موافقان و مخالفان تاثیر بوتاکس بر افتادگی پوست چه می گویند؟
کد خبر: ۱۱۰۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ 19 May 2023

 

 

بوتاکس صورت

تزریق بوتاکس یکی از رایج ترین اعمال زیبایی است. آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟ در این مطلب دو نظریه متضاد را آورده ایم. اطلاعات خود درباره بوتاکس و زیبایی بالا ببرید.

نحوه کار و اثر بوتاکس

بوتاکس در واقع یک نوروتوکسین محسوب می‌شود که هدف آن حمله به سیستم عصبی و ایجاد اختلال در فرآیند‌های سیگنال دهی عصبی است که موجب انقباض عضلانی می‌شوند. انقباض ماهیچه‌ها به آزادسازی استیل کولین بستگی دارد. استیل کولین از طریق اتصال به گیرنده‌های سلول‌های ماهیچه ای، موجب انقباض این سلول‌ها می‌شود. با تزریق بوتاکس، این داروی ساخته شده از سم بوتولینوم می‌توان مانع ترشح استیل کولین شد و از انقباض عضلانی پیشگیری کرد.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟

 قبل از صحبت درباره اینکه بوتاکس باعث افتادگی پوست می شود یا خیر درباره نحوه کار بوتاکس خواهیم گفت.  برای تزریق بوتاکس نیاز به مراقبت‌های بسیار خاصی از قبل نیست. تزریق این دارو به زمان و دوره بهبودی طولانی نیاز ندارد. تزریق بوتاکس پیشانی از طریق صاف کردن چین و چروک‌های این ناحیه از صورت و متقارن کردن ابرو‌ها نقش مهمی در جوان سازی چهره شما خواهد داشت.
پزشک قبل از تزریق بوتاکس صورت شما را کاملاً تمیز می‌کند و سپس با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف سم بوتولینوم را به ماهیچه‌های صورت تزریق می‌نماید. بسته به ناحیه‌ای که قرار است تحت درمان قرار بگیرد، از شما خواسته می‌شود تا عضلات صورت خود را حرکت دهید. از این طریق پزشک بهتر خواهد توانست مکان صحیح برای تزریق را پیدا کند.

زمان مشاهده نتایج بوتاکس

تزریق به طور معمول حدود ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. حدود ۲ الی ۳ روز طول می‌کشد تا بوتاکس روی عضلات تاثیر بگذارد و ممکن است، مشاهده نتیجه نهایی دو تا سه هفته زمان لازم داشته باشد؛ بنابراین شما بلافاصله نتایج را مشاهده نخواهید کرد.

 

بعد از بوتاکس چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • بعد از اتمام بوتاکس و تا ۲۴ ساعت محل تزریق را دستکاری نکنید و ماساژ ندهید.
  • به مدت ۲۴ ساعت بعد از تزریق این محصول استحمام نکنید و از سونا و جکوزی و استخر هم استفاده نکنید.
  • به مدت ۴ ساعت بعد از تزریق دراز نکشید و به مدت طولانی خم نشوید.

آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟

معمولا گفته می شود تزریق بوتاکس تاثیری در افتادگی پوست ندارد اما نظریه ای وجود دارد که دلایلی برای افتادگی پوست می آورد که در ادامه هر دو را آورده ایم.

بوتاکس

موافقان افتادگی پوست در بوتاکس چه می گویند؟

 

می گویند بله! بوتاکس یک ترکیب ساخته شده از سم بوتولیوم است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولیوم تولید می‌شود. زمانی که بوتاکس در زیر پوست تزریق می‌شود، در واقع عضلات آن ناحیه فلج شده و به صورت موقتی چین و چروک پوست از بین می‌رود. با گذشت زمان، این امر سبب آتروفی عضلات می‌گردد. آتروفی یا تحلیل عضلانی به کاهش بافت عضله گفته می‌شود، که می‌تواند شلی یا افتادگی پوست را در پی داشته باشد.

آیا بوتاکس باعث چروک بیشتر می‌شود؟

علاوه بر سوال آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟ این نظریه درباره عوارض چروک صورت چه می گوید؟ در ادامه بخوانید.

مطالعات اخیر نشان داده است که بوتاکس (در صورت استفاده‌ی طولانی مدت و مداوم) فرآیند تجزیه‌ی توده‌ی استخوانی صورت را سریع‌تر می‌کند. این امر نیز می‌تواند از دیگر دلایل کاهش حجم و افتادگی پوست باشد.
به دلیل پیشرفت و محبوبیت این روش در صنعت زیبایی، اینگونه عوارض طولانی مدت بوتاکس (یعنی افتادگی پوست) در مطالعات و بحث‌های مربوط به بوتاکس به طرز وحشتناکی نادیده گرفته شده و آزمایشات اندکی روی این مورد صورت گرفته است. اما باید بدانید که برخی از افراد معتبری که در این حوزه فعالیت دارند، از این واقعیت آگاه هستند!

مخالفان افتادگی پوست در بوتاکس چه می گویند؟

آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟ پاسخ: تزریق این دارو به هیچ عنوان باعث افتادگی و شل شدن پوست نمی‌شود، بلکه در داخل عضلات تزریق می‌شود و از انقباض آن‌ها کاملا جلوگیری می‌کند.

بسیاری از افراد این نگرانی را دارند. اما جواب منفی است. بوتاکس به رهایی از برخی چین و چروک‌های ناخواسته در اطراف چشم‌ها و پیشانی و ... کمک می‌کند. معمولاً ۴ تا ۶ ماه دوام می‌آورد و هنگامی که از بین می‌رود چهره شما به حالت قبل بر می‌گردد. با این حال، از تشکیل چین و چروک جدید جلوگیری می‌کند. به هیچ عنوان موجب افزایش سرعت روند پیری پوست نمی‌شود.

نگرانی افتادگی پوست بعد از بوتاکس

نگرانی‌هایی در بین بیماران و پزشکان وجود دارد که تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به افتادگی پوست شود. این تئوری این است که اگر عضلات صورت برای مدت طولانی شل شوند، پوست بالای آن‌ها ممکن است حمایت خود را از دست داده و شروع به افتادگی کند. با این حال، شواهد علمی کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.

در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در ژورنال Cosmetic Dermatology منتشر شد، نشان داد که تزریق بوتاکس در واقع خاصیت ارتجاعی پوست را در ناحیه پیشانی افزایش می‌دهد. مطالعه دیگری که در مجله جراحی زیبایی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان داد که تزریق بوتاکس هیچ تغییر قابل توجهی در ضخامت یا خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد نمی‌کند.
شایان ذکر است که در موارد نادر، تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به افتادگی یا افتادگی پلک یا ابرو شود. این معمولا موقتی است و خود به خود برطرف می‌شود در عرض چند هفته با این حال، انتخاب یک پزشک واجد شرایط و با تجربه برای انجام تزریق بوتاکس بسیار مهم است، زیرا این امر می‌تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند.

 

نکاتی برای جلوگیری از افتادگی پوست صورت و بدن

افتادگی پوست نگرانی رایجی است که بسیاری از افراد با افزایش سن با آن مواجه می‌شوند. این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، کاهش وزن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کاهش تولید کلاژن باشد. با این حال، چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از افتادگی پوست انجام دهید. اول از همه، محافظت از پوست در برابر نور خورشید بسیار مهم است.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برساند و به مرور زمان باعث افتادگی پوست شود. بنابراین، پوشیدن لباس‌های محافظ، کلاه و استفاده منظم از ضد آفتاب می‌تواند به جلوگیری از آسیب پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن کمک کند.
علاوه بر محافظت در برابر آفتاب، حفظ یک سبک زندگی سالم ضروری است. این شامل هیدراته ماندن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ورزش منظم است.

ورزش می‌تواند به تقویت و سفت شدن پوست کمک کند، در حالی که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مواد مغذی لازم را برای حفظ سلامت پوست فراهم کند. یکی دیگر از عوامل مهم در جلوگیری از افتادگی پوست، حفظ یک روال مراقبت از پوست است. این شامل پاکسازی می‌شود، مرطوب کننده، و لایه برداری منظم. استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌ها نیز می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند.
در نهایت، پرهیز از سیگار کشیدن و محدود کردن مصرف الکل نیز می‌تواند به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند. سیگار به فیبر‌های کلاژن و الاستین در پوست آسیب می‌رساند و منجر به پیری زودرس و افتادگی پوست می‌شود. به طور مشابه، مصرف بیش از حد الکل می‌تواند پوست را کم آب کرده و باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن شود.

آیا بوتاکس و افتادگی پوست با هم ارتباط دارند؟

در نتیجه، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد تزریق بوتاکس می‌تواند باعث افتادگی پوست شود. در واقع، برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که تزریق بوتاکس ممکن است در واقع قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. با این حال، انتخاب یک پزشک واجد شرایط و با تجربه برای انجام تزریقات خود همچنان مهم است، زیرا این امر می‌تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند. اگر نگران افتادگی پوست هستید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ پوستی سالم و جوان انجام دهید، مانند محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌های خورشید و داشتن یک رژیم غذایی متعادل.

عوارض بوتاکس

اگر تزریق بوتاکس را قطع کنیم چه می‌شود؟

 

پاسخ سوال آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود؟ را خواندید حال می خواهیم ببینیم اگر اتزریق را قطع کنیم چه خواهد شد؟ بسیاری از مردم از این می‌ترسند که با قطع تزریق بوتاکس، صورتشان به شدت چروک و پیر شود. زمانی که شما تصمیم می‌گیرید که دیگر بوتاکس را ادامه ندهید، عضلاتی که در زمان بوتاکس از آن‌ها استفاده نکرده اید برای مدت‌ها دست نخورده باقی مانده است و همین امر روند پیر شدن پوست را به تأخیر می‌اندازد. زمانی که شما بوتاکس می‌کنید، فعالیت برخی از عضلات کاهش یافته و شما (نسبت به سنتان) به میزان کمتری از این عضلات استفاده کرده اید.
این بدان معناست که پوست شما بعد از توقف تزریق بوتاکس، یک شبه چروک نمی‌شود؛ بلکه عضلات شما برای چروک شدن باید روند طبیعی فعالیت خود را (به اندازه‌ی مدتی که تزریق بوتاکس را انجام می‌دادید) طی کنند. بنابراین، بعد از قطع بوتاکس نیز شما همچنان سال‌ها جوان‌تر از سن خود به نظر می‌رسید.

آیا تزریق ماده بوتاکس عوارضی دارد؟

هر درمانی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض بوتاکس معمولا کوتاه مدت است که در ادامه برخی را آورده ایم.

کبودی

یکی از شایع‌ترین عوارض، کبودی در محل تزریق است که پس از گذشت چند هفته رفع می‌شود.

افتادگی پلک

احتمال بروز این مشکل بسیار پایین است که در صورت بروز بعد از گذشت ۳ هفته رفع می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل این است که از ماساژ دادن محل تزریق خودداری کنید.

سردرد

احتمال داشتن سردرد بعد از تزریق بوتاکس نیز بسیار پایین است و در صورت بروز بعد از گذشت ۲۴ الی ۴۸ ساعت رفع می‌شود.
همچنین احتمال بروز عوارض دیگری مانند خشکی چشم یا ریزش اشک شدید، لبخند کج یا ریزش آب دهان، مشکلات بینایی، مشکل در بلعیدن، مشکلات تنفسی، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن کنترل مثانه وجود دارد. در صورت بروز این موارد باید سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید.
نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر قبل از انجام این کار پزشک متخصصی پیدا کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید، می‌توانید با خیالی آسوده و بدون استرس این کار را انجام دهید و میزان این عوارض را به حداقل برسانید.

هزینه بوتاکس تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟

هزینه انجام این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

میزان عمق خطوط

هرچقدر شدت و عمق خطوط ایجادشده بیشتر باشد، مسلما تزریق بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین علت میزان هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

برند بوتاکس

 
 

با توجه به تغییرات قیمت ارز، قیمت برند‌ها نیز متفاوت خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر گران‌ترین برند دیسپورت و سپس برند‌هایی مانند نورونوکس و مسپورت است.

محل انجام تزریق

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه، محل انجام تزریق است، به‌عبارت‌دیگر با توجه به ناحیه تحت درمان قیمت‌ها تفاوت خواهند کرد.

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

در این مطلب درباره اینکه بوتاکس باعث افتادگی پوست میشود یا خیر گفتیم. حال بهتر است به نکات مهم ایمنی توجه کنید تا تزریق بوتاکس خوبی داشته باشید. افرادی که دارای شرایط زیر هستند نباید از بوتاکس استفاده کنند:

  • افرادی که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است.
  • خانم‌هایی که در دوران حاملگی و یا شیردهی هستند.
  • کسانی که دچار بیماری‌های حاد قلبی و عروقی هستند.
  • افراد با سابقه بیماری ام اس و یا نارسایی کلیه
  • کسانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها بسیار ضعیف است
  • افرادی که دارای بیماری اختلالات انعقادی هستند.
  • افرادی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند.
  • کسانی که از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند.
  • کسانی که سابقه حساسیت به چنین محصولاتی دارند.

 

گردآوری: تابناک جوان

منبع: وبسایت های دکتر ریاحی /دکتر حاجی بیگلو / دکتر جواد رحمانی / دکتر مصظفی رحمتی نیا / پزشک 24

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار