رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام از وضعیت مناسب و افزایش جمعیت گونه های علف خوار قابل شکار این استان در مرحله نخست سرشماری زمستانه سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۴۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 20 December 2015
 رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام از وضعیت مناسب و افزایش جمعیت گونه های علف خوار قابل شکار این استان در مرحله نخست سرشماری زمستانه سال جاری خبر داد.
به گزارش تابناک ایلام ؛اکبر محمدزاده روز یکشنبه اظهار کرد: بر اساس این سرشماری جمعیت قوچ و میش 36 درصد، کل و بز 5.7 درصد و گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ هم 23 درصد رشد جمعیت و تکثیر نژادی داشته اند.
وی با بیان اینکه سرشماری زمستانه امسال نسبت به سال های گذشته با تغییرات بخشنامه ایی همراه بود، افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان، گروه های مختلفی چون دانشگاهیان، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، شکارچیان قانونمند و بازنشستگان به همراه گروه های سرشماری اداره کل در سرشماری ها حضور داشتند.
محمدزاده همچنین از دو مرحله ای کردن سرشماری پستانداران برای اطمینان کامل از صحت آمار وحوش طبق بخشنامه سازمان خبر داد و گفت: همچنین بر اساس این بخشنامه ها گونه های علف خوار قابل شکار چون کل، قوچ، میش، بز و گوزن با اولویت خاص و ویژه جداگانه سرشماری شدند و دیگر پستانداران در راسته های مختلف نیز در یک جدول گنجانده شدند.
وی یادآور شد: مرحله دوم سرشماری ها نیز انجام گرفته اما آمار نهایی و تطابق آن با آمار مرحله نخست صورت نگرفته است هر چند تفاوت محسوس و چندانی بین آمار این دو مرحله مشاهده نشده اما در نهایت آمارها از رشد جمعیت پستانداران قابل شمارش استان حکایت دارد.
به گزارش ایرنا، 32 گونه پستاندار قابل شمارش تاکنون در استان ایلام شناسایی شده است هر چند این استان در این زمینه یک منطقه غنی است اما مردم و مسئولان بویژه گروه ها، خانواده ها، شکارچیان و کسانی که به هر نحوی با طبیعت و زیستگاه های وحوش ارتباط بیشتری دارند باید سه مولفه امنیت، غذا و سلامت زیستگاه این جانوران را مد نظر داشته باشند.
به تهدید افتادن این سه مولفه، منجر به خسارت های جبران ناپذیر و خسارت باری به چرخه محیط زیست، طیبعت و اکوسیستم طبیعی منطقه می شود و کوچ وحوش به دیگر مناطق را در پی خواهد داشت.
همچنین در دستور العمل جدید سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در سرشماری ها از گروه های مختلف از جمله شکارچیان استفاده می شود که شاید این امر مزایایی از نظر تصویب کنندگان و مجریان آن داشته باشد اما بی شک عاملی خواهد بود، که افراد فرصت طلب و سودجو براحتی به کلونی ها، محل تجمع و زیستگاه های وحوش آشنایی و اشراف پیدا کنند و شکارچیان متخلف و معاندان طبیعت و حیوانات نیز با آشنایی با زیستگاه های اصلی و راه های دسترسی به وحوش، شکار بی رویه و مخفیانه گونه های بارزش مختلف جانوری بومی، ساکن و مهاجر استان را پی ریزی می کنند و تعادل، نظم و آرامش اکوسیستم منطقه را با شکار وحوش بر هم می زنند.
شهروندان و علاقمندان به حفظ سرمایه های طبیعی استان می توانند مشکلات،موارد تخلف ،شکار و موضوع های محیط زیستی را برای پیگیری با شماره های تلفن 33332286 و 33331804 در میان گذارند.
استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در غرب کشور دارای چهار منطقه حفاظت شده به وسعت 142 هزار هکتار، دو منطقه اثر طبیعی و ملی با یک هزار و 475 هکتار و دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به گستره 368 هزار هکتار است.
ایلام در همسایگی کشور عراق با توجه به وجود طبیعت جنگلی، بیابانی و گوناگونی اقلیم از حیث زیست و تنوع گونه های جانوری یکی از استان های غنی و برخوردار کشور به شمار می رود./م

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار