این روزها بیماری خطرناک تب برفکی سطح وسیعی از دامهای استان را در برگرفته است بنحویکه در هرروز تعداد زیادی از دامها در مقابل چشمان دامداران تلف می شوند ودر صورت تداوم این روند در هفته های آتی بایستی شاهد نابودی نیمی از جمعیت دامی استان و اثرات ناگوار آن باشیم .
کد خبر: ۱۸۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ 28 February 2016
براساس آمارهای رسمی؛ استان ایلام با دارا بودن بیش از 1میلیون و400هزار راس دام ،بعنوان یکی از استانهای تولید کننده محصولات دامی است که جمعیتی قریب به 60هزار بهره بردار بصورت مستقیم دراین بخش اشتغال دارند ،از طرفی بخش دامپروری بدلیل ارتباط مستقیم با تامین بخش اعظمی از مواد اولیه غذایی کشور یکی از بخش هایی است که ضرورت توجه به آن را دوچندان کرده است.

به گزارش تابناک ایلام ،این روزها بیماری خطرناک تب برفکی سطح وسیعی از دامهای استان را در برگرفته است بنحویکه در هرروز تعداد زیادی از دامها در مقابل چشمان دامداران تلف می شوند ودر صورت تداوم این روند در هفته های آتی بایستی شاهد نابودی نیمی از جمعیت دامی استان و اثرات ناگوار آن باشیم .

درحالیکه بیماری تب برفکی به سرعت درنقاط مختلف استان در حال پیشرفت است وتلفات آن روز به روز در حال افزایش است اما سازمان دامپزشکی به عنوان تنها دستگاه نظارتی وکنترل بیماریهای دام، بدلایلی در کنترل این بیماری دامی ناکام مانده است.

یکی از دامداران ساکن روستای گدمه شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام اظهار کرد:بیماری تب برفکی در طول شبانه روز گذشته باعث تلف شدن بیش از 6راس از دامهای من شده است واین موضوع باعث تحمیل زیانهای مالی زیادی به بنده شده است.

این دامدار افزود: درحالیکه این بیماری به سرعت درحال پیشرفت در بین دامهای شهرستان است اما در سطح شهرستان هیچگونه دارویی برای کنترا این بیماری وجود ندارد بارها هم به دامپزشکی شهرستان مراجعه کردم اما آنها هم اعلام می کنند که دارویی برای کنترل این بیماری دراختیار ندارند.

وی ادامه داد: تنها منبع معاش ما همین شغل دامداری است که با وجود تحمیل  هزینه های فراوان برای پرورش دام ،تلف شدن دامها فشاراقتصادی مضاعفی برما وارد کرده است وتداوم این مساله باعث مشکلات فراوانی برای این قشر خواهد شد.

این دامدار از مسئولین دامپزشکی استان خواست که سریعتر برای کنترل این بیماری دست بکار شده وچاره اندیشی کنند زیرا تداوم پیشرفت این بیماری ازبین رفتن نیمی از جمعیت دامی استان را بدنبال خواهد داشت.

این دامدار نمونه ای کوچک از جمعیت دهها هزار نفری دامداران استان ایلام است که دامهای آنان  بعنوان تنها وسیله  منبع درآمدی زندگی اشان درمعرض اتلاف ونابودی جدی قرار دارد.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام  درگفتگوبا خبرنگار ما در خصوص شیوع این بیماری اظهار داشت :بیماری ویروسی تب برفکی با قدمت 120ساله ای همچنان در سطح جهان در حال شیوع است اما بدلیل تعدد سویه های آن وبروز سویه های جدید تاکنون دارو یا واکسن خاصی که بتواند تمام سویه های این بیماری راپوشش بدهد دراختیارنداریم.

جعفررشیدی در خصوص مشکلات کنترل بیماری تب برفکی دراستان گفت:حقیقتا بدلیل مشکلاتی که سازمان دامپزشکی در فصل تابستان در تامین واکسن  با آن مواجهه بود این امکان نیز برای این اداره کل واکیپ های کنترل بیماری فراهم نبود که دامهای استان واکسینه شوند اما در ابتدای بهمن علیرغم مشکلات موجود تعداد 1میلیون 850هزار دز واکسن وارد استان شد و با استفاده از آن واکسیناسیون دامها صورت گرفت.

رشیدی افزود:ویروس بیماری تب برفکی یک ویروس سرما دوست است که فعالیت آن درفصل سرما تشدید می شود واین موضوع یکی از دلایل افزایش مرگ ومیر های ناشی از شیوع این بیماری دربین دامهای استان است.

وی درتشریح دلایل فیزیکی شیوع این بیماری در بین دامها تصریح کرد:الحمدلله وضعیت مطلوب بارشها در سطح استان باعث بهبود علفزارهای استان خصوصا درمناطق گرمسیری شده است و این موضوع کوچ دامداران استانهای همجوار رابه استان بدنبال داشته است که کوچ دامهای ناقل این ویروس قطعا در انتقال آن به داخل استان اثرگذار بوده است

رشیدی درادامه خاطرنشان کرد: به دلیل رفت و آمد دلالان به دامداریهای منطقه، شیوع بیماری تب برفکی درنقاط مختلف استان  ، سرعت بیشتری یافته است، و ویروس یا قدرت انتشار بالایی در حال انتشار است.
رشیدی افزود: با توجه به کمبود واکسن و عدم وجود فرصت لازم برای ایجاد امنیت در بره ها، شاهد تلفات بالایی در بره ها هستیم، به طوریکه بره ها تا چند ساعت پس از تولد یا نهایتا چند روز بعلت ایجاد شوک و ایست قلبی تلف می گردند.

وی گفت: این درحالی است که تنها راه پیشگیری از گسترش بیماری انجام اقدامات قرنطینه ای است.

مسئول روابط عمومی دامپزشکی استان اضافه کرد: نبود ایمنی در برابر سویه جدید تب برفکی سبب ایجاد تلفات در کانون های درگیر با بیماری شد، و به خاطر جدید بودن این بیماری و عدم وجود فرصت برای درمان، عملا هیچ کاری قابل انجام دادن نیست.

وی گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و بشدت واگیری می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می گردد.

رشیدی ادامه داد: مهمترین و اساسی ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی است، به نحوی که از ورود ویروس در یک گله و یا جمعیت جلوگیری نماید.
رشیدی در خصوص خطرات این بیماری برای انسان گفت:خوشبختانه بیماری تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان ودام نیست به همین دلیل،مصرف  گوشت وسایر محصولات دامی برای انسان خطراتی را در پی نخواهد داشت.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دامپزشکی استان تعطیله. ما ول معطلیم
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
باسلام وعرض ادب-مسیولین محترم دامپزشکی استان الخصوص دامپزشکی شهرستان دهلران لطفا سر مبارکتان را در این فصل خشکسالی از زیر برف در بیاورید-میزان مرگ ومیر دامها در این شهرستان بر اثر بیماریهای نا مشخص زیاد میباشد-شما میفرمایید دهلران کانون تب برفکی نیست بنده به جرات قسم میخورم تب برفکی واگلاکسی ریشه دامداران این شهرستان را خشک کرده است.بنده از مسیولین دامپزشکی شهرستان قطع امید ودست به دعا شده ام /شاید خداوند منان به دامداران این شهرستان رحم کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار