معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد بیکاران فارغ‌ التحصیل را حدود یک‌ میلیون نفر ذکر کرد و از راه اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار تا شهریور ماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 25 May 2023

 

جمعیت یک میلیون نفری فارغ التحصیلان بیکار

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه کار، مساله اشتغال از مهمترین دغدغه‌های امروز کشور است که باید به دغدغه همه دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود. بی تردید آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای آماده به کار در کشور، اهمیت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف را بیش از پیش ضروری می‌سازد. بر همین اساس رئیس‌جمهور تأمین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور دانسته و وزارت کار را مامور راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال و جمع آوری مهارت‌ها و ظرفیت‌های کارجویان در این سامانه‌ها کرده است.

کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی نظام اطلاع‌رسانی بازار کار علاوه بر آنکه موجب شفافیت بیشتر در بازار کار می‌شود، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار را فراهم می‌کند.

در همین راستا، محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار تا شهریور ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

وی یکی از راهکارهای حل مساله بیکاری دانش‌ آموختگان را رسیدن به اجماع در سطح سیاستگذاری ملی دانست و گفت: موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف کرد.

معاون اشتغال وزیر کار تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌ میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله است.

پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعریف سامانه‌ای که تنها به آمارهای آمایشی بسنده نمی‌کند، از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار با نیازمندی ۳۵۰ هزار نیروی کار خبر داده بود.

به گفته وی با راه‌اندازی سامانه جدید نیروهای متقاضی کار در آینده‌ نزدیک همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ساماندهی و براساس نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی و به کار گرفته می‌شوند.

ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای اشتغالزایی از مأموریت‌های اصلی وزارت کار از سوی رئیس جمهوری عنوان شده و بر همین اساس از مسئولان وزارتخانه خواسته در عرصه اشتغال با راه اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال، بستری فراهم کنند تا اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی و همچنین توانمندی‌ و مهارت‌ کارجویان به صورت شفاف در آن درج شود، تا هم کارجویان و هم متقاضیان نیروی کار نیازهای خود را از این طریق تأمین کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر برنامه‌ریزی، نظارت و ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ماموریت‌های وزارت کار به شمار می‌رود و تلاش این است که در قالب الگوی زیست بوم ملی اشتغال از طریق تمرکز بر توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال روستایی ظرفیت‌های توسعه اشتغال در بازار کار رونق گیرد. همچنین با استفاده از اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال، مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور به طور روزانه و میزان اشتغال ایجاد شده در سطح ملی، استانی و شهرستانی همراه با عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ایجاد فرصت‌های شغلی به تفکیک جمع آوری شود. انتظار می‌رود با تکمیل و راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار تا شهریورماه ضمن تثبیت نظام جامع آماری در حوزه اشتغال، تمام نیروهای جویای کار و بیکار در سراسر کشور ساماندهی و جذب بازار کار شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار