کد خبر: ۱۹۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 01 March 2016
دبیر کل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی دکترعبدالحسین روح الامینی با حضور در  پایگاه خبری تحلیلی -تحلیل ایران با خبرنگار این پایگاه به گفتگو تفصیلی با محوریت انتخابات و آرمان های انقلاب اسلامي  كه از آغازين روزهاي نهضت امام خميني (ره) درخرداد ماه  سال ١٣٤٢ پيوند و گره خورده با حضور آحاد مردم بخصوص جوانان  شكل گرفت پرداخت كه در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

* مردم ایران در یکی ازتاریخی ترین مقاطع انقلاب هستند و سرنوشت دو مجلس مهم ایران اسلامی در پای صندوق های رای رقم می خورد در خصوص فرهنگ مشارکت سیاسی مردم و تقویت این منش چه نظراتی دارید؟


بسم الله الرحمن الرحیم؛ انقلاب اسلامی از آغازین روزهای نهضت امام خمینی در خرداد 42 با حضورآحاد مردم به خصوص جوانان  پیوند خورده است و در 15 خرداد 42 در دوران تبعید حضرت امام در نجف اشرف ارتباط آحاد متدینین با ایشان به صورت تظاهرات خیابانی که بعد از چهلم آقا مصطفی خمینی آغاز شد که در مراسم ختم ایشان با شهادت های مکرر در سال های قبل از انقلاب شکل گرفت چیزی جز حضور و مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت نبود که اصل انقلاب براین پایه است و اگر مثلث اسلام، رهبری امام و مشارکت مردم نبود انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت و آثار و نتایج را در نزدیک به این 4 دهه نداشتیم که درطول انقلاب ازهمان سال های اول حفظ شد و ما هرساله انتخابات داشتیم و حتی بعضی سال ها بیشترازیک انتخابات.

با تشکیل نهاد های قانونی و مردمی کشور، به سرعت مردم سالاری شکل و شمایل خودش را پیدا کرده است. تدوین قانون اساسی، رفراندوم قانون اساسی، تشکیل مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری ... تا به امروزادامه داشته است که در این 37 سال گذشته سالی نبوده که انتخابات نداشته باشیم.

اخیرا با هم زمان کردن بعضی از انتخابات مثل شورای شهر ، مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان دو به دو مثلا یک سال در میان ولی بازهم نسبت به بقیه کشورها که فاصله های 4-6-8 ساله دارند، دموکراسی های مدعی جا افتاده جهانی  و در اطراف ما در برخی از کشورهای منطقه خبری از انتخابات نیست که شکل و شمایل این مشارکت یک حضور قانون مند در عرصه سیاسی است.

این نعمت را باید پاس داشت و از همه ی کسانی که در این زمینه مشارکت می کنند هم از اینکه خودشان را در معرض رای قرار می دهند چه آن هایی که در دسته بندی ها و گروه بندی های مختلف سیاسی –اجتماعی به حمایت بر می خیزند و کلیه کسانی که به نحوی در این زمینه برای افزایش مشارکت تلاش می کنند تقدیر کرد و همه در راستای اهداف انقلاب اسلامی گام بر میدارند.

فارغ از اینکه نتایج این مشارکت و انتخابات در هر دوره ای چه بوده و مهمترین نکته ای که اصل انقلاب را تثبیت کرده است.

*حضرت عالی نماینده یکی از احزاب و جریان های بزرگ اصولگرایان هستید که میدانید محصول این گرد همایی نمایندگان مختلف، ائتلاف بزرگ اصولگرایان شد. فرآیند این ائتلاف را بیان کنید.


تجربه هم گرایی و ارتباط میان اصول گرایان در تمام ادوار گذشته بوده است و در چند دور اخیر چند ساز و کار داشتند که مشهور به 5+6 بود و بعدا 7+8  که در دو دوره گذشته مجلس گذشته تجربه بود. در این دوره این تجربه به مرحله تکاملی رسید تا حوزه مشارکت احزاب ، گروه ها، جریان ها اشخاص حقیقی و حقوقی اصولگرا و کسانی که مرجع اعتماد جریان بزرگ اصول گرایی هستند فراگیر تر شود.

بعد از انتخابات سال 92 به محوریت قائم مقام روحانیت مبارز تهران آقای تقوی در سراسر کشور، افراد، احزاب و جریان های مختلف اصولگرایی فارغ از دسته بندی های مرسوم ، با گرد همایی برای اینکه همگرایی داشته باشند تلاش کردند.

ریشه دوره اخیر به بعد از دوره 92وتشکیل شوراهای همگرایی اصولگرایان در استان های مختلف بر می گردد که فقط شامل احزاب نیست یک مجموعه ای از افراد  حقیقی- حقوقی موثر در سراسر کشور بودند و هدف شورای همگرایی، انتخابات نبوده بلکه نزدیکی بیشتر جریان اصولگرا از ابعاد سیاسی- اجتماعی و ... بوده است.

ائتلاف بزرگ اصول گرایان درشرایط فعلی در بستری از دوسال فعالیت های شورای همگرایی اصول گرایان در سراسر کشور زمینه سازی شد. در این زمینه سه جریان اصول گرایان قریب به 80 جلسه  در یک و نیم سال گذشته داشتند .جبهه پایداری،رهپویان و ایثارگران و جبهه پیروان خط امام ورهبری که در کنار شورای همگرایی اصولگرایان جلسات منظمی داشتند تا در بحث انتخابات اندیشه کنند که به چند جمع بندی می رسند.

1-لیست مشترک و صدای واحد

2-به آقایان ثلاث حضرات موحدی کرمانی، محمد یزدی و مصباح یزدی مراجعه کنند. با انتشار منشوراصولگرایی از سوی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز درانتخابات قبلی، این سه شخص را به عنوان راهبری این جریان در کنار منشور در نظر می گیرند.در مقطع انتخابات به این آقایان مراجعه می شود و بنا بر این می شود که یک سری از کاندیدا های قبلی ریاست جمهوری و جریان های دیگر به این سه ضلع اضافه شوند . بعد از مجموعه مذاکراتی که صورت می گیرد شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان که 22 نفر هستند شکل می گیرد.

نقش آفرینی آیت الله موحدی کرمانی به این صورت است که آقای مصباح یزدی ارجاع می دهند که هر کاری آقای یزدی و آقای موحدی انجام بدهند من امضا و قبول می کنم. آقای یزدی هم هر کاری که آقای موحدی انجام دهند را قبول می کنند، در نتیجه صحنه عمل در اجرا آقای موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، محور می شوند.

با تایید کل شورا و آیات ثلاث در تمامی جلسات شخصا حضور داشتند و مطالب و کارها را دنبال می کردند. یعنی یکی از نقاط قوت این دوره از ائتلاف اصولگرایان این است که یک و نیم - دوسال دربدنه تشکل های معروف اصولگرایی زمینه سازی شده است که از چند پارگی میان اصولگرایان جلوگیری کند.

ابتدایی که شورا تشکیل شد با حضور اکثر نمایندگان حقیقی وحقوقی جریان های اصول گرایان  از جمله آقایان ولایتی، قالیباف  و نمایندگانشان آقایان بروجردی و ذاکری را تعیین کردند. بنده به نمایندگی از دوست داران و حامیان آقای رضایی جبهه ایستادگی حزب توسعه وعدالت ایران اسلامی و ستاد های مردمی ایشان در انتخابات گذشته شرکت کردم .

چند نفر از روحانیت مبارز تهران مثل حضرات ابوترابی، ابراهیمی ، مصباحی مقدم، صدیقی، آقا تهرانی، مصلحی و آشتیانی از جامعه مدرسین قم در جلسات شرکت کردند؟

از سیاسیون آقایان جلیلی، حداد عادل، باهنر،حبیبی، بادامچیان، فدایی، زاکانی، حاجی بابایی، کوثری، محصولی ازاعضای جلسه بودند که هم پشتوانه حزبی ، نهاد های اجتماعی و کاندیداهای مطرح در صحنه انتخابات گذشته بوده اند.

اولین جلسه ای که برای تهیه فهرست نامزد های انتخابات و بررسی مصادیق فهرست اصولگرایان تشکیل شد ، با ایجاد کمیته 7 نفره  در دو ماه گذشته بیش از 40 ساعت کار کرد و بیش از 15 جلسه رسمی داشته است . اعضای این کمیته آقایان تقوی دامغانی، حداد عادل، باهنر، محصولی، آشتیانی، فدایی و روح الامینی می باشند.

در جلسه ای جداگانه ستاد اجرایی ائتلاف به ریاست آقای زاکانی با توجه به سوابق گذشته و تجاربی که درانتخابات دوره هشتم و نهم داشتند منصوب شد. در این دوره تصمیم گرفته شد که برای اجرا به جای یک ستاد متمرکز، از همه جریان ها و احزاب نماینده ای را به ستاد اجرایی بفرستند.

در خصوص شهرستان ها هم شورای مرکزی ائتلاف اصول گرایان دخالتی نخواهد داشت و همین روندی که در تهران شکل گرفته است را اصولگرایان در استان ها داشته باشند.
 
*آیا این ائتلاف یک ائتلاف راهبردی پایدار است؟

با توجه به مقدماتی که طی شده است و شورای همگرایی اصولگرایان در استان ها که همچنان بعد از انتخابات هم ادامه پیدا خواهد کرد و ساز و کارهایی که در شورای مرکزی ائتلاف دیده شد حتما می تواند در دراز مدت فعالیت های سیاسی- اجتماعی اصولگرایان را در کشور راهبری کند.

تعبیری که بعد از فرآیند، اخیراً بعضی از اعضا شورا داشتند از این که این کار چیزی شبیه معجزه و کم نظیر بودنش در ادوار گذشته را در جلسات مکرر بیان کردند با دو منظور که ما در آتیه کشور اگر با مشکلات سخت اجتماعی-اقتصادی داخلی و یا با فشار های منطقه ای که در اطرافمان وجود دارد مواجه باشیم، این وحدت اصولگرایان و تمرینی که در این دوره شد، میتونه برای وحدت و همبستگی خانواده بزرگ انقلاب بسیارراه گشا باشد.

برای مواجه با شرایط سخت آینده در جهت تامین منافع ملی، کسانی که تضعیف ائتلاف رو هدف گرفتند و توجه مقطعی به واسطه فقط بحث انتخابات این مساله رو مد نظر قرار ندادند چیزی از ارزش کار کم نمی کند.

مجلس به هر صورت با هر ترکیب بندی انتخاباتش صورت می گیرد گرچه ترکیب بندی انتخابات مجلس خبرگان آتی و مجلس دهم بسیار مهمه اما گذراست و شرایط آینده رو کسانی می توانند رقم بزنند که متحد و یکپارچه در صحنه دفاع از انقلاب و ارزش هاش بتونند عمل کنند.


*کمیته چگونه عمل کرد؟

کمیته 7 نفره بررسی مصادیق تنظیم فهرست پیشنهادی ائتلاف با توجه به تجارب گذشته مراحلی رو طی کرد واز پختگی بسیاری برخوردار بود و کلیه اصولگرایانی که در شهر تهران ثبت نام کرده بودند شناسایی و فهرست شدند.این فهرست اولیه در معرض جلسه ای از مسئولان احزاب ، گروه ها، جمعیت ها، سمن های مطرح اصولگرایی بیش از 70 گروه ،جمعیت و حزب در جلسه ای دعوت شدند. شاخص های مورد نظر یک نماینده از جهات مختلف، نظر سنجی و جمع آوری شد از بین این افراد و همچنین با افرادی که مطرح بودند مشورت کردند. طی دو جلسه، یک نشست مقدماتی و یک نشست تکمیلی.

از مجموعه منشور اصولگرایی که از دوره قبل تدوین شده بود، از نظرات این گروه ها فهرستی تهیه شد. فهرستی از شاخص ها و فهرستی از مصادیق برای ارزیابی مجدد و نمره دهی به خود گروه ها و افراد برگردانده شد، هم به مسئولان احزاب ، جمعیت ها و گروه ها وهم به نامزد های مطرح، در دوجلسه جداگانه با گروه ها و نامزد ها از آن ها خواسته شد که به30 نفر نظر بدهند و این نظرات اولیه باعث شد که از مجموع نظرات افراد نامزد، گروه ها و احزاب یک رتبه بندی مقدماتی بین افرادی که مد نظر هستند، در بین حدود 200 نامزد اصولگرا انجام شود.

به این ترتیب در مرحله اول در سبد اولیه بررسی کمیته هیچ اصول گرایی از قلم نیفتاد . با توجه به نظرسنجی اولیه از خود افراد، نامزدها و گروه ها کسانی که بالاتر بودند ، 120نفر انتخاب شدند. در واقع دو سوم را نگه داشتیم و بقیه حذف شدند. قدم به قدم در جلسات مختلف این 120 نفر به 77-54- 44و نهایتا 30 نفر تغییر داده شد به این صورت که در بین 120 نفر به شورای مرکزی ائتلاف همراه با بیوگرافی آن ها چه آنها که شناخته شده بودند و چه شناخته شده نبودند ارائه شد و از آن ها نظر خواهی شد و از جلسه 22 نفره امتیاز گرفتیم و از طرفی اعضای کمیته تلاش داشت با رای بالایی افراد انتخاب شوند، یعنی حالت اجمالی پیدا کند.

نساب تصویب افراد برای بودن در لیست کمیته را ما 5 از 7 گذاشته بودیم اما خوشبختانه مسیر به گونه ای پیش رفت که ما در انتها اجماع 7 از 7 نفررو نهایی کردیم و در مسیر به گونه ای رفتیم که تمام 30 نفر به اتفاق اجماعی به تایید کمیته و شورای22 نفره رسید. 

در مراحل ما قبل آخر، کمیته یک ترکیب بندی برلحاظ توازن از نظرسنی، جنسیتی، تعداد روحانیون و تعداد اقتصاد دان ها شرایطی را با شورای مرکزی گذاشته بود که توازنی رو برقرار کرد و این توازن به این علت بود که شورا تصویب کرده بود که حد اقل10 نفراقتصاددان یا افرادی که دروضعیت صنعتی تجربه داشته باشند و امور اقتصادی - صنعتی در لیست باشه به این علت که تصور همه بر این بود که معیشت و مسائل اقتصادی مساله اول مردم است.

وقتی شورا تصویب کرده بود که ما 10 نفرداشته باشیم ما هم در مسیری که اومدیم در سبد ما قبل نهایی باید نگاه می کردیم که تعداد اقتصاددان کم شده با زیاد. از طرفی 4 نفر روحانی و 6 نفر از بانوان مطرح بود. از سوی دیگه شورای مرکزی ائتلاف و کمیته تلاش ویژه ای داشتند که ما فهرستمون از نو آوری اعم از ورود افراد جدید و یا رویش های انقلاب در آن باشد.

ما افراد خبره و متخصص مثل آقای آل اسحاق رو در لیست داریم که سابقه وزارت ، اتاق بازرگانی و... سابقه سنگینی درکشور دارند اما تا الان در مجلس نبوده یعنی از جهتی هنوز جدیده و یا 4 نفر از رویش های انقلاب رو داریم که با سنین پایین تجارب علمی خوبی دارند آقایان  قریشی، عامری،عبدالملکی و وکیل پور.

پس تلاش یکی از محورهای ما این بود که نوآوری در لیست باشه هم از جهت ورود افراد جدید مثل آقایان داوودی و آل اسحاق از طرفی رویش ها هم باشند . بعضی از این افراد در گروه بندی های  دیگه هستند در این زمینه هم توازنی باشه یعنی توازن ما یک بعدی نبوده است. توازن سنی، تجربه، جنسیتی در واقع از ابعاد مختلف لیست رو در مراحل آخر متوازن کردیم و به این علت که انقدر این پرداخت نهایی خوب انجام شد و منطق داشت که مورد اجماع کامل کمیته و شورای مرکزی 22 نفره قرار گرفت ،7 از 7 نفر.  

درمرحله ی ماقبل آخراین نکته جالب است که برای اولین بار با اینکه این مسیر طی شده بود بعد از ده ها ساعت جلسه، کمیته به این نتیجه رسید که بعضی از افراد نامزد را همه ی اعضای کمیته نمیشناسند . از بین فهرستی که مطرح بود54 نفر، 15 نفر دعوت به مصاحبه شدند که شناخت عمومی ازشون نبود که درآخرباهم مقایسه شدند و طبق قواعدی که کمیته و شورای مرکزی تعیین کرده بودند، فقط 30 نفر باید انتخاب می کردیم.

*با توجه به فرآیندی که طی شد، راهی برای افرادی که اعتراض داشتند گذاشتید؟

مجموعه کاروقتی به شورای مرکزی ارائه شد در گام ما قبل آخر، اگرکسی درخواست بررسی مجدد داشت، جمع آوری کردیم . 35 نفر درخواست بررسی مجدد برای ورودشان به لیست را دادند. چه از طرف اعضای جلسه شورا و چه از طرف احزاب وگروه ها. یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی یک فرصت دیگه پیدا کردند اما کار در کمیته به حدی کامل بود که تمام 35 نفر مجدد بررسی شدند جز موارد محدود تغییری در شاکله لیست ایجاد نشد که اونم جا به جایی های طبیعی بود و نهایتا بعد از بررسی مجدد، وقتی لیست با اجماع 7 رای از 7 نفرکمیته وارد شورای مرکزی شد، با اجماع شورای مرکزی مصوب شد.

از ابتدا با جلسه ای که درمسجد الرحمان با حضور کلیه کسانی که نماینده بودند که بیش از 110 نفر در جلسه شرکت کردند. در مصاحبه هایی دیده شده که گفته اند 80 در صد لیست از قبل مشخص بوده که خلاف واقع است. از ابتدای شروع ما با 200 نامزد تا انتها که به 30 نفر رسیدیم، تغییرو تحولات گام به گام با یک متودولوژی جلو رفت و هیچ یک از اعضا قطعی نمی دانست که نتیجه چه خواهد شد.

احتمال داده می شد افراد مشهوری در لیست باشند ولی شاکله لیست، کاملا در این مسیر دو ماهه با منطق و رویه ای که عرض کردم شکل گرفت و هیچ چیز از قبل تعیین شده نبود. در این جلسه بسته هایی به همه داده شده بود که در آن میثاق نامه ای بود که در آن آمده این سازوکار را قبول دارم، همراه با این سازو کار هستم در واقع با منشور اصول گرایی جامعتین و شاخصه های اصولگرایی و تحت زعامت شورای ائتلاف اصولگرایان به رهبری آقای موحدی کرمانی در این سازوکار شرکت می کنم و اگر به هر دلیلی در لیست نهایی نبودم، انصراف می دهم. این روزها شاهدیم که بسیاری از کسانی که در لیست نهایی نبودند به نفع ائتلاف بزرگ اصولگرایان انصراف دادند

*در خصوص افرادی که ثبات هویتی خودشون رو از دست دادند، مرزهای سیاسی که موجود بود رو نادیده و در اردوگاه های رقیب رفتند چه نظری دارید؟


طبق قانون اساسی شرکت در انتخابات، چه به عنوان نامزد و چه به عنوان رای دادن حق هر شهروند این کشور است و از هیچ شخصی سلب نمیشود مگر با حکم قانونی.

نکته دوم در انتخابات خصوصا در شهر های بزرگ، ائتلافات، همگرایی ها و دسته بندی هایی شکل می گیرد همیشه بوده و هست اما در سپهر سیاست ایران همیشه به پیشینه و پسینه افت و خیز های سیاسی فرد یا جریان ها نگاه می کنند، چون ثبت و ضبط میشه و در معرض نخبگان و افکار عمومی وجود دارد.

اینکه افراد موضعشون رو عوض کنند، آزادی و اختیار دارند اما هزینه هایش را خواهند داد و حتما مورد قضاوت قرار خواهند گرفت و به تعبیری از نظر افکار عمومی و نخبگان سیاسی هزینه اش را خواهند داد. یعنی اقبال و ادبار به آنها بعدها تابع از این رفتار سیاسی فعلی‌شان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار