کد خبر: ۱۴۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 15 December 2015

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با تأکید بر ضرورت جداسازی بخش مسافر از تجارت کالا در گمرک مهران از رشد 9 درصدی صادرات کالا در طی هشت ماهه امسال از طریق پایانه مرزی مهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، مهندس «یارالله نصیری» در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان اظهار کرد: در هشت ماهه سال کل کالاهای صادر شده از طریق مرز مهران به کشور عراق به ارزش 887 میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که رقمی معادل 814 میلیون دلار بوده صادرات هشت ماهه امسال با رشد 9 درصدی همراه است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به میزان صادرات کالا توسط تجار و بازرگانان استان افزود: در هشت ماهه امسال ارزش کالاهای صادراتی توسط تجار و بازرگانان ایلامی 411 میلیون دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 423 میلیون دلار بوده با کاهش 3 درصدی همراه است.

نصیری با اشاره به برخی موانع صادرات و عوامل موثر در کاهش میزان صادرات تجار ایلامی از طریق مرز مهران تصریح کرد: اعمال برخی تعرفه‌های اضافی و رفتار سلیقه‌ای طرف عراقی در مرز مهران باعث ایجاد تفاوت نرخ تعرفه شده و همین امر موجب تشویق و ترغیب تجار ایلامی و گسیل آن‌ها به سمت سایر مرزهای مشترک با کشور عراق شده است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر موارد عنوان شده، سخت‌گیری در پذیرش برخی کالاهای صادراتی تولید استان مانند سیمان به عنوان یکی از عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان، در کاهش میزان صادرات تجار استان تأثیرگذار بوده است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان ایلام با اشاره به مشترک بودن پایانه صدور کالا با محل تردد زوار در مرز مهران گفت: این امر می‌تواند در مقاطعی مانند ایام اربعین هم‌چنین روزهای پرتردد که باعث تعطیلی فعالیت‌های تجاری مرز می‌شود در کاهش میزان صادرات موثر باشد.

وی در این‌باره افزود: ضرورت دارد که بخش تجارت کالا از بخش مسافر تفکیک شود تا دیگر در طول سال شاهد اختلال و وقفه در انجام فعالیت‌های تجاری این مرز نباشیم.

نصیری با اشاره به وضعیت واردات انجام‌شده از طریق مرز مهران گفت: در هشت ماهه امسال بالغ بر 12 میلیون دلار کالا از طریق این مرز وارد کشور شده که به نسبت مدت مشابه پارسال با رشد 15 برابری همراه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: کالاهای وارداتی از طریق مرز مهران عمدتاً توسط تعاونی‌های مرزنشین اقلامی مانند برنج بوده که علاوه‌بر تعاونی‌های مرزنشین،‌ برخی مجریان طرح‌های صنعتی در دست اجرا استان ماشین‌آلات خارجی خطوط تولید خود را از طریق مرز مهران ترخیص و وارد کشور کرده‌اند که این اقدام در افزایش سهم واردات کالا از طریق مرز مهران تأثیرگذار بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت بازگشایی گذرگاه‌های دیگری مانند هلاله شمالی و بازارچه مرزی دهلران در راستای توسعه و رونق تجارت با کشور عراق خاطرنشان کرد: تلاش برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده می‌تواند در جهت آسان‌سازی مراوادت تجاری بین دو کشور موثر باشد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
عدم مدیریت صیحیح وشانه خالی کردن از مسئولیت باعث چنین پس رفتی شده است شمافعلا زیرساختهای مرزرسمی وبین المللی مهران که به ان اشاره کردی تکمیل کنیدچه کسی ازشمانظرخواسته که مرزدیگری رابازکنند
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
اقای نصیری وزارتخانه های دوکشورگذرگاه مرزی راانتخاب می کنندنه شما
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
شمابه جای ادرس دادن برای بازگشایی مرزدیگرمدیریت صیحیح روی توسعه مرزبین المللی مهران داشته باشیدهنوزکارهای زیادی مانده تامرزمهران به جایگاه اصلی خودبرسد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
چون چندنفری دراستانداری نفوذی دارن که بازارچه ی در بیابانهای دورافتاده بازکننداقای نصیری برای حفظ جایگاهش چنین نظرمی دهد
بازاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
با این بودحه قطرچکانی خواهش میکنیم کارهای زیرساختی مرزبین المللی مهران که نمادپیشرفت استان می باشدنیمه کاره نکنیدبازگشایی مرزدیگربودجه ی جداگانه می خواهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار