مدیرکل هواشناسی استان ایلام:
مدیرکل هواشناسی استان ایلام پیشنهاد کرد در گمرک مهران ایستگاه اقلیم‌شناسی خودکار برای مانیتور وضعیت هوا برای زائران در نظر گرفته شود تا هم مسئولان امر جهت برنامه ریزی از آخرین وضعیت جوی اطلاع داشته باشند و هم زائران اباعبدالله الحسین(ع)بتوانند با توجه به شرایط جوی سفر خود را مدیریت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 24 May 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ سیروس نادری زرنه اظهار کرد: در ایستگاه هواشناسی فرودگاه شهدای ایلام در سال زراعی جاری تاکنون ۵۷۹.۷ میلیمتر بارش داشته ایم که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در کل استان در سال زراعی جاری به صورت پهنه ای میزان بارش ۳۹۵ میلیمتر بوده است که نسبت به بارش بلند مدت مشابه که ۳۸۹.۶ میلیمتر است، ۵.۴میلیمتر افزایش داشته است. این در حالی است که بارش سال کامل آبی ایلام ۳۹۱.۴میلیمتر بوده و استان ایلام جزء استان هایی است که بارش بیشتر از نرمال داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام تصریح کرد: علاوه بر ایستگاه های سینوپتیک اصلی،تکمیلی و اقلیم شناسی خودکار، شبکه باران‌سنجی‌ها در مناطق مختلف استان قرار دارند که این باران‌سنج ها سنتی هستند و به منظور ارتقاء خدمات پیش بینی و هشدار سیل برپایه شدت بارش ها وهمچنین برنامه ریزی و مدیریت در مواقع سیلاب های احتمالی نیازمندیم در فازهای مختلف شبکه باران‌سنجی سنتی استان به خودکار تبدیل شود.

نادری زرنه با بیان اینکه در استان ۱۲ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اصلی،تکمیلی، اقلیم شناسی خودکار و سنتی وجود دارد، گفت: ۴ ایستگاه از این ایستگاه ها سینوپتیک اصلی است که کد مخصوص به خود را دارند که به عنوان مثال با توجه به اهمیت مبحث هواشناسی درا یمنی و سلامت پرواز، ایستگاه هواشناسی شهر ایلام در فرودگاه شهدای ایلام تاسیس شده است.

وی تصریح کرد: هر چند مردم در زمینه هواشناسی غالبا پیش بینی های صادره را رصد می کنند اما در این مجموعه عده ای از کارشناسان و متخصصان همدیدی به صورت روزانه در برخی از ایستگاه‌ها و به صورت شبانه روزی در برخی از ایستگاه‌های سینوپتیک اصلی از جمله هواشناسی فرودگاه شهدای ایلام و دهلران ، اطلاعات و داده های هواشناسی را در تمام ایام سال جمع آوری میکنند و به صورت ساعتی و بر اساس دستورالعمل های سازمان هواشناسی، پارامترهای مختلف جوی از قبیل دمای هوا، فشار، سمت و سرعت باد ودید افقی ،ابرناکی و....... را پایش واندازه گیری می کنند که اطلاعات و داده های جمع آوری شده در بانک اطلاعاتی جمع آوری و در حوزه های پژوهشی و همچنین در برنامه‌ریزی های مختلف توسعه مورد استفاده قرار می گیرد.


مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: شهرستان های چوار و هلیلان فاقد ایستگاه هستند و مقدمات بهره مندی این شهرستان ها در حال فراهم شدن است.


نادری‌زرنه ادامه داد: ایستگاه هواشناسی جادهای در تونل آزادی و ایستگاه سنجنده گرد و خاک در هواشناسی فرودگاه شهدای ایلام مستقر است.

وی همچنین به پوشش پیش بینی های هواشناسی اشاره کرد که میزان صدور آنها برای‌ شهرستانهای دارای ایستگاه صد در صد است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: امسال برای اولین بار هشدارسطح قرمز صادر گردید و جلسات فوق العاده مدیریت بحران در هواشناسی استان و سپس در استانداری با حضورمدیران مرتبط تشکیل شد که ضمن تشکر از زحمات استاندار محترم، معاون امور عمرانی ومدیرکل محترم مدیریت بحران، موضوع در استان به خوبی مدیریت شد که این موضوع اهمیت پیش بینی و هشدارهای صادره را نشان می دهد .

نادری‌زرنه درخصوص پیش بینی های صادره فصلی تصریح کرد: پیش‌بینی فصلی، اول هر ماه بروزرسانی می‌شود و بر اساس پیش بینی فصلی صادره اردیبهشت ماه سالجاری ، تا دهه اول خرداد دمای هوای استان ۱ تا ۳ درجه کمتر از نرمال خواهد بود و از نیمه خرداد تا نیمه شهریور دمای هوای استان نیم درجه بیشتر از حد نرمال و از نیمه شهریور تا نیمه مهر دمای هوای استان ۱ الی ۲ درجه بیشتر از حد نرمال پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: از منظر بارش، تا اول خرداد بارش استان نرمال پیش بینی شده و از نیمه خرداد تا ۲۰ مهر بارش در حد نرمال خواهد بود که با توجه به اتمام فصل بارش انتظار داریم در صورت رخداد بارش در تابستان غالباً به صورت رگباری و نقطه ای باشند.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: ایستگاه هواشناسی کشاورزی در دهلران فعال است و کارکرد آن این است که با توجه به اقلیم منطقه، شرایط برای کاشت چه محصولی مناسب است و در استان ارتباط خوبی با کشاورزان پیشرو وجود دارد و طرح تهک)توسعه هواشناسی کاربردی( در ارتباط با کشاورزان اجرا شده و ما با طیف وسیعی از کشاورزان در زمینه‌های مختلف ارتباط داریم و آنها پیش بینی های صادر شده را به طور دقیق و در زمان مناسب دریافت می‌کنند.

نادری زرنه ادامه داد: جلسات دیسکاشن هواشناسی کشاورزی در هفته در هواشناسی استان با حضور کارشناسان هواشناسی و کارشناسان جهادکشاورزی برگزار گردیده وبا توجه به پیش بینی‌های صادره هواشناسی، توصیه های مختلف توسط کارشناسان مربوطه صادر و در اختیارکشاورزان،باغداران، دامداران قرار می گیرد که این موضوع توانسته است به کاربران مختلف خدمات شایانی کند.

وی همچنین با اشاره به میزبانی استان از زائران اربعین، گفت: با توجه به اینکه اربعین امسال و چند سال آینده با فصل گرما تقارن دارد انتظار داریم در گمرک مهران ایستگاه اقلیم شناسی خودکار برای مانیتور وضعیت هوا برای زائران در نظر گرفته شود تا علاوه بر پیش بینی های صادره، زائران حسینی(ع)ضمن اطلاع ازآخرین وضعیت جوی هوای حاضر،خصوصاً دما و سایر پارامترهای جوی بتواند نظر به شرایط جوی، سفر خود را مدیریت کرده و همچنین مسئولین امر بتواند به منظور خدمت رسانی بیشتربه خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)، برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام تاکید کرد: این اداره کل در ایام اربعین با صدور پیش بینی های ویژه اربعین همکاری خود را جهت بهبود اطلاع رسانی و خدمات بیشتر به زائران انجام می‌دهد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار