حاشیه ومتن نشست ستاد بحران استان با حضور معاون رئیس جمهور در ایلام
نشست ستاد بحران برای رسیدگی عاجل به وضعیت سیل زدگان استان ایلام امروزبا حضور دکتر نوبخت ومهندس فریدون در دانشگاه ایلام برگزار شد که با حاشیه ها و متن زیر همراه بود که به نظر می رسد مسئولین از خواب غفلتی که قبلا دچار آن بودند به صورت مقطعی بیدار شدند.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 01 November 2015
نشست ستاد بحران برای رسیدگی عاجل به وضعیت سیل زدگان استان ایلام امروزبا حضور دکتر نوبخت ومهندس فریدون در دانشگاه ایلام برگزار شد که با حاشیه ها و متن زیر همراه بود که به نظر می رسد مسئولین از خواب غفلتی که قبلا دچار آن بودند به صورت مقطعی بیدار شدند.

دکتر نوبخت؛ معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت در روز بدبختی ایلامی ها به همراه مهندس فریدون ؛ مشاور ویژه رئیس جمهور با ابلاغ رئیس جمهور وارد این شهر شد واز نزدیک در جریان مشکلات ، مصائب و گلایه های سیل زدگان قرار گرفت.

بعد از بازدید از سطح شهر و شنیدن نقطه نظرات مردم، در نشست ستاد بحران استان وشورای برنامه ریزی شرکت نمود و گزارشی از آخرین وضعیت استان را کم وبیش دریافت نمود.

قبل از آغاز این گزارش یک نکته را باید عرضه بدارم وآن اینکه برخی از مسئولین محترم می توانستند اظهار نظر ننمایند تا چیزی از ارزشهای آنها کاسته نشود اما اینگونه سخن راندن در حضور معاون رئیس جمهور و مدیران استانی شایسته وبایسته یک مدیر نیست که امیدواریم مدیران محترم این نقیصه ضعف در اعتماد بنفس و ادبیات بیان خود را اصلاح نمایند.البته این موضوع به منزله ضعف در عملکرد ایشان تلقی نمی شود.

امروز نکات زیادی از نشست مدیران استانی به دست نگارنده رسید و آن اینکه برخی از مدیران محترم از ارائه آمار واقعی ناشی از ضعف زیر ساختها و امکانات استان در مواجهه با بحران طفره رفته و نوای" همه چیز آرومه و ما چقدر خوشحالیم" سردادند و ضمن ترس مفرط از بیان واقعیتها که به نظر می رسد از حجب وحیای متناقض ما مردم استان ایلام برای احقاق حقوق خود باشد، نشات می گیرد.

امروز دکتر نوبخت با دست باز مقابل مدیران استان حاضر شد و از وضعیت مردم استان بهتر از خود مسئولین با حالتی دردآور سخن گفت و با زبان بی زبانی از مسئولین خواست از من بخواهید تا اجابت کنم اما همه می گفتند ما این کار را کردیم آن کار را کردیم و بیلان کاری دادند.

بدین ترتیب با عرض تاسف من عدم احقاق حق مردم، متناسب با شرایط بحرانی استان در نزد برخی از مدیران استانی در مواقع اضطرار را به شدت احساس می کنم.

جناب سلیمانی؛ رئیس جمعیت هلال احمر استان از آماری حرف زدند و گفتند که اسفناک بودن شرایط استان را در حوادث بحرانی واضح وآشکار نمود.دستگاهی با این همه عضو و اولدورم بولدروم در استان که فقط 50 دستگاه تلمبه لجن کش و تخلیه آب داشته باشد به نظرم اگر نباشد هم خیلی توفیری نمی نماید.

ایشان از شرایط استانداردی برای ارسال کمک از استان های دیگر حرف می زدند که با هیچ استانداردی حتی در کشور عراق هم قابله مقایسه نیست.ایشان می گفت که این جمعیت برای اعزام نیرو وتجهیزات به استان های دیگر باید متناسب با میزان خسارت وارد استان شوند که به قول پولادی؛معاون عمرانی تا تجهیزات از قزوین به استان برسد که کار از کار گذشته است.

هرچند اقدامات این دستگاه در نجات دختران دانشگاه فنی و دانشجویان خوابگاه پیام نور وتخلیه آنها با کمپرسی!! به درستی اولویت این دستگاه امدادرسان وستاد بحران بوده است اما اینکه که می گویید چادرهایی برای ایجاد کمپ آماده کردیم و مشکل تامین اقلام مورد نیاز که یک پکیج کامل است نداریم را باید مؤخر تر از اولویت هایی مثل نجات وامداد مردم در ساعات اولیه سیلاب لحاظ می نمودید.

مشکل مردم شهر ایلام کمپ زدن در این هوای سرد وبارانی نیست چون مکانهای متعدد و سرپوشیده ای در سطح شهر وجود دارد که زدن کمپ را در اولویت های آخر شما قرار می دهد.کمپ برای شرایطی است که مردم مثل زلزله موموری چاره ای جز زدن چادر نداشته باشند.

شما بفرمایید چند نفر را توانستین نجات دهید؟اکثر کشته شدگان را که مردم از آب گرفتند ! اما اگر در نجات مصدومین شما وهمکارانتان تلاش نموده وجان یک شهروند را نجات داده اید باید تشکر شود.

برخی از همکاران شما در جمعیت هلال احمر استان در محافل غیر رسمی از کشف ،حمل و جابجایی جسدهای زیادی در سطح شهر ایلام خبر دادند که موجی از وهم و نا امیدی را در سطح شهر تبدیل به شایعه فراگیری نمود که امیدواریم شما با مدیریت قاطع بتوانید حداقل کارکنان تحت تصدی خود را در این شرایط حساس توجیه بفرمایید. البته در عین حال باید از عملیات ها واقدامات این سازمان تقدیر نمود.

اما با این حال قانون یک اصل دارد وآن هم اینکه در مواجهه با یک متهم احتمالی همیشه اصل بر برائت است .اگر چه آمارهای ناقصی که جناب سلیمانی رئیس سازمان جمعیت هلال احمر استان از امکانات و تجهیزات امدادی و نحوه امدارسانی به سیل زدگان ارائه نمود، صدا و داد برخی از مدیران دغدغه مند حاضر در نشست را درآورد اما سیاه نمایی یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به تخطئه تمام خدمات این دستگاه نیز موجب دلخوری اکثر مدیران استانی وشخص ایشان شد که باید از این ادبیات مشمئزکننده در جلسات ملی وحتی استانی تکرار نشود.رعایت ننمودن وقت جلسه توسط برخی از مدیران نیز توی ذوق زد.

جلسه ای بغایت جدی که به هیچ وجه در نزد مدیران استانی سابقه ندارد در دانشگاه ایلام با مدیریت نوبخت و مدیران عضو مدیریت بحران استان برگزار شد.دستگاه هایی نیز در این نشست به چشم خوردند که هیچ تناسبی با بحران ندارند و مدیران این دستگاه ها تا پایان نشست سرخود را از فضای مجازی و واتس اپ بیرون نیاورند.حضور اعضای شورای شهر چشمگیر بود.

اصلی ترین موضوعی که در نشست ستاد بحران استان عنوان شد یکی کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مواجهه با بحران بود و دومین مورد ضعف بنیادین در زیرساختهای استان بود.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در ابتدای این نشست ضمن برشمردن مشکلات و دغدغه های مردم استان بیان داشت:طبق پیش بینی های هواشناسی ما خود را برای 90 میلیمتر بارندگی آماده کرده بودیم و پیش بینی 320 میلیمتر بارندگی در 72 ساعت را نداشتیم.

وی حجم خسارتهای استان ناشی از سیل اخیر را بسیار بالا عنوان کرد و اظهار داشت:بخش اصلی خسارت در مرکز وحاشیه های شهر ایلام بوده است و راه های اصلی، روستایی وعشایر نیز آسیب جدی دیده است .

مهندس مروارید اصلی ترین خسارت را متوجه شبکه آب وفاضلاب شهری و زیرساختهای شهری عنوان کرد و افزود:چندین ایستگاه پمپاز وتصفیه خانه آب تخریب شده،جاده های مواصلاتی با مشکل ریزش مواجه بودند،مجتمع آبهای روستایی و بخشی از زیرساخت های دیگر شهرستان ها نیز آسیب دیده است.

دکتر نوبخت که روز جمعه را برای سفر به استان ایلام انتخاب کرده بود در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه رخداد سیل در استان ایلام اولین وآخرین حادثه ای نیست که در کشور رخ می دهد اظهار داشت: مهم نحوه واکنش ما نسبت به این کنش می باشد.

وی افزود: تفاوت مسئولان از همین نوع واکنش ها مشخص می شود وبخشی از این تصمیمات ناشی از تصمیمات گذشته چه به صورت درست وچه به صورت نادرست می باشد که عوارض آن می تواند این گونه مشخص شود.

رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور با اشاره به اینکه جامعه جهانی ومردم پس از موضوع هسته ای از دولت تدبیر وامید انتظارات دیگری دارند وباید به نحو شایسته مطابق انتظارات عمل کنیم گفت:آقای رئیس جمهور مرتب از لحظه حادثه گزارش ها را دریافت می کرد و دستورات لازم را صادر می نمود وابلاغ ایشان به رئیس سازمان برنامه ریزی ومدیریت و مهندس فریدون برای ارزیابی خسارت این حادثه در این راستا بوده است.

وی با بیان اینکه دولت دراین گونه حوادث در کنار مردم است و آمده ایم با بررسی نقطه نظرات ومشکلات مردم و مدیران استان در کوتاه ترین زمان نتیجه گیری نمائیم گفت: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت مشکلات سیل این استان بررسی وتصمیمات لازم گرفته می شود.

معاون رئیس جمهور دو نکته را در مورد این حادثه اولویت بندی نمود و با ذکر اینکه باید برای مردمی که در این مضیقه گرفتار شده اند اعلام نیاز شود و اولین کاری که ما در کوتاه مدت انجام دهیم در کنار مردم بودن است گفت: من طبق بازدیدهایی که داشته ام منازل ،مغازه ها و لوازم زندگی مردم درون سیلاب مانده و باید تا شب نیازهای اولیه این مردم برطرف شود.

وی ادامه داد:می بایست مسئولین دولتی در استان بیش از این در کنار مردم باشند و با تقسیم کار این وضعیت شهروندان را مدیریت نمایند.

نوبخت با بیان اینکه اصلی ترین موردی که در بلند مدت باید مورد توجه قرار بگیرد زیر ساخت های ضعیف استان ایلام است ادامه داد:زیر ساخت هایی که آسیب دیده اند و اولویت زندگی روزمره می باشند بایستی در کوتاه مدت بازسازی و ساخته شوند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که کشور امکانات زیادی دارد وهرچند شاید استان ایلام نسبت به دیگر استان های کشور مناسب نباشد گفت: اما باید برآورد واقع بینانه از حادثه استان داشته باشیم و دست شهروندان را بگیریم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد:برخی از گذشته مسئولیت هایی دارند که باید مطابق مشی وانتظارات دولت تدبیر و امید انتظارات را برآورده نمایند تصریح کرد: دولت هیچ کاری بدون اخذ کمک از مردم نمی تواند انجام بدهد و باید ستاد ساماندهی مردمی در استان تشکیل شود.

نوبخت وارد تشک کشتی هم شد و با ذکر این نکته که باید زیرخم مشکلات مردم را بگیریم و کمک های مردمی را ساماندهی کنیم افزود:برخی از مشکلات باید ظرف امروز فردا رفع شوند و بخشی دیگر که میراث گذشتگانی است که با نگاه های عوام فریبانه با این زیر ساختها برخورد نمودند نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نمی توانیم عدد قطعی ازمیزان خسارت وارده به استان را اعلام نمائیم ، ضمن تقدیر از زحمات ستاد بحران استان ایلام گفت: تا روز یکشنبه مسئولین کشوری را در جریان مشکلات استان خواهیم گذاشت .

وی هم چنین در پاسخ به دکتر سایه میری ،مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان که گفت خزانه استان خالی است گفت:50 درصد از اعتبارات استان را تاکنون تخصیص داده ایم وبخشی از این خسارت را به صورت بلاعوض و بخشی دیگر را به صورت تسهیلات ارزان قیمت جبران خواهیم کرد.

وی خطاب به مسئولین استان ضمن یاداور شدن این نکته که اگر خدمات شما را مردم ندیدند اما خداوند می بیند ، خاطر نشان کرد: به جد پیگیر مشکلات استان هستم و هفته آینده به استان ایلام خواهم آمد.

مهندس احمد کرمی مدیر کل مدیرت بحران هم در سخنانی علمی و تحلیلی، کشور ایران را جزء ده کشور حادثه خیز دنیا عنوان کرد و گفت: در این بحران ما اولویت را نجات وامداد گذاشتیم و بعد با شناسایی 20 نقطه شهری که وضعیت بحرانی داشتند اقدامات لازم را در حد توان انجام دادیم.

وی با بیان اینکه این حادثه با این عمق و این شدت بارش در صد سال گذشته در استان ایلام بی سابقه بوده است ابراز کرد: متاسفانه ما در مواجهه با حوادث وبحران ها مقابله محور هستیم در صورتی که باید پیشگیری نمائیم و کمیسیونی در مجلس ودولت با عنوان کمیسیون بحران تشکیل شود.

(البته ضمن احترامی که برای برخی از مسئولین و مهندس کرمی قائل هستم از آنجایی که سابقه هواشناسی کشور با این پیش بینی های غالبا نادرست که کمتر از 50 سال از عمر آن می گذرد واستان ایلام هم که قربانش بروم همیشه اعلام هوای نیمه ابری دارد از کجا این واژه بیگانه 100سال را استخراج نمودند)

مدیرکل بحران استان ادامه داد: تاکنون 80 روستای استان با مشکل حاد مواجه شده‌اند که مشکل 39 روستا حل شده است.

وی هم چین گفت:باید خیال مردم ازبابت اینکه نحوه پرداخت خسارت چگونه و از چه طریقی صورت می گیرد را با تصمیماتی که اتخاذ می شود آسوده تر نمود.

وی اضافه کرد:با نگاه واقع بینانه میزان خسارت برآورد و نباید با نگاه از سر حرص وطمع و یا با کوتاهی در رسیدگی، این میزان ثبت شود.

بیرانوندی مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه بارندگی دیروز استان ایلام به دوم منبع ذخیره آب شهر ایلام خسارت وارد نمود وتقریبا آب شرب شهر قطع شد گفت:متاسفانه در این حادثه تصفیه خانه شهرایلام نیز آسیب جدی دیده است اما از امروز صبح حدود 700 لیتر آب وارد شبکه نمودیم وتا ظهر تقریبا 90 درصد آب سطح شهر وصل خواهد شد.

وی زیر ساختهای بسیار ضعیف آب وهم چنین فاضلاب شهر ایلام را یکی از عمده ترین مشکلات این حوزه عنوان کرد وافزود: چهار شهرستان دیگر نیز با مشکل قطعی و کمبود آب مواجه بودند که در ایوان با جیره بندی این مشکل رفع شد.

تیموری مدیرعامل آب روستایی هم گفت: 170 روستا با تانکر آبرسانی شده است.

مهدی زاده مدیر آب منطقه ای استان نیز با بیان اینکه در بالا دست شهر ایلام نیاز به اقدامات لازم در حوزه آبخیز داری وجود دارد گفت: در این مدت بارندگی بیش از دو هزار وپانصد متر سیلاب وارد" رودخانه گدارخوش "شد و هم چنین هفت متر بر ارتفاع آب سد ایلام افزوده ودو متر نیز سرریز داشته و بر میزان ظرفیت سد دویرج 9 میلیون و سیمره 80 میلیون متر مکعب آب افزوده شده است.

میر جعفری ؛مدیرکل راه و شهرسازی که با لباس فرم وارد نشست شده بود و دست و پا شکسته توانست بخشی از خواسته های دستگاه ذیربط ر ا مطرح نماید، به چهار محور استان که به دلیل سیلاب با مشکل ریزش مواجه شدند اشاره کرد وگفت: با بارش های بعدی این مشکلات به حداکثر می رسد و باید این زیر ساختها به صورت اساسی تقویت شوند.

نشست بیشتر در مسیر ارائه گزارش عملکرد بود تا اینکه سلیمانی عضو علی البدل شورای شهر که پس از رفتن یزدان قبادیان از این نهاد مشورتی وارد ترکیب یازده نفره شورا شده بود در زیر نگاه های اخم آلود حسن زاده ؛رئیس شورای شهر خواستار پرهیز مدیران استان از ارائه بیلان کاری شد و گفت: لطفا مدیران محترم تواضع وفروتنی را که استان را به این حال و روز انداخته فاصله بگیرند و نیازهای استان در این حادثه غم انگیز را مطرح نمایند چون جناب نوبخت هم می گوید از من بخواهید.

یزدان قبادیان؛شهردار ایلام نیز دراین نشست با اشاره به اینکه 8 اکیپ چهل نفره در سطح شهر در حال فعالیت و لای روبی خیابانها و معابر هستند گفت:به دلیل کمبود امکانات توزیع عادلانه ای از ماشین آلات در سطح شهر نداریم.

وی عمده ترین مشکل استان ایلام را در این بحران مشکل اعتبارات ، امکانات وتجهیزات لازم عنوان کرد وگفت: ولی با اینحال تا 48 ساعت آینده علی الرغم صد درصد خسارت غبار سیل را از چهره استان خواهیم زدود.

دکتر دلپیشه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز ضمن تاکید بر رعایت نمودن استفاده از آبهای شرب سطح شهر گفت:در این حادثه 27 مورد مصدوم داشتیم و سه نفر نیز فوت(که البته اکنون چهار نفر هستند) شده اند.

وی از آماده باش به 9 بیمارستان دولتی و 2 بیمارستان خصوصی استان برای هر گونه بحران احتمالی خبرداد وگفت:بیمارستان امام با خسارت جدی روبرو شده وهم چنین به دلیل این حادثه تنها سی تی اسکن شهر ایلام نیز تعطیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از دکتر نوبخت خواست برای استان ایلام که یک" ام آر آی دولتی ندارد!" به عنوان دستاورد سفرشان یک دستگاه ام آر آی مصوب ودر اختیار این دانشگاه قرار دهند.

پولادی گفت :امکانات استان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مردم نیست و حداقل برای تخلیه سیلاب ولجن از منازل و مغازه های مردم به حداقل 500 کف کش نیاز داریم.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه صد در صد بازار ایلام تعصیل و در معرض آسیب است، گفت: تا پنج شنبه هفته آینده تمام ارزیابی های لازم را از این خسارت انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد:متاسفانه کل ماشین آلات استان ایلام 20 دستگاه لودر ،50 کف کش تخلیه آب،سه دستگاه بیل مکانیکی و 20 تانکر است گفت:وقتی در استانی که من نتوانستم چهار تا بیل و گونی برای مقابله با این بحران در اختیار مردم متقاضی قرار دهم چطور این بحران با این کمبود امکانات مدیریت شود.

شاپور پولادی ادامه داد:30 کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان یا در معرض تخریب با تخریب شده اند گفت: این حادثه در کنترل بود اگر امکانات لازم از قبل وجود داشت.

دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام نیز بیان داشت:سه دانشگاه استان شامل پردیس خواهران، خوابگاه دانشگاه فنی خواهران و پیام نور استان آسیب دیده اند و همچنین خط انتقال آب دانشگاه نیز قطع شده است.

وی با بیان اینکه تزریق امکانات به استان ایلام قابل کتمان نیست اظهار داشت: دانشگاه ایلام آماده هر گونه کمکی در این زمینه می باشد و دانشجویان استان برای امداد رسانی اعلام آمادگی نموده اند.

سردار حسینی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان نیز حجم خسارتهای وارده به استان را بسیار بالا عنوان کرد وگفت: دراین شرایط بیشتر باید به مردم اطمینان وآرامش خاطر بدهیم وبازسازی زیرساخت های های این حادثه را در دو مقطع کوتاه وبلندمدت برنامه ریزی کنیم.

وی در پاسخ به دکتر نوبخت که گفته بود این زیر ساخت های ضعیف میراث گذشتگان است گفت: بعد از انقلاب 8 سال دولت کارگزاران ،8 سال اصلاح طلبان و 8 سال نیز دولت اصولگرایان در راس کار بوده اند و اگر قرار است مقصری معرفی شود باید همه این دولتها باهم مقصر خوانده شودند نه فقط دولت قبل.

هواسیان یکی از بازاریان استان در سخنانی گلایه آمیز از نبود جا برای اصناف به عنوان یک سوم جمعیت کشور در این نشست گفت و افزود: اصلی ترین آسیب به این قشر از جامعه وارد آمده وباید اصناف و بازاریان که 50 درصد انها به رئیس جمهور فعلی رای داده اند مورد توجه بیشتر قرار بگیرند.

دکتر شوهانی نماینده استان در مجلس نیر درسخنانی ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس جمعیت هلال احمر کشور در استان ایلام و اینکه این جمعیت به کشورزلزله زده افغانستان دارد کمک می کند باید اکنون در استان ایلام می بود و چراغی به خانه رواست به مسجد حرام است گفت:ما در استان آمادگی لازم برای بحران ها را نداشتیم چون قبلا در زلزله آبدانان این بحران را تجربه کردیم.

عمران علی محمدی نیز در این نشست در سخنانی از دکتر نوبخت علی الحساب 30 میلیارد تومان برای زیرساختهای شهر ایلام و صد میلیارد برای خسارت های وارده به مردم درخواست نمود هم چنین از روند توزیع آب معدنی در شهر ایلام انتقاد کرد.


صیدمحمدی/عصرایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار