کد خبر: ۱۵۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 28 December 2015
مقدمه
قبل از هر صحبتی نگارنده لازم می داند نکته ای را در باب مقاله حاضر به سمع مخاطبین عزیز برساند. در این مقاله برای اولین بار به جای واژه خاور میانه کلمه "منطقه غرب آسیا" بکار رفته است. رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به غلط بودن واژه "خاورمیانه" اشاره کردند و فرمودند: "این منطقه‌ای که اروپایی‌ها اصرار دارند اسم آن را بگذارند خاورمیانه؛ یعنی خاور را، شرق را به نسبت اروپا می‌سنجند. یک‌جا شرق دور است، یک جا شرق میانه است، یک جا شرق نزدیک است؛ این تکبّر اروپایی‌ها [را ببینید!] از اوّل اینجا شده «خاورمیانه»؛ اسم خاورمیانه غلط است؛ اینجا غرب آسیا است. آسیا یک قارّه‌ی بزرگی است، ما در غرب آسیا قرار داریم. این منطقه منطقه‌ی بسیار حساسی است؛ منطقه‌ای است از لحاظ راهبردی مهم، از لحاظ نظامی مهم، از لحاظ منابع زیرزمینی مهم، از لحاظ ارتباط بین سه قارّه -آسیا و اروپا و آفریقا- مهم. منطقه‌ی مهمّی است."  معظم له در دیدار با دانشجویان در سال 91 نیز در این باره می فرمایند؛ "البته من اصرار دارم این منطقه را «غرب آسیا» بگویم، نه خاورمیانه. تعبیر خاور دور، خاور نزدیک، خاور میانه درست نیست. دور از کجا؟ از اروپا. نزدیک به کجا؟ به اروپا. یعنی مرکز دنیا اروپاست؛ هر جائی که از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است." با این وصف نگارنده به تاسی از اوامر مقام معظم رهبری در خصوص عدم بکارگیری تعبیر "خاورمیانه" از واژه "منطقه غرب آسیا" در این مقاله استفاده می گردد.
منطقه غرب آسیا گستره وسیعی را در بر می گیرد که نقطه تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و افریقا را از طریق مرز خشکی و دو قاره دیگر امریکا و اقیانوسیه است. این منطقه استراتژیک به لحاظ موقعیت ژئوپلوتیکی خاص دارای یک موقعیت استراتژیک در جهان است بطوریکه بیش از همه ذهن کشورهای زورگو زیاده طلب را به خود جلب کرده است تا کشورهای غربی اولویت اصلی خود را برای استثمار این منطقه غنی از جهان قرار داده باشند و در این راستا دکترین آنها برای دستیابی به این هدف ناامن کردن کشورهای منطقه غرب آسیا است. بروز و ظهور انقلاب اسلامی در ایران در اواخر دهه هفتاد قرن گذشته و خصلت ضد استعماری این انقلاب در شرایطی که آمریکا بزرگترین رقیب استراتژیک خود در جهان را از پیش رو برداشته می دید، مانع اصلی سلطه آمریکا بر منطقه محسوب می شد. از این رو، واشنگتن سعی داشت نقشه سیاسی منطقه غرب آسیا را از طریق طراحی نقشه جدید جغرافیایی این منطقه تحت عنوان "خاورمیانه بزرگ" تغییر دهد. به عقیده برخی از محققان، طرح خاورمیانه بزرگ، پس از شکست یک طرح قبلی به نام "خاورمیانه جدید" تدوین شد. اصطلاح "خاورمیانه جدید" از اسم کتابی گرفته شده است که توسط  "شیمون پرز" وزیر خارجه اسبق اسرائیل، پس از ترور "اسحاق رابین" در سال 1993 نگاشته شدهاست (Hanafi: 2000).

*
منطقه استراتژیک غرب آسیا
غرب آسیا از دیر باز به دلایل مختلف مورد توجه قدرتهای خارجی بوده است که از آن جمله می توان به موراد ذیل اشاره کرد:

1- 
اهمیت تاریخی-فرهنگی
این منطقه از جهان از نظر فرهنگی- تاریخی خاستگاه و زادگاه ادیان بزرگ توحیدی و الهی بوده است. پیامبران اولوالعزم خداوند، در این منطقه، رسالت جهانی خود را اعلام کرده اند. از حدود بیست و چند تمدن شناخته شده، بیش از نیمی از آن در منطقه غرب آسیا شناسایی شده اند. علاوه بر این ها، این منطقه گهواره قانون‌گذاری و دانش‌های فلسفه و ادبیات و ... به شمار می‌آید. هنر دنیای قدیم ریشه در این منطقه دارد و از این جا به سراسر جهان گسترش یافته است(اطاعت: 1375: 101-104).

2- 
اهمیت سیاسی- امنیتی
غرب آسبا، با توجه به بافت اجتماعی، تنوع قومی و نژادی، منابع و امکانات مادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا توزیع منابع و امکانات طبیعی بر پایه خواست و رضایت مردم منطقه نبوده است. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی نخست، ایجاد مرزهای تحمیلی برای کشورهای جدیدالتأسیس، بر اساس مصالح و مطامع قدرت‌های استعماری اروپا که در منطقه حضور داشتند بدون توجه به مسایل قومی، نژادی و مذهبی مردم شکل گرفت. برای همین، امروزه در منطقه غرب آسیا  و حتی شمال آفریقا، کشوری را نمی‌توان یافت که به گونه‌ای با یکی از همسایگانش، بر سر منابع آب، نفت، زمین و ... اختلاف نداشته باشد. همین مشکل هر از چندگاهی به رقابت تسلیحاتی دامن می‌زند و در مواردی باعث درگیری و جنگ کوتاه مدت و دراز مدت در منطقه شده است. زبیگنیو برژینسکی تئوریسین برجسته سیاست خارجی آمریکا و مشاور امنیت ملی کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا پیرامون منطقه غرب آسیا و خلیج فارس می گوید: این منطقه شبیه "زه کمانی" است که تا انتها کشیده شده و آماده است تیری کشنده به سوی جهان پرتاب کند. از شاخ آفریقا تا افغانستان و از ایران تا خاورنزدیک زه این کمان است. این "زه" کانون رقابت سنگین ابرقدرت ها است و کانون پیرامونی آن نیز هر لحظه ممکن است مشتعل شود و جهان را به هیجان درآورد(مارتین، نصری:282).

3- 
اهمیت اقتصادی
منطقه نفت خیز غرب آسیا از یک طرف به‌عنوان کانون انرژی جهان برای صادارات و از طرف دیگر بعنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی برای واردات کالاهای کشورهای مختلف جهان نقطه خیزش و ظهور تحولات و بحران‌های متعددی بوده که تأثیرات آنها اغلب از سطوح منطقه‌ای فراتر می‌رفته است. این منطقه به‌ویژه از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو، به‌دلیل اهمیتی که در اقتصاد جهانی پیدا کرد، بیش از پیش مورد توجه قدرت‌های بزرگ قرار گرفت و آنها را وادار ساخت تا برای حضور و نفوذ در تحولات این منطقه از ابزارهای مختلفی استفاده کنند(Colbert: 2000:7). به همین دلیل، تحولات منطقه ای غرب آسیا با امنیت جهانی و نیز اقتصاد سیاسی بین‌الملل گره خورده است.


4-
اهمیت ژئوپلوتیکی منطقه
منطقه غرب آسیا در بعد جغرافیای سیاسی دارای اهمیت فوق العاده ای است. این منطقه را بایست شاهراه ارتباطی و قلب جهان دانست چرا که تنها در این نقطه از جهان است که پنج قاره دنیا با هم تلاقی پیدا می کنند. اما بطور ویژه سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا بطور مستقیم و دو قاره آمریکا و اقیانوسیه از طریق راه دریایی به منطقه غرب آسیا متصل هستند.

5-
غرب آسیا قلب جهان اسلام
به سبب آنکه غالب کشورهای منطقه غرب آسیا را کشورهای مسلمان تشکیل می دهد و از آن گذشته بیشتر جمعیت مسلمانان جهان در این منطقه قرار دارد می توان منطقه غرب آسیا را قلب جهان اسلام نامید. امروز مسلمانان با جمعیت زیادی که در بین ادیان الهی دارند بعلاوه کثرت کشورها و نقش محوری آنها در معادلات بین المللی همواره نگاه جهان را به خود جلب کرده است. البته گسترش رشد اسلام گرایی در اقصی نقاط جهان هیچگاه به ذائقه کشورهای غربی خصوصا رژیم صهیونیستی و امریکا خوش نیامده و بر همین اساس تز اسلام هراسی خود را بکاربستند. از آنجا که مشی و سیاست کشورهای متخاصم بر گرای واقعیت و حقیقت نیست همواره خود را از جانب کشورهای مسلمان حقیقت جو چون ایران اسلامی در هراس بوده اند. از این رو می توان چنین اذعان کرد محور اصلی نقشه های شوم استکبارجهانی در منطقه غرب آسیا بیشتر به قصد به چالش کشیدن ایران است.

*
غرب آسیا میدان افراطی گر غربی ها
منطقه غرب آسیا از دیرباز سرزمین حادثه ها لقب گرفته است و در کشاکش تاریخ، زورگویان عالم وقیح ترین جنایت ها را در این نقطه از کره خاکی برجای گذاشته اند. اگر نگاهی بطور گذرا بر سرزمین اشغالی فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، بحرین و یمن داشته باشیم می توان ردپای خشونت و افراطی گری را در سرمای سوزناک زمستان به نظاره نشست. خشونتی که معلول گروه های تروریستی چون داعش است. داعش همان گروهی که با رویه زشت و کریه خود داعیه خلافت بر سرزمین مسلمین دارد امروز با شنیدن اسم شان اوج وحشی گری جلوی چشم های آدمی به تصویر کشیده می شود. این گروه تندیس دردی را با خود حمل می کنند که اوج حقارت و پستی غیر قابل تصوری را در دل خود جای داده است. گویی تمامی خصلت های منفی که یک فرد می تواند داشته باشد به یکباره در این گروه افراطی جمع شده است. گروهی که مثل آب خوردن سر مردم را می برند و حمام خون به راه می اندازند. شاید فیلم سازان هالیوودی دیگر نیازی نداشته باشند از صحنه های مصنوعی وحشت آفرین برای ذائقه مخاطبین خود استفاده کنند چون اینجا در همسایگی ما چند قدم آن سوتر خون آشام هایی هستند که تلخ ترین صحنه های طول تاریخ بشریت را به نمایش می گذارند. به راستی وجدان بیدار بشر امروزی را چه شده است که در روز روشن به این راحتی از کنار این فاجعه انسانی می گذرد! به راستی چه بر سر قوم عرب آمده است که در هر گوشه ای از سرزمین آنان چنین تندیس های دردی شکل گرفته است. در عصر حاضر کام دنیا به تناوب از فجايع انسانی در این مناطق تلخ شده است تا روزی در غزه، روزی دیگر در فلسطین و دگر روز در بحرین، سوریه، یمن، مصر، تونس و امروز در عراق سریالی تمام نشدنی از جنگ و خونریزی پیش چشم جهانیان نمایش داده شود. اگرچه صحنه گردان این نمایش تلخ و مضحک همان کسانی هستند که منافع آنها در خشونت و افراطی گری بدست می آید اما بازیگران این صحنه حیوانات انسان نمایی هستند که در توهم زنده بودن آوای مرگ سر می دهند. آنها در حالی داعیه خلافت بر سرزمین مسلمین دارند که شاید اگر بخواهید بارزترین مثالی برای اهالی جهنم زد همین گروه مصداق خوبی باشد. داعشی ها را باید ساخته دست غربی ها برای گسترش تز اسلام هراسی قلمداد کرد. آنها با نام اسلام بزرگترین خیانت را به اسلام می کنند چرا که باعث و بانی اسلام هراسی در جهان شده اند که همین موضوع بهانه ای در دست زورگویان عالم علیه مسلمانان گردیده است. شاید پر بیراه نباشد که داعشی ها را هم دست اسرائیلی ها بدانیم چرا که هر دو گروه دست ساخته و مورد حمایت زورگویان عالم هستند تا امروز در دایره افراطی گری شان فجایع وحشتناکی بیافرینند. کودک کشی، اسارت زنان، قتل و عام مردم به وحشتناک ترین شکل ممکن از خصائص این دو گروه افراطی است. از این رو داعشی ها برای ایجاد رعب و وحشت در بین مسلمانان طراحی شده اند تا ضمن اجرای پروژه اسلام هراسی به نحوی ذهن ها را از جنایات اسرائیلی ها علیه مردم بی دفاع فلسطین برگردانند. آنها همان حیوانات درنده خویی هستند که در سوریه شکم انسان ها را پاره کردند و امروز حتی به صاحبان خود رحم نمی کنند تا حامیان دیروز دستپاچه در پارادوکسی مرگبار یکی به نعل و یکی به میخ بزنند!

*
تاریخ عبرت آموز منطقه
شاید آن زمان که غربی ها دست آموزانی با خوی حیوانی تربیت می کرند در فکر چنین روزی نبودند که سرانجام توسط همین حیوانات وحشی لت و پار می شوند! تاریخ پندهای بسیاری برای عبرت دارد تا این نکته را بازگو نماید که افراطیون در هر نقطه ای از دنیا که باشند بی وفا هستند چرا که وفا یک خصلت مردانه و انسانی ست که با رویه افراطی گری میانه ای ندارد! دیروز حمایت های همه جانبه غربی ها در جنگ تحمیلی از صدام دست آخر علیه خود بکار گرفته شد تا با دستپاچگی دیوار خودکامگی خود ساخته را ویران نمایند. شاید پر بیراه نگفته باشیم که امروز پدیده ای ناموزونی به نام داعش که باعث چکاندن ماشه نزاع مابین دو کشور ترکیه و روسیه و گشودن آتش بر روی هم شده است خود ثمره کاشتن بذر خشم و افراطی گری غربی ها در "منطقه غرب آسیا" در سال های 2001-2003 در جنگ افغانستان و عراق بوده است که امروز اینچنین همه ذهن ها را به خود جلب کرده است تا پس از جنون و وحشی گری های کم سابقه بر صفحه خاورمیانه اکنون از آن بعنوان موضوعی که باعث شکل گیری تحولات نامیمونی در منطقه و جهان شده است یاد شود. اما گویا آنها هنوز هم درس عبرت نگرفته اند و امرور دوباره با حمایت های همه جانبه از گروهای تروریستی تاریخ را یک بار دیگر تکرار می کنند تا باز همان عقده های خشم و نفرتی که بر پرو بال ملت های مظلوم بسته اند علیه خود آنان سر باز کند. و قطعا روزی خواهد آمد تا همین گروه های افراطی که دست ساخته همان اعیادی شرک و نفاق بحساب می آید علیه اربابان خویش طغیان کند چرا که وقتی آدم ها فطرت انسانی خویش را فراموش می کنند در اوج جنون و دیوانگی حتی به صاحبان خویش هم رحم نخواهند کرد! کما اینکه امروز هم شاهد این ادعا هستیم و کشتار داعشی ها در فرانسه موید این مطلب است.

*
اعتدال در چشم طوفان
امروز در دنیایی که در کام زورگویان عالم می سوزد وجود یک دولت اعتدالگرا در ایران اسلامی غنیمتی بس بزرگ  برای منطقه و جهان است. شاید پر بیراه نگفته باشیم که ظهور دولت تدبیر و امید با تز اعتدال در دهه سوم انقلاب اسلامی ایران کاملا منطبق بر خواسته ها و نیاز امروز مردم این منطقه از جهان بوده است. ایران اسلامی امروز در شرایطی کانونی امن و باثبات در دل خاورمیانه پرآشوب است که در گرداگرد این کشور طوفانی از حوادث مختلف برپا است و شاید حضور اعتدال در قلب خاورمیانه همان چشم طوفان در این ناحیه از جهان قلمداد گردد. درحالیکه در مرکز هر گردبادی آرامش وصف ناپذیری حکم فرما است، در گرداگرد آن تندباد حوادث با شدت هرچه تمام تر در حال دوران است. به عبارتی درکناره های هر طوفاني دوران و چرخشی سهمگین در جریان است و معمولا در مرکز آن طوفان که به چشم طوفان مرسوم است به وسعت چند کلیومتر آرام ترین نقطه گردباد وجود دارد. تشبیه کردن وضعیت امروز منطقه غرب آسیا به طوفان زیاد هم بی ربط نیست زیرا در حالیکه کشور ایران در مرکز منطقه از ثبات و آرامش وصف ناپذیری برخوردار هست، در گرداگرد ایران و در کشورهایی حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه، برخی کشورهای شمالی و در افغانستان خشونت و افراطی گری حکم فرماست که می توان اوج آن را در عراق و سوریه است، مشاهده کرد. درحالیکه چند قدم این سوتر در ایران اسلامی همه چیز در امن و امان است.

*
تحولات منطقه غرب آسیا و دغدغه مرزنشین ها
همزمان با تحولات منطقه و خصوصا اتفاقات ناگوار در کشور همسایه عراق، این اتفاقات تلخ اذهان مرزنشینان کشورمان در همسایگی این کشور را متوجه خود کرد. وجود فرهنگ مشترک بین اقوام دو طرف مرز، ازدواج های فامیلی در منطقه، همجواری با کشوری که جولانگاه وحشی گری تروریست ها شده است و ... مجموعه این عوامل باعث ایجاد دغدغه هایی برای مرزنشینان شد. و البته این درحالی بود که وجود ایران قدرتمند که امروز از آن بعنوان لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه یاد می کنند مطمئن ترین گارانتی امنیت برای مردم منطقه بحساب می آید. با این حال بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که استان های هم مرز با کشور عراق خصوصا مردم استان ایلام در سال 2014 از طریق موتور جستجوگر گوگل (Google) با حساسیت بیشتری اخبار و تحولات منطقه را دنبال کرده اند. دراینجا می توان بطور خلاصه دلیل این حساسیت را برشمرد؛
الف. از آنجا که وجب به وجب سرزمین ایلام خون هر شهیدی ریخته است این سرزمین یکپارچه شیعه تربتی پاک برای ایرانیان محسوب می شود. مردمان این دیار سال ها قربانی تجاوز رژیم بعث عراقی بوده که حامی اصلی آن امرکز حامی اصلی تروریست ها بشمار می رود و همین عامل شاید دلیل تنفر و انزجار بیشتر مردم این منطقه از خشونت و افراطی گری تروریست های داعشی شده است.
-
سرزمین ایلام همواره در طول دفاع مقدس خط مقدم و سپر دفاعی کشور عزیزمان ایران بشمار رفته است و از طرفی این استان دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراقی هست که در چند ماه گذشته عرصه تاخت و تاز گروه افراطی داعش بوده است. هنوز هم می توان آثار وحشی گری  صدامیان بعثی در طول 8 سال دفاع مقدس بر پیکره مظلوم ایلام قهرمان را به نظاره نشست و این موضوع مردمان این خطه از کشورمان را همیشه در حالت بیداری کامل قرار داده تا هر لحظه نیاز باشد همچون گذشته از دین و کیان خویش با سلحشوری مرزبانی و مرزداری کنند.
-
ایلام امروز دروازه کربلا و عتبات عالیات به روی ایران اسلامی است و عطر و بوی کربلا هوای این مردمان نیک نام را چنان سرمست خود کرده است که در اربعین سرور و سالار آزادگان جهان نشان دادند که عاشقانه ضمن اینکه میزبانی شایسته برای خیل مسافران بیشمار کربلا هستند، سرزمین ایلام تا کربلا را مبدل به حریم امن زیارت و کوی عشق نمودند و این مهم نقش حراست این مردمان از مسافران راه کربلا را بیش از پیش پراهمیت ساخت. حضور میلیونی ایرانیان عاشق اباعبدالله الحسين (ع) در استان ایلام و انتخاب مرز بین المللی مهران بعنوان امن ترین مرز خاکی کشور نشان بارز از اقتدار ایران در تامین امنیت مرزهای غربی کشور بود.
-
از دلایل دیگر حساسیت مردم در پیگیری تحولات منطقه توسط مرزنشینان می توان به این نکته اشاره کرد که برخی از اقوام و خویشان مردم این مناطق به جهت هم مرز بودن با عراق در آن کشور به سر می برند و حضور داعش در کشور عراق گاهی اوقات موجب دلنگرانی این افراد شده است.
با این همه می توان اظهار کرد که علت پیگیری اخبار تحولات عراق توسط ایلامی ها نسبت به پدیده داعش نه از سر ترس و واهمه بلکه از سر روحیه سلحشوری و احساس وظیفه انسانی و نقش حائز اهمیت مرزداری بوده است. کما اینکه ایران اسلامی همواره شهامت و شجاعت این مردمان غیور را در دفاع از ارزش های انسانی این آب و خاک ستوده است. و امروز حس انسان دوستی مرزنشینان و در اینجا ایلامی ها حدومرزی را نمی شناسد تا حتی در آن سوی مرزها دغدغه همنوعان مسلمان خویش در اقصی نقاط جهان داشته باشند که گرفتار وحشی گری گروهای افراطی چون داعش شده اند. نگارنده این احساس ناب و انسان دوستانه ایلامی ها را می ستاید آن هم درزمانی که حقوق بشر از کنار جنایات هولناک داعشی ها به راحتی گذشت و ککش هم نگزید و این وجدان بیدار ایرانی ها و ایلامی ها در دفاع و حمایت از حقوق بشر بود که صحنه های زیبایی از حس انسان دوستی ایرانی ها را به معرض نمایش گذاشت تا یادمانی زنده از شعر فردوسی علیه تندیس درد بشر امروزی باشد که: چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار"

*
ایران لنگرگاه ثبات و امنیت
پرواضح است که امروز غالب شدن اعتدال در فضای سیاسی اجتماعی ایران نه تنها برای مردم ایران بلکه برای مردم منطقه و جهان یک غنیمت ویژه به حساب می آید. اعتدال را باید دیپلماسی اصلی دولت تدبیر و امید در رویارویی با امورات پیش رو عنوان کرد که از آن می توان بعنوان مدلی اساسی برای گشایش و حل و فصل نمودن چالش ها و مشکلات داخلی و خارجی یاد کرد. به اعتقاد نگارنده دامنه توزیع قدرت در مدل اعتدال مشابه "U" وارونه(یو وارونه) است که نشان دهنده یک توزیع طبیعتی ست که در دو طرف خود پایین ترین تراکم و در مرکز خود دارای حداکثر تراکم بوده که در آن نما، میانه و میانگین منطبق بر هم هستند. به عبارتی بر طبق این مدل هرچه از نقطه اعتدال یا همان مرکز "U" وارونه فاصله بگیریم به محدوده افراط و تفریط نزدیک تر می شویم تا شاهد افت عملکرد و قدرت خویش باشیم چرا که در دامنه افراط و تفریط از نقطه تعادل و اعتدال که مرکز و لنگرگاه قدرت درونی در آدمی هست دور می افتیم. با این اوصاف می توان چنین اظهار کرد که مدل اعتدال همان کلید و نسخه شفابخش دکتر حسن روحانی در سیاست خارجی است که با قفل زنگار بسته هسته ای را باز کرد. و امروز منطقه پرآشوب غرب آسیا تشنه اعتدال است تا بلکه نسیم خنک اعتدال بتواند مرحمی بر زخم های طاول زده آن باشد. شاید راهبرهای اعتدالی دولت تدبیر و امید که در مسئله پرچالش هسته ای بعنوان مدلی موفق در نطام بین الملل  ظاهر شد بتواند ابرهای تیره و تار بر فراز خاور میانه را پس بزند و رنگین کمان صلح و اعتدال را در سپهر سیاسی منطقه ظاهر سازد.
در اوضاع و احوال امروز منطقه و جهان آن زمان که پیام غربی ها در سال 2014 جنگ و خشونت و درگیری برای منطقه غرب آسیا به ارمغان می آورد، "اعتدال" پیام و هدیه مردم ایران اسلامی از دل این منطقه استراتژیک به کل جهان بود. پیامی که در سال 2013 از سوی رئیس جمهور روحانی منتج به اجماع جهانی علیه خشونت و افراطی گری در مجمع عمومی سازمان ملل و در قالب قطعنامه ( WAVE) پیشنهادی از سوی ایران در مورد "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری" (World Against Violence and Extremism) را با اجماع 190 کشور بدون رای مخالف به تصویب رساند. اگر چه این پیشنهاد مورد استقبال مجامع جهانی قرار گرفت اما غربی ها اولین کشورهایی بودند برخلاف اذهان عمومی جهان با حمایت تروریست ها در منطقه به توسعه خشونت و افراطی گری دامن زدند. واقعیت آن است که  وجود پدیده داعش در عراق و سوریه شاید بزرگترین نشانه افراط و تفریط و دور شدن از اعتدال در عالم امروزی باشد که ریشه در سیاست های افراط گرایانه غربی ها دارد. اگر چه امروز امریکا به همراه گروهی دیگر از کشورها ائتلاف علیه داعش به راه انداخته اند اما درحقیقت افراطی گری داعشی ها ریشه در سرزمین آمریکایی ها و سایر کشورهای زورگوی دنیا دوانده است. امروز رفتار وحشيانه پلیس امریکا با مردم خود در خیابان ها و زندان ها جلوه های بارزی از اوج افراطی گری در کشوری به نمایش می گذارد که خود را سردمدار مبارزه با تروریست ها و داعشی هایی می دانند که در مرام و مسلک خویش اشتراکات فراوانی با آنان دارند. با همه این تفاسیر باید اذعان کرد که تنها نسخه ای که می تواند ریشه افراطی گری را بر این کره خاکی بخشکاند نسخه شفابخش اعتدال است. از آنجا که با خشونت نمی توان خشونت را از بین برد بلکه برای هر چیزی ضد و پادزهری وجود دارد می توان چنین ادعا کرد که تز اعتدال امروز ایران اسلامی بزرگترین پادزهر افراطی گری در جهان و منطقه قلمداد می گردد. حکایت کسانی که فکر می کنند می توانند خشونت را با خشونت مهار کنند و یا از بین ببرند، حکایت خاموش کردن آتش با آتش است! این درحالی است که برای مهار و حذف هرچیزی باید از نقطه مقابل یا ضد آن چیز استفاده کرد. بنابراین، همانطور که برای خاموش کردن آتش از آب استفاده می کنیم، برای مهار و از بین بردن خشونت و  افراطی گری نیز بایست از اعتدال کمک گرفت.

*
نتیجه گیری
آنچه که مسلم است این است که امروز منطقه استراتژیک غرب آسیا نقش حائز اهمیتی در معادلات امروز جهانی در عرصه های مختلف بازی می کند. خودخواهی ها و زیاده طلبی های کشورهای غربی از یک طرف، نبودن دولت های قوی و مقتدر(به استثنای معدود کشورهایی چون ایران) در این منطقه از جهان، جاذبه های فراوان منطقه در ابعاد مختلف برای طمع ورزی کشور های زورگو، پیشینه دردناک منطقه و .... باعث شکل گیری تندیس دردهایی در منطقه غرب آسیا شده است که دل بشریت را به درد آورده است. رشد افراطی گری حاصل از ایدئولوژی مسموم غربی ها در این منطقه حساس اذهان عمومی جهان را متشنج کرده است تا امروز بیش از پیش این منطقه از دنیا محتاج اعتدال باشد. در این میانه آتش و جنگ و دود چند قدم اینسو تر در ایران اسلامی امنیت و اقتدار حکم فرماست و به یمن این نظام مقتدر مرزهای ایران اسلامی با کشور های همسایه در گیر در جنگ، کاملا امن و امان است. به عبارتی اگرچه در منطقه غرب آسیا شعله آشوب زبانه کشیده است اما در اینجا و در ایران بزرک اعتدال برقرار است و مرزهای پرگهر این سرزمین نشان از صلابت این مردمان دارد. با این حال منطقه غرب آسیا و جهان امروز نیز برای جلوگیری از تکرار فجایع هولناکی - همچون افراطی گری تروریست های تکفیری و داعشی در منطقه - راهی جز رسیدن به اعتدال ندارد. به هر حال طوفان حوادث همواره بر روی این کره خاکی در جریان بوده است و همیشه اقوام و ملت هایی نجات پیدا کرده اند که با آگاهی، تدبیر و اعتدال خود را به نقطه امن یعنی چشم طوفان رسانده اند. بنابراین، برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه غرب آسیا بایست در پناه اعتدال قرار گرفت و اعتدال چیزی جز ایجاد تعادل و توازن در همه ابعاد زندگی انسان ها نیست. درنتیجه وقتی در اجتماعات بشری اعتدال و تعادل برقرار باشد، در هر شرایطی حوادث و طوفانهای مختلف زندگی را با آنها کاری نسیت چراکه آن مردمان می توانند به راحتی وبا آرامش هر حادثه و خطري را پشت سر بگذارند.
منبع:ویرا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
سرابله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
عالی ... درود جناب قیصربیگی دست مریزاد
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
تشکر از سایت خوب تابناک به خاطر درج این یادداشت جامع و کامل
آفرین به هوش این نویسنده به خاطر نکته سنجی در بکار بردن منطقه غرب آسیا بجای اصطلاح خاورمیانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
کپی کردن کار بدیه ها ؟؟؟؟
مدیر پایگاه دوست خوبما  لطفا منصفانه قضاوت کن
بهتراست به انتهای یادداشت هم نظری بیافکنی بعد قضاوت بفرمایید
این درحالیست جناب قیصربیگی نویسنده این یادداشت نسخه ای از یادداشت را دراختیار سایت قرار داده است
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
درود جناب اسدی ... استفاده از هر مطلبی با ذکر منبع بلامانع است مخصوصا اینکه نویسنده هم در جریان باشد.
از تلاشهای ارزنده شما تشکر می شود
پینوکیو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
دروربرمقام معظم رهبری بخاطرفرمایش ارزنده شان ودرودبرآقای قیصربیگی بخاطرمقاله پربارشون.بسیارعالی بودولی امیدواریم با حاکمیت قانون وریشه کنی فساد اقتصادی واداری و... به جایی برسیم که واقعا لایقش هستیم نه فقط بگیم خداروشکر کسی نمیاد سرمونوببره دیگه خیلی خوشبختیم.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
آقای قیصر بیگی خودت واسه خودت کامنت میزاری و میگی عالی بود اقای اسدی منصف باش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار