرداول‌. 

 

سنگ‌ نوشته‌ آشوری (گل‌‌گل‌) 

 

سنگ‌ نوشته‌ آشوری (گل‌‌گل‌)

 

یکی از آثار تاریخی ایلام گل گل است. سنگ‌ نوشته‌ گل‌‌گل‌ ملکشاهی در کنار روستای گل‌گل‌ در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری شهر ایلام‌ بر دیواره‌ کوهی حک‌ شده‌ است‌. این‌ سنگ‌‌نبشته‌ به‌ دوران‌ آشور بانیپال‌ مربوط‌ است‌ و حدود ۳ هزار سال‌ قدمت‌ تاریخی دارد. سم‌ دُل‌ دُل‌ در تنگ‌ گراب‌ (نزدیکی شهر ایلام‌) تلی از قلوه‌ سنگ‌ها به‌ حالت‌ نعل‌ اسبی به‌ صورت‌ چینه‌ایخشک‌ روی هم‌ انباشته‌اند و در کف‌ محوطه‌ داخلی آن‌ تخته‌ای از سنگ‌ روی زمینی قرار گرفته‌ که‌ قسمت‌ بالای آن‌ کاملا نمایان‌ است‌. آثار سم‌ اسبی بر روی سنگ‌ نقش‌ بسته‌ و بومیان‌ محل‌ معتقدند که‌ این‌ اثر، نظرگاه‌ سنگی و جای سم‌ اسب‌ یکی از امامان‌ شیعه‌ است‌ که‌ از محل‌ عبور کرده‌ است‌. 

 

گورستان‌ چنار 

 

گورستان چنار

 

یکی از مکان های تاریخی ایلام گورستان چنار نام دارد. این‌ گورستان‌ باستانی در ناحیه‌ چنارباش‌ ایلام واقع‌ شده‌ و به‌ هزار سال‌ قبل‌ از میلاد تعلق‌دارد. در این‌ ناحیه‌، تعدادی گور کشف‌ گردیده‌ که‌ بنا به‌ رسم‌ آن‌ زمان‌، مردگان‌ آن‌ درون‌ خمره‌های کوچک‌ و بزرگ‌دفن‌ شده‌ بوده‌اند و لوازم‌ و اشیا مرده‌ نیز در کنار او در داخل‌ خمره‌ قرار داشته‌است‌.

 

تپه‌ ورکبود

 

تپه‌ ورکبود

 

تپه‌ ورکبود در نزدیک‌ رود کشکان‌ و در حدود ۲۰ کیلومتری شمال‌ غربی ایلام‌ قرار دارد. باستان‌ شناسان‌ در گودال‌ قائمی که‌ در این‌ تپه‌ حفر کرده‌اند، به‌ تعداد زیادی گور دست‌ یافته‌اند که‌ تعدادی از آن‌ها با قلوه‌ سنگ‌های نامنظم‌ پوشیده‌ شده‌ بود و قلوه‌ سنگ‌های بزرگی هم‌ در جوانب‌ گورها، برای استواری سقف‌گورها، چیده‌ شده‌ بود. اشیا فلزی به‌ دست‌ آمده‌ از این‌ تپه‌، از جنس‌ مفرغ‌ و آهن‌ است. تپه ورکبود جز مکان های تاریخی ایلام به شمار می رود.

 

تالاب سیاب دریوش

 

تالاب سیاب درویش

 

این تالاب در جنوب غربی بخش ملکشاهی واقع شده است. مساحت آن در (حدود چهار هکتار و ارتفاع آن ۲۷۴۰ متر) از سطح دریاهای آزاد است. حداقل درجه حرارت در این تالاب ۱۴ درجه سانتی گراد و متوسط بارندگی سالیانه آن بیش از ۶۰۰ میلی‌متر است. تالاب فوق الذکر دارای آب دایمی و شکل آن دایره ای است. به دلیل قرار گیری در ناحیه کوهستانی جز منطقه سردسیری و ییلاقی استان محسوب می شود.

 

 آبشار گچان

 

آبشار گچان

 

آبشار گچان در ۱۵ کیلو متری شمال شهر ایلام و در میان تنگ که خود یکی از تفرجگاه های ایلام است قرار دارد. در این منطقه که کوه های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. به گونه ای که در فصول بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان به علت دسترسی تقریبا راحت آن پذیرای خیل عظیم دوستداران طبیعت است. تالاب زمزم  تالاب زمزم در ۷۴ کیلومتری شرق شهر ایلام واقع گردیده است. مساحت آن در حدود یک هکتار و ارتفاع آن ازسطح دریاهای آزاد ۶۷۵ متر است. آب آن به صورت چشمه و دارای آب دایمی است. پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را به وجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.کوه سرخ خانی کوه سرخ خانی درناحیه چرداول و در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است.

 

 کوه سرکب 

 

کوه سرکب

 

کوه سرکب در ناحیه میشخاص و در فاصله ۸ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است. ارتفاع کوه سرکب ۲۱۲۰ متراست و جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس به شمار می رود و رودخانه آب آفتاب از این کوهستان سرچشمه می گیرد. 

 

گورستان‌ کان‌ گنبد 

 

گورستان کان گنبد

 

گورستان‌ کان‌ گنبد در ۳۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی ایلام در دامنه‌ یکی از پشته‌های کوه‌شاه‌ نخجیر از رشته‌های فرعی کبیرکوه‌ واقع‌ شده‌ است‌. گورها عمدتا در بالا و دامنه‌ آن‌ مشاهده‌ می شود. 

 

تالاب چکر 

 

تالاب چکر

 

در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی  و در ناحیه چکر تالاب زیبای چکر قرار دارد. مساحت آن در حدود ۳ هکتار و ارتفاع آن ۶۰۰ متر است. عمق آن در حدود ۲٫۵  متر است. این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دایمی است. عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. منبع آب آن نزولات جوی  و چند چشمه جوشان است. متوسط دمای آن ۲۴ درجه سانتی گراد است. نیزارهای اطراف آن به همراه طبیعت بکر زیبای اطراف آن واقعا دلنشین است. 

 

کبیرکوه 

 

کبیر کوه

 

کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود. این رشته از دیوارهای جنوبی دره رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانه کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد. دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود. برای صعود به بلندترین قله این کوه می توان از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از طریق روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران  و پس از طی گردنه پینه به خط الرأس  رشته مزبور دست یافت به طول ۱۲٫۵  کیلومتر طی کرد تا به قله رسید. 

 

اهوران 

 

کوه اهوران

 

کوه اهوران در ۸۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه ۲۱۲۰ متراست. این کوه از دره جزمان رود در غرب  شروع شده و به طول ۲۴ کیلومتر رو به سوی جنوب شرقی کشیده می شود و در آن جا به کوه های کولیته و کازه تر می پیوندد. 

 

کوه بانکول  

 

 

کوه بانکول در ناحیه مهراب، در ۱۰  کیلومتری شمال ایلام واقع شده است. ارتفاع این کوه ۲۳۰۴ متراست. رودخانه های مورت، کنگیر و آب زنگان از کوه بانکول سرچشمه می گیرند. 

 

چمن‌گیر 

 

کوه سامله

 

کوه چمن‌گیر درناحیه شیروان و در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است. ارتفاع کوه چمن گیر ۲۵۷۸ متراست. این کوه سرچشمه رودخانه های گراب و چرداول است. این کوه از جنوب شرقی به کوه سیوان و از شمال غربی به کوه قلارنگ متصل می شود و جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس به شمار می آید.

 

 قلعه سه کسان  

 

قلعه سه کسان

 

در جنوب غربی دره شهر و بر روی ارتفاعات صخره ای حد فاصل ارتفاعات کبیر کوه و دشت دره شهر در بالاترین منطقه قلعه ای بزرگ موجود است که به نام سه کسان  یا سه کسون خوانده می شود. این قلعه یکی از بزرگترین و گسترده ترین قلعه های دوره ساسانی اسلامی در منطقه بوده که دسترسی به آن بسیار مشکل است. مصالح ساخت آن قلوه سنگ و گچ است. دیوارها جهت غیر قابل دسترس بودن بر روی صخره ها ساخته شده است این قلعه دارای آب انبار به صورت کنده کاری صخره ها بوده است. 

 

قلعه هزارانی  

 

z

 

از آثار تاریخی ایلام می توان از قلعه هزارانی نام برد. در امتداد جاده آبدانان-مورموری در ابتدای روستای هزارانی در بخش شمالی  جاده بقایایی قلعه ای بر روی یک تپه طبیعی دیده می شود. ارتفاع این تپه حدود ۱۰ متر است که آثار بجای مانده معماری آن به صورت یک قلعه بوده  که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده است پلان بنا به شکل دالانهایی مستطیلی شکل و طویلی است که متاسفانه  کاملا تخریب و به صورت مدفون و نیمه مدفون مشاهده می شوند و مربوط به دوران ساسانی است. قلعه سام قلعه سام یکی از آثار تاریخی ایران و مکان های تاریخی ایلام است. محوطه باستانی قلعه سام در شهرستان شیروان چرداول، در نزدیکی روستا چم بور از توابع بخش هلیلان واقع شده است. این مجموعه از سه بخش مرتبط به هم در عین حال با فاصله و مستقل شکل گرفته است. این مجموعه از نظر دوره ای در یک دوره از تاریخ که احتمالا حد فاصل اوخر دوره پارت ها و اوایل دوره ساسانی است، ایجاد شده است. 

 

پشت قلعه آبدانان 

 

 پشت قلعه آبدانان

 

در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان آبدانان و در میان روستا پشت قلعه، بر بلندی تپه ای منفرد که رودخانه جاری آبدانان از پای آن می گذرد، آثار بنای قلعه ای به چشم می خورد. مصالح به کار رفته در قلعه قلوه سنگ،گچ و ساروج است. قلعه مذکور دارای بخش های متعددی از جمله باروی قلعه، برجک های دیده بانی و نگهبانی، ورودی قلعه اماکن مسکونی و شاهنشین، تونل و پلکان متعلقه بوده است. با عنایت به شیوه معماری، ساختار، نحوه استفاده از مصالح، اجرای طاق ها، مطالعه و بررسی سفال های سطحی منطقه و مقایسه بادگیر اماکن تاریخی حفاری شده، این اثر فرهنگی-تاریخی مربوط به دوران ساسانیان  است. بنای قلعه روستا پشت قلعه تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است که در سال ۱۳۸۰ به جهت اهمیت آن و انجام مطالعات باستان‌شناسی و حفاظت و مرمت آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. آتشکده سیاهگل ایوان بنای آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان قرار دارد. این بنا یکی از سالم ترین آتشکده های دوران قبل از اسلام در استان است که روی چهار پایه ساخته شده و دارای گنبدی یک جداره است.

 

 آتشکده موشکان 

 

آتشکده موشکان

 

آتشکده موشکان از مکان های تاریخی ایلام و  در فاصله ۳ کیلومتری شهر سرابله قرا دارد که مربوط به دوران ساسانیان است. این آتشکده از ملات ساروج و سنگ ساخته شده است که در طول زمان بر اثر حوادث مختلف تخریب گردیده است که در سال ۱۳۸۲ زیرزمین آتشکده مذکور توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با طاق های قوسی شکل بازسازی گردیده است. 

 

چهار طاقی 

 

چهار طاقی

 

یکی دیگر از مکان های تاریخی ایلام چهار طاقی نام دارد. این اثر در شهرستان دره شهر بر روی تپه بنای یک آتشکده به صورت چهار طاقی باقی مانده است .این بنا را در محل طاق می گویند. تمام این بنا با قلوه سنگ و گچ ساخته شده است و مربوط به دوران ساسانی است. دژ جولیان در قسمت شمال شرقی شهر باستانی جولیان واقع در استان ایلام قرار دارد. بر روی تپه ماهور طبیعی مشرف بر این شهر باستانی آثاری از این قلعه قدیمی قرار دارد که بصورت دژی مستحکم ساخته شده است. این دیوار سطح تپه را به صورت یک محوطه مناسب با چشم‌اندازی دلپذیر و مشرف بر دشت جولیان درآورده است. به نظر می‌رسد این بنا بصورت معبر پله‌ای بوده است که بر اثر فرسایش آثار آن از بین رفته است. احتمالاً دژ نسبت به بناهای شهر باستانی جولیان از قدمت بیشتری برخوردار باشد. یک تیغه سنگی به رنگ سفید نیز در سطح تپه دیده می‌شود. 

 

کوه قلاقیران  

 

قلاقیران

 

از کوه‌های استان ایلام با ارتفاع۲۱۵۲متری است.کوه قلاقیران را به لحاظ جلوه‌ای طبیعی باید در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی ایران به شمار آورد. این کوه در ۳ کیلومتری شهر ایلام قرار داشته و مناظر طبیعی آن از جمله تفرج گاه های ششدار، دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های کم نظیری است. به لحاظ مردم شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می‌آید. 

 

آتشکده و تنگه(تنگ)بهرام چوبین

 

آتشکده بهرام چوبین

 

تنگه‌ای کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای شیخمکان در ضلع غربی مسیر جاده دره شهر- پلدختر از توابع شهرستان دره شهر است. این تنگه با آثار باقیمانده از دیوار و دژهای نظامی به بهرام چوبین ار ژنرال‌های دوره ساسانی منسوب است، و مکانی بوده برای پناه گرفتن بهرام چوبین در زمان شورش علیه خسرو پرویز٫آثار به جا مانده عمدتا شامل قلعه‌ای از سنگ و گچ و پلکان بر دیواره‌های سنگی است. همچنین این مجموعه دارای چهار آب انبار سنگی و ناودانکهای ارتباطی برای نگهداری آب شرب برای مدت طولانی است.تنگه بهرام چوبین از مناطق گردشگری در فصل بهار و تابستان برای مردم درهشهر و شهرستان‌های مجاور به شمار می‌آید.  قلعه کلم از جمله آثار باستانی دره کلم است که در جنوب شرقی رودخانه کلم ساخته شده‌است. رشته کوه کبیرکوه ارتفاعات غربی و جنوب غربی این منطقه را تشکیل می‌دهد. رودخانه کلم که از دامنه این رشته سرچشمه گرفته، عامل حیات و شکل گیری حیات استقراری در این مکان است، گر چه اقلیم و آب و هوای مناسب آن بر این موقعیت اثر مثبت داشته‌است. 

 

قلعه والی  

 

قلعه والی

 

عهد قاجار در دشت میان کوهی ایلام و در بالای تپه چگا میرک در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ساخته شده‌است. چشمه بی بی آب این قلعه را تامین می کند که به سبک گذشته با استفاده از تنبوشه آب چشمه به محوطه حیاط مرکزی قلعه هدایت ‌شده‌است. این بنای تاریخی که یادگاری از ادوله و زمان‌های پیشین و در نوع خود بی نظیر است.

 

 شهر تاریخی ماداکتو 

 

شهر تاریخی ماداکتو

 

گفته می شود ماداکتو پایتخت ایلام باستان است و تاکنون موقعیت این شهر مشخص نشده است. اما منابعی شهر فعلی دره شهر دراستان ایلام را ماداکتوی باستان معرفی می نمایند. در صورتی که ویرانه های باقیمانده در این منطقه متعلق به شهر صیمره از قرون اولیه ی اسلامی واحتمالا اواخر دوره ی ساسانی است. زیارتگاه امامزاده علی صالح بقعه امام زاده صالح (ع) فرزند عبید الله الاعرج فرزند حسین فرزند امام چهارم حضرت سجاد است . امام زاده علی صالح از معاصرین حضرت امام موسی کاظم (ع) بوده است که همزمان با طغیان خلفای عباسی به ایران هجرت نموده و در زمان امام رضا (ع) در محل صالح آباد به شهادت رسیده است. در زمان هلاکو خان مغول ساختمانی کوچک بر روی مقبره آن احداث گردیده بود ولی این ساختمان در زمان قاجار به دستور والی ابوقداره تجدید بنا شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کلی تجدید بنا گردیده است.

 

 شهر باستانی سیروان  

 

شهر باستانی سیروان

 

شهر تاریخی سیروان یکی دیگر از شهرهای ساسانی استان ایلام است که در شهرستان شیروان چرداول قرار گرفته است. این شهر مرکز ایالت ماسبذان بوده که آثار معماری و بناهای آن کاملا مشهود است. دریاچه دوقلو ابدانان  

 

دریاچه دوقلوی "سیاه گاو”

 

xx

 

این دریاچه واقع در شهرستان آبدانان یکی از نادرترین پدیده های طبیعی کشور است که می تواند تبدیل به جاذبه ای گردشگری در سطح بین المللی شود. یکی از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین پدیده های طبیعی کشور دریاچه دوقلوی "سیاه گاو” شهرستان آبدانان واقع در استان ایلام است که با عمری هزاران ساله شکل گرفته است. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره و دره ارتفاعات کبیرکوه در ۴۵ کیلومتری شهرستان جنوب شرقی شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. آب زلال، نیزار، ماهیان رنگارنگ، رقص نور در ساعات میانی روز و تشکیل طیف های متنوع نوری ناشی از آن به این پدیده شگفت انگیز جلوه و زیبایی منحصربه فردی بخشیده است، این دو دریاچه دایره وار، هر کدام به شعاع ۳۰ متر مربع، حدود سه متر ژرفا دارند و با یک جوی آب طبیعی به عرض یک و طول هشت متر به هم متصل هستند. 

 

دره شهر و شهر تاریخی سیمره  

 

شهر تاریخی سیمره

 

شهر تاریخی سیمره یکی از شهرهای تاریخی استان ایلام است که در حاشیه غربی شهر دره شهر واقع شده است. طی چند بار کاووش در این شهر گچبری های منحصر به فردی از بناهای این شهر تاریخی بدست آمد که در نوع خود بی نظریند. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده است.   شکوه معماری ساسانی آتشکده سیاهگل یکی از آثار دوره شکوهمند ساسانی است که در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان و در منطقه‌ای به همین نام در حاشیه جنوبی رودخانه پرآب گنگیر قرار گرفته است. این اثر سالم‌ترین آتشکده شناسایی شده استان ایلام است که در نوع خود بی‌نظیر و از اهمیت زیادی در مطالعات باستان‌شناسی برخوردار است. آتشکده دارای چهار پایه و یک سقف گنبدی و نیز در اطراف دارای راهروی جهت نیایش است که متأسفانه در سالهای اخیر بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است و فقط آثاری از این راهرو وجود دارد. مصالح ساخت این آتشکده تشکیل شده است از گچ نیم‌کوب و قلوه‌سنگ های رودخانه‌ای. با توجه به بررسی‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در اطراف این اثر، آثاری از بناها و معماری هم‌دوره با آتشکده مورد شناسایی قرار گرفت که احتمال وجود شهر گمشده آریوحان (آریوجان) را در این منطقه بیشتر می‌کند. شهر گمشده آریوحان (آریوجان) یکی از شهر‌های تاریخی استان ایلام است که بر اساس شواهد و مدارک تاریخی و گفته سیاحان و سفرنامه نویسان در ساحل رودخانه گنگیر استقرار داشته که وجود این مجموعه آثار و دیگر شواهد باستان‌شناسی حکایت از وجود یک شهر تاریخی در این منطقه دارد. 

 

تنگه رویایی رازیانه  

 

تنگه رازیانه

 

این تنگه رویایی یکی از زیباترین پدیده‌های زمین شناسی و جز منحصر بفردترین جاذبه‌های گردشگری استان ایلام است که در شمال شرق ایلام در کنار جاده ایلام ـ دره‌شهر قرار دارد. داخل این تنگه رودخانه‌ای جاری است.

 

 پل گاومیشان 

 

پل گاومیشان

 

پل گاومیشان یکی از آثار دوره ساسانی است که بر روی رودخانه خروشان سیمره در شهرستان دره شهر قرار دارد. با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه پل در دوره های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفته و مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. طبیعت زیبا و چشم انداز رویایی اطراف این پل باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. سنگ نوشته تخت خان سنگ نوشته تخت خان یا تخت خاتون بر سر راه ایلام به مهران در منطقه خوش آب و هوای بان‌روشان بر روی قطعه سنگی بزرگ نوشته شده است. شکل سنگ نوشته را حدود دو سانتی‌متر به لحاظ فراهم نمودن یک سطح صاف و یکنواخت تراش داده و آنگاه با تراش دادن مجدد حروف و کلمات را برجسته نموده‌اند. خط کتیبه نستعلیق، و متن آن خلاصه ای از شجره نامه والیان و شرح برخی از خدمات عمرانی غلامرضا خان والی است که در سال ۱۳۲۵ هـ.ق دستور نوشتن آن را داد. 

 

چشمه آبگرم دهلران 

 

 

در فاصله ۳ کیلومتری شهر دهلران چشمه آب گرمی با خواص گوگردی قرار گرفته که از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در چند سال گذشته هم با تجهیز آن و سرو سامان گرفتن این آبگرم در جذب گردش هر چند اندک اقداماتی مثبت انجام گرفته است . 

 

چشمه قیر دهلران 

 

 

از دیگر چشمه های استان ایلام می توان به  اشاره کرد که به علت عبور از سنگ های حاوی مواد آلی آب آن آغشته به قیر است و چشمه همانطور که از اسمش برمی آید چشمه ای از قیر طبیعی است.

همچنین در حاشیه رودخانه چنگوله در شهرستان مهران چشمه آب گرم چنگوله ، در کناره راست رود کنجانچم نیز چشمه آبگرم کنجانچم، در ساحل سمت راست رود خانه تلخاب آبگرم تنگ حمام بولی با دمای تقریبی ۴۰ درجه سانتی گراد قرار دارند.

 

 قلعه کنجانچم

 

 

این قلعه در سال ۱۳۲۶ ه ق بنا به دستور غلامرضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است و به عنوان قلعه زمستانی والی مورد استفاده قرار گرفته است. 

 

حمام قلعه پور اشرف

 

 

 در ضلع غربی قلعه پور اشرف در روستای شیخ مکان در شهرستان دره شهر قرار دارد. شامل اماکن تودرتو با سالن و دالان های رخت کن، حوضچه های آب سرد و گرم ،دستشویی و انبار سوخت است.

 

از دیگر مناطق گردشگری این استان می توان به تپه های کز آباد ( هلیلان)، تپه علی کش، آرامگاه بابا سیف الدین، سنگ‌نوشته گل‌کل ملکشاهی، غار طلسم‌خان، کاخ فلاحتی، موزه تاریخ طبیعی ایلام و طاق شیرین و فرهاد اشاره کرد. 

 

چگونه به ایلام برویم؟

 اگر با آژانس مسافرتی می روید… قیمت تورها نسبت به تعداد روز، نوع وسیله و خدمات متفاوت است. تورهای با اتوبوس حدود ۵۲۰ تا ۷۸۵ هزار تومان است. اگر خودتان می روید… اگر می خواهید هوایی به ایلام بروید؛ بهای بلیت تهران به ایلام از 100 هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است. در حوزه اتوبوسرانی نیز مقاصد مختلفی با کرمانشاه در ارتباط هستند که بلیت تهران به این شهر بین ۲۹ هزار تومان تا ۴۹ هزار تومان ارائه می شود. 

 

کجا بمانیم؟ 

اگر خودتان در ایام نوروز به ایلام می روید. مسافتی حدود ۷۰۸ کیلومتر را باید طی کنید. قیمت هتل های ایلام بر اساس ستاره و سطح شان در اتاق دو تخته برای هر نفر در یک شب از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان است. اما اگر مایل به استفاده از مسافرخانه و مهمانسرا باشید، قطعا مکان هایی با قیمت های مناسب تر نیز وجود دارد.غذای ایلام در سفر به این شهر می توانید سری به رستوران های سنتی بزنید و غذاهای مخصوص این شهر شامل: مکش ایلام، قله ماسوا، کوفته سیرابی، جگروز، آبگوشت بامیه، ترخینه، ( مواد به کار رفته در آن برای درمان سرما خوردگی بسیار مفید است)، گوجه پونه و دنده پلو را امتحان کنید.

 

سوغات ایلام 

مهمترین سوغاتی و صنایع دستى استان ایلام که به دست هنرمندانه زنان و دختران ایلامى تولید می‌شود فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر بفرد گل برجسته است . روغن حیوانی و کره محلی با طعم بسیار لذیذ عسل کوهی و ناب مناطق سورگه و شلم کشک، کنجدو گردو سقز محلی (شیره درخت بنه) که به وفور در کوه ها ی استان وجود دارد. شیرینی پژی بر ساق، شیرینی کله کنجی، شیرینی کاک حلوائی بگل (ترکیبی از پودر کشک و خرما) کله کنجی، گمکه، جاجیم، نمد، سیاه چادر. از مهمترین صنایع دستى دیگر استان جاجیم بافى، نمد مالى، گیوه بافى، فرنجى مالى، قتره بافى، صنایع چوبى نیز از جمله ملزومات ورزشى و خانگى است که بدست هنرمندان ایلامى‌ها ساخته می‌شود. 

 

اطلاعات ضروری 

در سفر به ایلام این شماره ها را به یاد داشته باشید. کد شهر : 084  تاکسی بی سیم : ۱۳۳ امداد خودرو: ۰۹۶۵۵۰ و ۰۹۶۴۴۰ به ترتیب برای امداد خودرو سایپا و امداد ایران خودرو شماره های اورژانس (۱۱۵)، آتش نشانی(۱۲۵)، پلیس(۱۱۰)، مرکز اعلام تلفن (۱۱۸) در اکثر شهرهای ایران از جمله ایلام یکسان است./ف

منبع:ایلام بیدار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار