قیمت هر جفت گیوه در داخل کشور بین 150 تا 200 هزار تومان است. اما اگر آن را به عراق و ترکیه صادر کنیم بین 300 تا 350 هزار تومان به فروش می رسد.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲ 12 November 2015

به گزارش تابناک ایلام، قیمت هر جفت گیوه در داخل کشور بین 150 تا 200 هزار تومان است. اما اگر آن را به عراق و ترکیه صادر کنیم بین 300 تا 350 هزار تومان به فروش می رسد.

خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج سازندگی گزارش داد: فعالیت کشاورزی و دامداری از جمله منابع اصلی درآمد درغرب ایران به ویژه منطقه اورامانات است. این سبک زندگی به طور طبیعی زمینه اولیه برای ساختن انواع مصنوعات دستی را فراهم می کند.

افرادی که در این مناطق به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند به ویژه بانوان به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و نیز کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تولید صنایع دستی می پردازند. صنایع دستی هر منطقه به خوبی منعکس کننده احساسات، روحیات و استعدادهای تولید کنندگان آن است.

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی ایرانیان است و طبق اسناد تاریخی به دست آمده پیشینهٔ این صنعت به حدود 1000 سال قبل باز می‌گردد.

پای‌افزار گیوه، با توجه به آب و هوای معتدل ایران خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده و به دلیل داشتن این ویژگی‌ها توسط روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

پای افزار گیوه، چپ و راست ندارد و از نظر طبی نیز کاملا تایید شده و برای افرادی که مبتلا به دیسک کمر، زانو درد و دیابت هستند، توصیه شده است. 

گیوه زیره ای یکی از صنایع غالب در منطقه اورامانات است که با توجه به ویژگی های آن از جمله عدم نیاز به تکنولوژی پیچیده و ماشین آلات سنگین، فراوانی مواد اولیه، فراوانی افراد داوطلب برای جذب به این صنعت و روز افزون شدن تقاضا برای این محصول در داخل و خارج از کشور، حمایت از آن به بارور شدن اقتصاد منطقه و اشتغالزایی منجر می شود. هم اکنون گیوه بافی در استان های کرمانشاه، ایلام، یزد و شیراز رواج دارد.

صادرات 240 هزاردلاری به عراق و ترکیه

گیوه بافی به دلیل ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی اش، از جمله عرصه هایی است که توسط بسیج سازندگی مورد حمایت قرار گرفته و در کوتاه مدت نتایج جالبی بر جای گذاشته، از جمله صادارت 240 هزار دلاری گیوه به کشورهای ترکیه و عراق. 

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه در همین رابطه به خبرنگار ما می گوید: صنایع دستی و بویژه ریسندگی و بافندگی یکی از عرصه های مهم اقتصاد مقاومتی است که با توجه به توانایی و هنر بانوان منطقه غرب کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در عرصه گیوه بافی 350 میلیون تومان وام با هدف کمک به تهیه مواد اولیه و افزایش تولید به گیوه بافان استان کرمانشاه پرداخت شده و این عرصه با رونقی روز افزون همراه شده است.

هر دو روز یک گیوه

منصور فتاحی می افزاید: برای بافتن هر گیوه 2 روز زمان نیاز است و هر بافنده در ماه می تواند 15 جفت گیوه ببافد، به دلیل مرغوبیت این کالا هزینه مواد اولیه قابل توجه است. قیمت هر جفت گیوه در داخل کشور بین 150 تا 200 هزار تومان است. اما اگر آن را به عراق و ترکیه صادر کنیم بین 300 تا 350 هزار تومان به فروش می رسد.

او با اشاره به بازار صادراتی مناسب گیوه در کشورهای عراق و ترکیه، خاطرنشان می کند: صادرات گیوه به کشورهای همسایه در حال حاضر شرایط مناسب و بازار ثابتی دارد. در حال حاضر ارزآوری حاصل از صادرات گیوه برای کشور، ماهانه 20 هزار دلار است. 

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه با بیان اینکه بازار داخل نیز استقبال رو به روشدی از گیوه به عمل آورده است، گفت: مزیت های اقتصادی گیوه بافی موجب شده است که بسیاری از بانوان بویژه در منطقه اورامانات خواهان یادگیری هنر گیوه بافی شوند و به همین منظور برگزاری کلاس های آموزش گیوه بافی و پرداخت تسهیلات حمایتی مورد توجه قرار گرفته است. 

لزوم حمایت از صنایع دستی بومی نظیر چکن دوزی

منصور فتاحی گیوه بافی را هنری تجسمی توصیف می کند و می افزاید: گیوه بافی از نیاکان مان به جا مانده و بانوان خانه دار می توانند از این طریق به اقتصاد خانواده شان کمک کنند. در مسیر اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی باید از هنرها و صنایع دستی بومی هر استان حمایت کرد زیرا این امر قطعا منجر به اشتغالزایی می شود، مثلا در منطقه سیستان و بلوچستان هنر چکن دوزی از جمله صنایع دستی کهن ایرانیان محسوب می شود که زیباترین لباس های زنانه را خلق می کند اما متاسفانه به دلیل فقدان حمایت لازم، شرایط خوبی ندارد. 

بافندگان گیوه چه می گویند؟

سروین رضایی از جمله افرادی است که با دریافت تسهیلات 7 میلیون تومانی از بسیج سازندگی، کار تولید گیوه اش را توسعه داده است. این بانوی خانه دار اهل پاوه می گوید: گیوه بافی را از پدر و مادرم آموختم.

یادگیری هنر گیوه بافی کار سختی نیست، فقط به کمی صبر و پشتکار نیاز دارد. از بچگی گیوه می بافتم و پدرم آن ها را در بازار می فروخت. اخیرا با دریافت وام 7 میلیونی، مواد اولیه زیادی برای تولید گیوه خریدم و بین 7 نفر از خانم ها توزیع کردم. از مردم سفارش می گیرم و به همراه این 7 نفر گیوه ها را تولید می کنم و به آن ها دستمزد می دهم.

خانم لولا صالحی یکی دیگر از بافندگان گیوه در شهر پاوه است. او در این باره می گیود: گیوه بافی در پاوه رواج زیادی دارد و تقریبا همه خانم ها در پاوه گیوه می بافند. بافتن گیوه نیازمند هیچ دستگاهی نیست، تنها نیازمند نخ و سوزن است.

قبلا بیشتر گیوه های سفید رنگ رواج داشت که غالبا مورد پسند افراد میان سال بود تا جوانان، اما حالا برای جلب نظر جوانان مدل ها و رنگ های جدیدی متناسب با سلیقه آن ها بکار گرفته می شود. تقریبا به طور متوسط از محل فروش گیوه ماهانه 600 هزار تومان درآمد دارم./پ

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار