پس از انفجار گاز در یکم آذرماه سال جاری در آبدانان؛
پس از انفجار گاز در یکی از منازل شهروندان آبدانانی در یکم آذرماه سال جاری، پدر خانواده در دم جان باخت و چهار تن از اعضای این خانواده به علت شدت جراحت و سوختگی به اصفهان اعزام شده بودند؛ که مادر این خانواده نیز درگذشت.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲ 12 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، پس از انفجار گاز در یکم آذرماه سال جاری در آبدانان، تعداد کشته‌شدگان این حادثه به دو نفر رسید.

پس از انفجار گاز در یکی از منازل شهروندان آبدانانی در یکم آذرماه سال جاری، پدر خانواده در دم جان باخت و چهار تن از اعضای این خانواده به علت شدت جراحت و سوختگی به اصفهان اعزام شده بودند که مادر این خانواده نیز درگذشت.

یکی از اقوام نزدیک این خانواده گفت: مادر این خانواده روز گذشته در بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان بر اثر شدت جراحات و سوختگی درگذشت.

این فرد همچنین افزود: این درحالی است که در همان لحظه انفجار، پدر خانواده در دم جان باخت و سه تن دیگر از اعضای این خانواده شامل؛ مادر، پسر و دو دختر دیگر به اصفهان اعزام شدند.

حال پس از گذشت کمتر از 20 روز از این حادثه ناگوار، مادر خانواده نیز بر اثر شدت جراحت حاصل از سوختگی درگذشت.

وضعیت جسمانی پسر این خانواده وخیم و حال دو دختر دیگر نیز رضایت‌بخش گزارش شده است.

در حال حاضر علت اصلی انفجار گاز در شهرستان آبدانان اعلام نشده است اما برخی کارشناسان علت این انفجار را نشت گاز شهری می‌دانند درصوتیکه رییس شرکت گاز شهری شهرستان آبدانان، این نظریه را رد و علت انفجار را عاملی غیر از گاز شهری می‌دانند.

یک کارشناس شیمی یک روز از پس انفجار گاز در یکی از شهروندان آبدانانی گفت: با توجه به سالم بودن سیلندر‌های گاز در این خانه و پربودن آن‌ها، علت انفجار ترکیدن سیلندر گاز نبوده بلکه نشت گاز شهری در زیر زمین و راه‌های فاضلاب این خانه بوده که گاز به حفره‌های زیرزمینی نشت کرده و در نهایت از این طریق به داخل منزل سرایت کرده است.

سید یعقوب شفیعی افزود: با توجه به اینکه گاز موجود در سیلندرها از نوع بوتان و پروپان یعنی سه و چهار کربنه می‌باشد که در فصل سرد و گرم درصد آن‌ها متفاوت است اما گاز شهری ترکیبی از گاز متان و اتان است و مقدار کمتری پروپان دارد به احتمال زیاد، انفجار ناشی از نشت گاز شهری در حفره‌های زیر‌زمین و تجمع زیاد گاز در این حفره‌ها و خروج آن‌ها از طریق زمین به منزل بوده که در نهایت باعث انفجار شده است.

رییس شرکت گاز شهری آبدانان هم در جواب این نظریه که انفجار گاز در شهرستان آبدانان به دلیل نشت گاز شهری بوده، گفت: ما فعلاً گاز به شبکه محله بوتک باقرصدر آبدانان تزریق نکرده‌ایم و این بویی که هم‌اکنون نیز استشمام می‌شود ماده‌ای به نام "مرکاپتان" است که برای نشت‌یابی، تست و اعلام هشدار گاز وارد شبکه می‌َشود و به رغم گازدار نشدن و بسته بودن شیر گاز آن محل، این بو نیز استشمام می‌شود که این خود دلیلی بر آن است که علت انفجار نشت گاز شهری نبوده است.

سید علیرضا حسینی افزود: اگر نشت گاز شهری عامل این انفجار بود باید دیگر منازل این منطقه تحت‌الشعاع قرار می‌گرفتند که این چنین نیست و پس از انفجار گاز در این منطقه و بررسی دقیق کارشناسان اداره گاز شهری آبدانان هیچ‌گونه نشت و یا باز بودن شیر گاز در آن منطقه وجود نداشت.

پنج روز پس از این اتفاق ناگوار، جمعی از مردم و اقوام نزدیک این خانواده جلوی فرمانداری آبدانان تجمع و خواستار تسریع در پیگیری علت اصلی این حادثه شدند.

همچنین کمتر از یک هفته پس از انفجار گاز در آبدانان، کارشناسان HSE برای بررسی دقیق این موضوع نیز به شهرستان آمده و هرچند تاکنون گزارش رسمی از بازدید این کارشناسان اعلام و منتشر نشده ولی شنیده‌ها حاکی از این است که بر اساس نظر کارشناسان HSE، علت انفجار عاملی غیر از نشت گاز شهری بوده است.

در جلسه‌ هفته گذشته که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های آبدانان، دهلران، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت گاز استان، فرماندار آبدانان و جمعی از کارشناسان شرکت گاز و اقوام نزدیک این خانواده برگزار شد، موضوع انفجار گاز در آبدانان مطرح و بررسی شده اما تاکنون هیچ گزارش رسمی از علت اصلی این انفجار منتشر نشده است./پ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار