معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: مرغداران استان با مشکلات گوناگونی دست به گریبانند که مهمترین آنها کاهش تقاضا در بازار مصرف ناشی از پایین آمدن قدرت خرید مردم است.
کد خبر: ۱۶۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 12 January 2016
به گزارش تابناک ایلام:مجتبی شیرخانی اظهار کرد: این عامل در کنار دیگر مسایل باعث شده که قیمت مرغ زنده در مرغداری های استان برای تولید کنندگان این صنف سود و صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی ادامه داد: اکنون قیمت 30 هزار ریالی خرید هر کیلوگرم گوشت مرغ از مرغداری ها به هیچ وجه برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد و این در حالیست که در مقایسه با هزینه های بالای تولید نه تنها منطقی بلکه عادلانه هم نیست.
معاون جهاد کشاورزی ایلام افزود: در مجموع نوسان های قیمت مرغ در استان متاثر از شرایط مرغ در کشور به علت زنجیره ای و کشوری بودن است و این تغییرها فقط مختص ایلام نیست بلکه در همه جای کشور این وضعیت حاکم است.
شیرخانی تاکید کرد: تصمیم گیری اصلی درباره قیمت و سامان دهی وضع موجود مرغ به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و نیاز به تصمیم های کلان کشوری دارد بنابراین استان ها در این زمینه اختیارهای محدود درون استانی دارند و تصمیم گیرنده اصلی نیستند.
وی از پیگیری مشکلات و خواسته های مرغداران و فعالان صنعت مرغداری از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کلان کشوری و در این استان توسط مسئولان استانی خبر داد و افزود: در سطح استانی تصمیم هایی گرفته شده که جلوگیری از عرضه مرغ منجمد ارزان قیمت از سوی شرکت پشتیبانی امور دام از این جمله است.
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: برای حمایت از مرغداران همچنین مقرر شده از ورود و عرضه مرغ زنده یا منجمد دیگر مناطق کشور به بازارهای داخلی استان جلوگیری شود و اعضا اتحادیه مرغداران نیز برای دریافت مجوز احداث کشتارگاه طیور با سرمایه گذاری خود اقدام کنند.
شیرخانی یکی دیگر از برنامه های پیش رو برای حمایت از مرغداران از سوی وزارت جهاد کشاورزی را سهمیه بندی جوجه ریزی در استان ها بر پایه جمعیت انسانی و تعداد واحدهای مرغداری در هر استان اعلام کرد.
وی از اعضای اتحادیه مرغداران ایلام خواست با توجه به شرایط موجود بازار و قیمت پایین مرغ تنها به بازارهای داخلی نیاندیشند.
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تقاضا برای خرید مرغ تولید جمهوری اسلامی ایران در بازار بزرگ مصرف عراق بسیار بالاست و مرغداران استان ایلام که در همسایگی این کشور قرار دارد می توانند با صرف کمترین هزینه در مقایسه با تولیدکنندگان دیگر مناطق کشور متناسب با استانداردهای رایج و مورد پسند بازار عراق مرغ تولیدی خود را به این کشور صادر کنند.
شیرخانی افزود: یکی از بهترین راهکارها در شرایط کنونی که قیمت عرضه مرغ در بازار ایلام و کشور پایین و مقرون به صرفه نیست این است که تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغ استان اقدام به صادرات این محصول به عراق کنند، این کار علاوه بر ازر آوری برای کشور در رفع مشکلات اقتصادی و زیان دهی واحدهای مرغداری بسیار موثر است.
وی تاکید کرد: با توجه به اشتیاق دولت برای صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور، وجود مرز راهبردی مهران در استان و نیز ظرفیت های پیدا و نهفته این استان در صادارت مرغ، فعالان این حوزه می توانند از این فرصت و امکان منحصر به فرد برای صادرات عمده مرغ تولیدی ایلام به بازارهای مصرف عراق بیشترین بهره ببرند.
معاون جهاد کشاورزی ایلام یاد آور شد: این استان 381 واحد پرورش مرغ گوشتی دارد که در صورت فعال بودن و جوجه ریزی همه آنها، سالانه 50 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود که بیش از یک سوم آن مازاد بر نیاز مصرف ایلام است که می توان بخش عمده این مازاد تولید را روانه بازار عراق کرد.
پایین بودن قیمت مرغ در بازار ایلام و زیان دهی مرغداران، چند هفته ای که باعث گلایه و نارضایتی فعالان این صنعت در استان شده است./ع
منبع:ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار