از آنچه که پیداست برخی از این مدیران اعتنایی به اولتیماتوم مقام ارشد اجرایی استان نداشته و هم چنان نسبت به خطرناک ترین معضل بهداشتی یعنی ذبح و کشتارغیر مجاز دام در استان بی تفاوت مانده اند.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ 10 June 2023

تابناک ایلام:: گویا هشدارها و اولتیماتوم استاندار استان به مدیران دخیل در حوزه بهداشت دام و فراورده های های خام دامی بویژه مدیر کل دامپزشکی در خصوص ساماندهی مراکز عرضه گوشت و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام، آنچنان که باید کارساز نبوده است.

 از آنچه که پیداست برخی از این مدیران، اعتنایی به اولتیماتوم مقام ارشد اجرایی استان نداشته و هم چنان نسبت به خطرناک ترین معضل بهداشتی یعنی ذبح و کشتارغیر مجاز دام در استان بی تفاوت مانده اند.

این در حالی است که اخیرا" استاندار محترم گفته بودند که بر سر منافع،سلامت و بهداشت مردم با هیچ مدیری تعارف نداشته و بهداشت را خط قرمز خود اعلام کردند.

اما این روز ها خبر از افزایش 4 برابری مبتلایان به  تب مالت در استان ایلام به گوش می رسد خبری تلخ که در سایه غلفت دستگاهی نظارتی در  پیشگیری، گربیان گیر  ایلامی ها شده است .

بیماری بروسلوز ( تب مالت )  یکی از مهمترین بیماری های  مشترک بین انسان و دام به شمار می رود  که میزان شیوع آن در انسان مستقیم به شیوع بروسلوز در دامها  بستگی دارد و عدم کنترل و پیشگیری در دام می تواند علاوه بر خطرات بهداشتی، خسارات اقتصادی در پی داشته باشد.

 لذا شبکه دامپزشکی علاوه بر انجام واکسیناسیون دام های سبک و سنگین بر علیه این بیماری با انجام تست و کشتار در دام سنگین نقش بسزایی در کنترل بیماری دارد.

 

اما در جدیدترین آمار علامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ابتلا به بیماری تب مالت در این استان طی سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ حدود چهار برابر افزایش یافته است.

و طی سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ تعداد موارد مشاهده شده بیماری تب مالت در استان ۲ برابر بوده ، همچنین تعداد افرادیکه در سال ۱۴۰۱ به این بیماری مبتلا شدند در مقایسه با سال ۱۴۰۰ شاهد رشد 2 برابر دوباره انها می باشیم که این آمار و ارقام بدون هیچگونه  توضیحی خود گواهی بر میزان عملکرد دستگاه متولی در این حوزه را نشان می دهد. 

لازم به ذکر است که با شروع فصل تابستان و ازدیاد کنه ها که اصلی ترین ناقلین بیماری تب هموراژیک در محیط های دامی هستند،  شیوع بیماری نام آشنای دیگر به نام تب کریمه کنگو در کمین بوده که خطر ابتلا و مرگ میر این بیماری در جامعه و الخصوص افرادی که به نحوی با دام تماس دارند، بیشتر است.

تب هموراژیک یا تب خونریزی دهنده یا همان بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که در اثر گزش کنه و از طریق تماس بالاشه،خون و ترشحات دام مبتلا،به انسان سرایت می‌کند.

دوره کمون بیماری در انسان یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز می باشد و باعلایمی از قبیل سر درد،تب و لرز،درد عضلانی بخصوص در پاها،درد مفاصل گیجی و درد چشم بروز می کند.علایم با گسترش بیماری افزایش یافته و به علت ایجاد اختلال در سیستم انعقاد خون،سبب کبودی در قسمت های مختلف بدن و خونریزی شدید بینی می شود.

باید توجه داشت،مطابق اخبار و گزارشات مقامات بهداشتی کشور تاکنون ۱۰ مورد ابتلا به این بیماری در سطح کشور شناسایی شده که شاید تعداد از این عدد نیز فراتر رود و یادآور می گردد که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ نفر بر اثر این بیماری در کشور فوت نمودند.

لازم است خدمت مسئولین بهداشتی استان بخصوص مدیر کل دامپزشکی استان عرض شود برای چند لحظه که شده بی خیال تشریفات مدیریتی و پشت میز نشینی شوند و سری به مراکز کشتارغیر مجاز دام در استان بخصوص مناطق مهدی اباد،هفت چشمه،شباب و میشخاص بزنند و از نزدیک نظاره گر این حجم عظیم از کشتار غیر بهداشتی دام گردند.

اما بایداز مسئولین امر  پرسید؛ چه تضمینی وجود دارد در مناطقی که کشتار غیر مجاز دام رواج دارد، شیوع و انتشار این بیماری را نداشته باشیم؟بی شک با این روند افزایش کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی دام و عدم نظارت بر این مراکز، در آینده شاهد ابتلا شهروندان به این بیماری خواهیم بود.

باید گفت، مطابق اصل اساسی در جلوگیر از شیوع و گسترش انواع بیماری ها که همان اصل پیشگیری بهتر از درمان است ،  می بایست تدابیر لازم را قبل از اینکه دیر شود در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو  و افزایش بیش از پیش  تب مالت در استان اتخاذ گردد .

شاید از آنچه که در گذشته از عمکلرد دامپزشکی دیده ایم ،این درخواست خوش خیالی پیش نباشد ولی امید است که تلنگری باشد برای بیداری از خواب امروز  مدیران قبل از آنکه غفلت آنها ، کابوس فردای جامعه شود./م

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مطالبه گر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام خیلی وقته رفته خواب کی بیدار میشه الله اعلم
کارشناس دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
خطر ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات را بایستی جدی گرفت. متاسفانه دامپزشکی بدلیل عدم نظارت بر عملکرد بخش خصوصی و ناتوانی مدیرانش باعث مشکلاتی برای دامداران و مردم شده است که راه برون رفت از وضعیت انجام تغییرات در پیکره مدیریتی آن است.اخیر ریس اداره دامپزشکی یکی از شهرستانها که بیشترین آمار مبتلایان انسانی به تب مالت را داشته بعنوان ... منصوب و ارتقاع داده آمد بدون اینکه شرایط احراز آن پست را داشته باشد .با این روش مدیریتی کنونی امیدی به اصلاح امور نیست .باید منتظر رفتن استاندار و دنباله آن تغییر مدیر کل دامپزشکی استان بود شاید مدیران بعدی با عزمی جهادی تر بتوانند بخشی از مشکلات را مرتفع نمایند
همکار
|
Turkey
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
جناب احمدی که با رانت رییسی و دار و دسته ی ستاد انتخاباتیش ردای مدیرکلی رو برتن کرده و بر صندلی خلافت تکیه داده ای . تا کی میخواهید با استفاده از چند کانال و گروه رسانه ای با دروغ همه چیز رو در حوزه کاری ایده آل و مثبت نشان دهید، چرا با مردم رو راست نیستید، چرا نیروهای نخبه دامپزشکی رو به حاشیه کشیده و با آوردن نیروهای بی سابقه و بی تجربه اهداف سازمان رو به قهقرا برده اید، چرا در طول یکسال مدیریت شما به هیچ شهرستانی سرکشی نکرده اید ،شما و معاونین انتخابیتان مثل خودتون بیسواد و بی تحربه هستند شما با ادامه این روند در حق مردم از همه جا بی خبر این استان محروم ظلم میکنید
خداوند از تمام کسانیکه شما رو به دامپزشکی تحمیل کردند نگذرد و عاقبت بخیرشان نکند.
آمین
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مگر مدیرکل انقلابی دامپزشکی غیر جلسه توخالی برای دامپزشکی کارمیکنه ?
مطالبه گر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
واقعاً جای تأسف داره برای دامپزشکی ایلام با این مدیریت ضعیف که درتب مالت رتبه برترکشورکسب کرده است
همکار
|
Turkey
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
دامپزشکی رو آب برده استاندار و نمایندگان و رییسی رو خواب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار