هادی صید میرزایی جوان آبدانانی با ایجاد مجموعه ای در حاشیه شهر آبدانان از سال ۹۹ اقدام به پرورش شتر مرغ برای نخستین بار در آبدانان کرده است .
کد خبر: ۱۱۰۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 21 May 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ صیدمیرزایی درگفتگو  با خبرنگار ما در آبدانان  گفت: شترمرغ ها ما گوشتی هستند و ابتدا با خرید ۵۰ عدد جوجه فعالیت خود را شروع کردیم .

وی افزود : شترمرغ تخم گذار نیاز به امکانات صنعتی و هزینه بالایی داشت که توان مالی انجام این کار رانداشتم ، ولی با خرید جوجه شروع به پرورش شتر مرغ و فروش گوشت آنها کردم . جوجه شترمرغ یکماهه پس از ورود به مجموعه 8 ماه تا یکسال طول می کشد که به وزن صد کیلو گرم برسد و شتر مرغ گوشت خالصی دارد که تقریبا هر هر راس  تا وزن 50 کیلو گرم می رسند و باید قصابی شوند .

 صید میرزایی بیان داشت : هر شترمرغ تا زمان کشتار حدود 5 میلیون تومان غذایی مصرف می کندتاپروارشود و وارد بازار گردد.

وی اضافه کرد : با این فعالیت تولیدی توانسته ام زمینه اشتغال ۵ نفر به طور مستقیم و بیش از ده نفر غیر مستیقم ایجاد کنم که اگر از طریق دولت حمایت های بیشتری انجام شود  زمینه ایجاد اشتغال  برای افراد دیگر نیز فراهم خواهد شد .

صید میرزایی عمده ترین مشکل اصلی پرورش شترمرغ کمبود نهاده دامی و قیمت بالای دان در بازار آزاد عنوان کرد و بیان داشت: این عامل مهم باعث شده تعداد شتر مرغ ها به ده عدد برسد و هرچند وقت، یکی را کشتار می کنیم و به بازار می فرستیم و بدنبال آن دیگر توان جایگزین کردن آنها را نداریم .

وی افزود: من از حمایت های آقای امینی پور مدیر جهاد کشاورزی آبدانان و آقای دربندی مسئول دام این اداره تشکر میکنم که همواره تمام تلاش خود برای سرپا نگه داشتن این پرورش شتر مرغ وادامه فعالیت این طرح تولیدی انجام داده اند ولی با هزینه بالای خرید نهاده اگر از طرف دولت تامین نشود و مساعدت های لازم صورت نگیرد ،بایدشاهد جمع آوری این طرح باشیم .

صیدمیرزایی گفت : بنده برای سرپا گذاشتن این طرح  درکنار آن اقدام به پرورش مرغ تخم گذار کرده ام و با ۳۰۰ مرغ کاری کنم که بتوانم هزینه خرید دان را تهیه کنم ولی برای مرغ تخم گذار هم مشکل تامین نهاده هست خوراک مرغ تخمگذار الان کیلویی 30 هزارتومان است که بصرفه نیست؛چرا که هرمرغ روزانه 200 گرم خوراک لازم دارد .

هادی صید میرزایی که از تولیدکننده های جوان شهرستان است گفت: من به شغلم علاقه دارم و هدفم این است،که این فعالیت پرواربندی جوجه شترمرغ را ادامه دهم ، خیلی از مردم در ایام تعطیلات به صورت خانوادگی برای بازدید از شترمرغ ها به مجموعه مراجعه می کنند و این انگیزه من را در این کار بیشتر کرده است .

انتظار دارم از مسئولین استان که برای تهیه دان لازم برای شترمرغ ها و مرغ های مجموعه از من حمایت کنند تا تعداد جوجه ها را به ۲۰۰ پرنده افزایش دهم و با این کار گوشت لازم بازار را تامین کنم .

میرزایی اضافه کرد:برای این طرح از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده و قصد استفاده از تسهیلات را ندارم، چرا که بازپرداخت آن را سنگین است .

وی از جوانان وسرمایه گذاران شهرستان خواست که با تشکیل طرح های تولیدی هم زمینه فعالیت تولیدی ایجاد کنند و هم تعدادی از جوانان جویای کار مشغول به کارشوند .

باید دید آیا می توان با پرورش شتر مرغ سبک دامداری در آبدانان تغییر داد؟!

امین دانیالی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار