۷ بیماری و اختلالی را که باعث می‌شود همیشه احساس خستگی داشته باشید را بشناسید.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ 31 May 2023

اغلب آدم‌ها خستگی طول روز را مشکل بزرگی نمی‌دانند، اما واقعیت این است که اگر خستگی‌‌ها به صورت مفرط و مداوم باشد باید به پزشک مراجعه شود.

در ادامه ۷ بیماری و اختلالی را که باعث می‌شود شما همیشه احساس خستگی داشته باشید معرفی می‌شود.

۱. کمبود آهن

کمبود آهن (آنمی) کاهش تولید هموگلوبین است، زیرا سلول‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و این مساله می‌تواند باعث خستگی دائم شود.

دیگر علائم آن به شرح زیر است:

میل به خوردن یخ و گاهی خاک یا نشاسته، سرمای همیشگی دست‌ها یا پاها، ناراحتی در سینه، تنگی نفس، پوست رنگ‌پریده، ناخن‌های شکننده و لایه لایه، زبان دردناک، متورم، یا زخم در مراحل اولیه. می‌توانید با افزایش مقدار خوراکی‌های غنی از آهن در رژیم خود، این وضعیت را بهتر کنید.

۲. کمبود ویتامین ب۱۲

خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین ب۱۲ است، این عنصر تنها در محصولات با منشاء حیوانی یافت می‌شود، بنابراین گیاهخواران با وجود فواید مشخص گیاهخواری بیش از سایرین در معرض خطر این کمبود قرار دارند.

دیگر علائم آن به صورت بدخلقی، گریه کردن، اضطراب، تاری دید، ظهور سایه‌های غیرمعمول پوست رنگ‌پریده یا مایل به زرد، زبان صاف، بی‌حسی، مور مور شدن، سوزش در اندام‌ها با کمبود ویتامین ب۱۲ است.

۳. مشکلات تیروئید

تیروئید کم‌کار با کمبود هورمون‌های تیروئید ایجاد می‌شود و با خستگی همراه است.

از دیگر علائم آن می‌توان به این موارد صورت متورم، تورم پا‌ها (کمتر رایج است) حساسیت بیشتر به سرمادرد، ناراحتی در عضلات و مفاصل، صدای زمخت پوست خشک، موی نازک، ریزش مو اشاره کرد.

۴. بیماری‌های روده‌ای

با اختلال در عملکرد روده مقدار باکتری‌های مضر به شدت افزایش می‌یابد، زمانیکه این میکروارگانیسم‌ها از بین بروند، سمی آزاد می‌کنند که اثرات منفی بر سیستم عصبی دارد و باعث خستگی می‌شود.

دیگر علائم آن شامل باد معده زیاد، درد شکمی، مزه ناخوشایند در دهان، پوشش سفید روی زبان، حالت تهوع است و درمان آن به نوع بیماری بستگی دارد که عملکرد طبیعی روده را دچار مشکل می‌کند.

۵. خستگی آدرنال

خستگی آدرنال به دلیل فراوانی زیاد آدرنالین در خون رخ می‌دهد، این هورمون در موقعیت‌های استرس‌زا تولید می‌شود و مقادیر اندک آن مفید است، اما فراوانی زیاد آن می‌تواند باعث شود احساس کنید از پا افتاده‌اید.

دیگر علائم آن شامل فشار خون پایین، درد‌های جسمانی، کاهش وزن بدون توجیه، ریزش مو، تیره شدن پوست است، اما افراد باید توجه داشته باشند، ترشح ناگهانی آدرنالین را نمی‌توان از زندگی عادی حذف کرد.

۶. بیماری‌های کبدی

رایج‌ترین بیماری‌های کبدی که با خستگی همراه می‌شوند، هپاتیت آ و ب هستند. خستگی می‌تواند نشانه نقص در برون‌ریزی صفرا، التهاب در مجاری صفرا، یا سیروز کبدی باشد.

دیگر علائم آن درد زیر دنده‌ها در سمت راست، پوست متمایل به زرد، تب خفیف، حالت تهوع، اشتهای کم است.

۷. کم آبی مزمن بدن (دهیدراته شدن بدن)

کم‌آبی مزمن بدن به اندازه کم‌آبی شدید بدن واضح و مشخص نیست بنابراین اغلب نادیده گرفته می‌شود. کمبود دائمی آب با مشکلات بسیاری از جمله خستگی مداوم همراه است.

از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میل همیشگی به خوردن چیز‌های شیرین، دشواری در به خواب رفتن، خواب سبک، سرگیجه، سردردخشکی دهان، بوی ناخوشایند دهان.

برای اینکه کم‌آبی بدن خود را امتحان کنید، پوست قسمت بیرونی مچ‌تان را با دو انگشت نیشگون بگیرید و نیم سانت بکشید، سپس رها کنید. پوست باید کاملاً صاف باشد و طی ۱-۲ ثانیه به حالت اولیه خود بازگردد. ‌همچنین می‌توانید با افزایش مقدار مایعات مصرفی خود، کم‌آبی مزمن بدن را بهبود دهید. (از ۱.۵ الی ۲.۵ لیتر با توجه به وزن بدن)

اگر خستگی مداوم و دیگر علائم شما پس از چند هفته بهبود نیافت، وقت خود را تلف نکنید و حتماً با پزشک مشورت کنید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار