مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام گفت:
ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی، انضباط اجتماعی، محرومیت‌زدایی و ایجاد بستر لازم برای عدالت اجتماعی یک امر ضروری و لازم است.
کد خبر: ۱۵۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 26 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام، گفت: ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی، انضباط اجتماعی، محرومیت‌زدایی و ایجاد بستر لازم برای عدالت اجتماعی یک امر ضروری و لازم است.

علی بیرانوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام، ظهر امروز(5 دی) در نشست خبری به مناسبت هفته نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: 5 تا 11 دی‌ماه سال جاری به‌عنوان هفته سوادآموزی در کشور نام‌گذاری شده که در این هفته برنامه‌های متنوعی در سطح استان ایلام برگزار می‌شود.

وی، بابیان اینکه ایام هفته سوادآموزی با عناوین مختلف نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: پیگیری برنامه‌های نهضت سوادآموزی در طول سال، نشست‌های خبری و اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات انجام‌شده با به بهره‌گیری از ظرفیت رسانه در سوادآموزی، اجرای طرح کتابت قرآن کریم، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام و مسئولان استانی، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و حضور سوادآموزان در خطبه‌های نماز جمعه ازجمله فعالیت‌های این هفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام بابیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی بافرمان تاریخی امام راحل در هفتم دی‌ماه 58 شکل گرفت، ابراز کرد: همه دستگاه‌ها و نهادهایی که در اوایل انقلاب شکل‌گرفته بودند موظف شدند برای ریشه‌کنی بی‌سوادی اقدام و یک جهاد علمی به‌فرمان حضرت امام راحل شروع کردند.

وی، با اشاره به اینکه سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1361 به وزارت آموزش‌وپرورش ملحق شد، گفت: جریان سوادآموزی یک جریان فرهنگی است و بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، جمعیت هدف 10 تا 49 سال در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه و ابتدای برنامه ششم باید باسواد شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام، یادآور شد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۴۱/۷ درصد جمعیت کشور باسواد بوده که بر اساس آخرین سرشماری در سال 90 در کشور میزان میانگین باسوادی در  این سرشماری 45 /92 درصد بوده است.

بیرانوند، با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری نهضت سوادآموزش و آموزش پرورش جمعیت 10 تا 49 ساله و افراد بازمانده از تحصیل است که در برنامه قالب برنامه سوادآموزی، سواددار می‌شوند، ابراز کرد: در سال 55 آمار میزان باسوادی در استان ایلام ۲۵/۳۸ بوده که بر اساس آخرین سرشماری درصد جمعیت باسواد استان 10 تا 49 سال ۹۱/۸۶ درصد افزایش‌یافته است.

وی، با اشاره به اینکه در این جمعیت، میزان باسوادی در مردان ۹۴/۵4 و در زنان ۸۹/۱۵ درصد بوده است، یادآور شد: جمیعت استان ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال 90 در رده سنی 10 تا 49 سال، 391 هزار 158 نفر بوده حدود 28 هزار و 582 نفر بی‌سواد و این تعداد نیز 19 هزار و 800 نفر زن بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام، با تأکید بر اینکه بحث سوادآموزی نیاز به حمایت همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دارد، گفت: شناسایی، اقدام برای جذب و ثبت‌نام و باسواد کردن این جمعیت از برنامه‌های نهضت سوادآموزی است که در این راستا با نهادها و دستگاه‌های استان، رایزنی‌ها مختلف انجام‌شده است.

بیرانوند، بیان کرد: بحث مشارکت در شناسایی و جذب و آموزش بی‌سوادان،  1200  از مدیران مدارس آموزش داده‌شده و  همچنین جمعیت حدود 100 هزارنفری دانش آموزان به‌عنوان مشوق پیگیری شده، چراکه اولیای دانش آموزان با همکاری دانش آموزان باسواد شوند.

وی، گفت: با 50 موسسه و نهاد  دولتی و غیردولتی در راستای شناسایی، جذب و آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان، تفاهم‌نامه امضاشده و 800 نفر آموزش‌دهنده آزاد نیز جلب مشارکت گردیده و 80 دستگاه دولتی و غیردولتی رابط سوادآموزی معرفی کرده‌اند که در راستای سواددار کردن بی‌سوادان اقدام خواهند کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام، با اشاره به اینکه15 شورای پشتیبانی سوادآموزی در استان تشکیل‌شده که یک شورا در مرکز استان به ریاست استاندار و 14 شورای دیگر در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها فعال است، افزود: در هرسال در راستای باسواد کردن حجمی از جمعیت استان یک تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش در سه دوره سوادآموزی، انتقال و دوره تحکیم به امضا می رشد.

بیرانوند، اظهار کرد: این حجم برای استان ایلام در سال 94 حدود 2400 نفر بی‌سواد مطلق، دوره انتقال 2100 نفر و دوره تحکیم 1800 نفر  و درمجموع 6300 نفر  مشخص‌شده که تحت پوشش برنامه‌های نهضت سوادآموزی قرار گیرند که با تلاش همکاران در دوره سوادآموزی 3 هزار 118 نفر، دوره انتقال 2 هزار و 202 نفر و در دوره تحکیم نیز 1800 نفر تحت پوشش برنامه‌های نهضت سوادآموزی قرارگرفته‌اند.

وی، بابیان اینکه سوادآموزی در جامعه یکی ضرورت انکارناپذیر است، خاطرنشان کرد: در راستای سوادآموزی جامعه از ظرفیت‌های مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری، پایگاه‌های مقاومت، نهادهای دولتی و غیردولتی، واحدهای تولیدی و عموم کارکنان دولت و اقشار مختلف مردم در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه استفاده‌شده که امید است به‌زودی شاهد ریشه‌کنی بی‌سوادی در سطح جامعه باشیم./پ

منبع: خبرگزاری شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار