مدیرکل میراث فرهنگی ایلام؛
قلعه تاریخی کنجان چم بدلیل قرارگیری در مسیر تردد زائران ایرانی و عراقی عتبات عالیات و شهرهای مذهبی کشور قابلیت لازم برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری کشور را دارد.
کد خبر: ۱۶۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 13 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل میراث فرهنگی ایلام، گفت: قلعه تاریخی کنجان چم قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را داراست.

عبدالمالک شنبه زاده، ظهر  امروز (۲۳ دی) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: قلعه تاریخی کنجان چم بدلیل قرارگیری در مسیر تردد زائران ایرانی و عراقی عتبات عالیات و شهرهای مذهبی کشور قابلیت لازم برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری کشور را دارد.

وی، با بیان اینکه این قلعه ظرفیت اسکان ۱۰۰ گردشگر را دارد و می تواند به عنوان وی آی پی برای اسکان مهمانان ویژه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: این قلعه در کنار رودخانه کنجانچم قرار گرفته است و با خلاقیت، ابتکار و بازاریابی مناسب به یکی از مراکز مهم گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

شنبه زاده، با اشاره به اینکه این بنای تاریخی به منظور واگذاری به بخش خصوصی از سوی صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی کشور تاکنون ۲ بار به مزایده گذاشته شده است، یادآور شد: متقاضیانی برای سرمایه گذاری در این قلعه مراجعه کرده اند اما به علت سختی شرایط تعیین شده قادر به انجام کار نیستند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام تاکید کرد: شرایط واگذاری قلعه تاریخی کنجانچم به بخش خصوصی با توجه به ویژگی های خاص این استان باید تغییر کند.

به گفته شنبه زاده، شرایط صندوق احیا از نظر سپرده ها، ضمانت، نوع واگذاری، تهیه طرح و فرآیند واگذاری متناسب با شرایط مالی سرمایه گذاران ایلامی نیست و با خانه ها و اماکن تاریخی استان های برخوردار و گردشگر پذیر کشور از جمله اصفهان و یزد یکسان است.

وی اضافه کرد: متقاضیان سرمایه گذاری در این قلعه تنها برای ورود به این حوزه و ثبت درخواست خود باید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال هزینه کنند که از عهده آنها بر نمی آید یا اینکه از نظر اقتصادی و با توجه به وضعیت منطقه و استان صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: این قلعه با کاربری پذیرایی و اقامتی بین راهی به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود و شرایط لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارد اما با این شرایط کسی به این حوزه ورود پیدا نخواهد کرد.

شنبه زاده، افزود: اکنون عملیات مرمت و بازسازی بنای این قلعه با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال انجام است و در صورتی که به بخش خصوصی واگذار نشود هزینه های انجام شده هدر رفته و قلعه به مرور زمان تخریب می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود کار واگذاری قلعه تاریخی کنجانچم به استان واگذار تا بر اساس شرایط استان و وضعیت سرمایه گذاران در این زمینه تصمیم گیری شود.

قلعه کنجانچم در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه بوده و به عنوان قلعه زمستانی والی مورد استفاده قرار می گرفته است./پ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار