هیچ عقل سلیمی نمی تواند بپذیرد که دهها دانش آموز استان بدون دلیل خاصی با یک علائم برابر در مراکز درمانی بستری شوند ،پس تکذیب مسمومیت دانش آموزان منتفی است و آنان باید چرایی بستری شدن این حجم از دانش آموزان را برای مردم تبیین کنند !
کد خبر: ۱۰۹۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰ 05 March 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: در کشورهایی که سیاستگذاری با انتخاب و رای مردم صورت مي گيرد، متولیان امر از سوی مردم انتخاب می شوند تا با تکیه بر منابع مردم، آسایش و رفاه را برای مردم به ارمغان آورند ،امنیت آنان را تامین ،اقتصادشان را پویا و زمینه آموزش در سطوح مختلف را برای آنان فراهم آورند.

بدیهی است در چنین سیستمی وقتی مسولین منتخب توان تامین خواسته های مردم را دارا نباشند، در تامین انتظارات مردم عاجز باشند،امنیت روانی آنان را تامین نکنند، با آنان روراست نباشند و یا با ارتکاب خیانت در امانت ،منابع آنان را در معرض اتلاف قرار دهند، بهترین گزینه برای آنان کناره گیری از قدرت است

در سال‌های اخیر و در سیستم های گوناگون سیاسی مبتنی بر دمکراسی در کشورهای گوناگون، همواره شاهد تحقق این مولفه مردم‌سالاری بوده ایم، در کشوری عالی‌ترین مقام سیاسی آن بخاطر سواستفاده مالی به اندازه استفاده از تلفن دولتی از مقام خود استعفا داده است و نمونه هایی از این دست.

در این مطلب بنایی برای ورود به بسته ای از ناکارآمدی های مدیریتی کشور ندارم که چنانچه در هر کشور دمکراتی به وقوع می پیوست ،یقینا مقامات آن حوزه مدیریتی به احترام انتخاب کنندگانشان گزینه استعفا را ترجیح می دادند!

این روزها کشور ما درگیر مسائل و اتفاقات متعددیست که صرفنظر از تاثیر گذاری عوامل بیرونی، بخش قابل توجه ای از آن به سوءمدیریت ها مرتبط می شود! صرفنظر از تمامی مسائل متاثر از سوءمدیریت ها ،در ادامه به یکی از حساسترین آن می پردازیم

چندماهی می شود ‌که خبر مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه کشور در فضای مجازی و رسانه ای دست به دست شده و هر روز شاهد انتشار اخباری از این دست در نقاط مختلف کشور هستیم .

اخبار حساس و تامل برانگیزی از مسمومیت دانش آموزان دختر با منشا نامعلوم که اغلب از سوی مسولین یا تکذیب شده و یا اینکه همچون دیگر اتفاقات کشور به عوامل برون مرزی منتسب می شود.

شور بختانه تر اینکه با گذشت چندین ماه از این رویداد تلخ و سوال برانگیز، هنوز نه تنها ریشه این اتفاق تشویش گر شناسایی نشده است ،بلکه دانشگاه های علوم پزشکی هم هنوز نتیجه مشخصی از آزمایشات انجام شده از دانش آموزان اعزام شده به مراکز درمانی ارائه نکرده اند

در کنار تمامی این مسائل که روز به روز بر ابهامات و شبهات این رویداد در بین افکار عمومی می افزاید ،مواضع متناقض و سوال برانگیز مسولین در دستگاههای مختلف است، که هر موضع گیری آنان بر بسیاری از شبهات و ابهامات افزوده است .

شبهاتی از جنس ضعف دستگاه های امنیتی و انتظامی در شناسایی عوامل این اتفاق ناخوشایند که در پناه آن به تشدید حملات رسانه ای برون مرزی مبنی بر داخلی و هدفمند بودن این رویداد تلخ منجر شده است

امروز نیز قطار این رویداد تلخ به استان کوچک ایلام رسید و دانش آموزان مدارس دخترانه شهرهای ایلام ،ایوان سرابله و دره شهر قربانی اقدامی مشکوک شدند که هنوز ریشه آن برای مردم و رسانه ها در ابهام شدید قرار دارد

نکته قابل تاملی که در این ماجرا بیش از پیش بر ابهامات افزوده و البته قدرت ریسک پذیری مدیران دستگاه مرتبط یعنی آموزش و پرورش و ضعف مفرط آنان در مدیریت بحران را به نمایش گذاشت ،شیوه مواجهه ادارات آموزش و پرورش با این حادثه مشکوک بود

هر چند مدیران آموزش وپرورش در کنار مسکوت گذاشتن این واقعیت ،سعی در تکذیب آن داشتند اما نحوه موضعگیری و واکنش برخی مدیران آن قابل تامل تر از حادثه به وقوع پیوسته است .

در یکی از شهرستان ها که دو مرکز آموزشی آن با مساله مسمومیت درگیر بودند، والدین دانش آموزان مواجهه رئیس اداره را ناباورانه دانسته به شدت از این نوع برخورد آنان شوکه شده بودند، چرا که به گفته والدین ،مدیر آ پ این شهرستان دانش آموزان را عامل این رویداد دانسته و در جایی نیز با بستن درب مدرسه در اعزام داشن آموزان به مراکز درمانی تعلل داشتند !

بدیهی است با وجود ضعف نمایان شده در سیستم آموزش و پرورشی که از تامین سلامت مدارس و امانت های مردم عاجز مانده اند به گونه ایکه در یکروز بیش از شش مدرسه این رویداد تلخ را تجربه کرده اند ،تنها گزینه پیش رو برای مدیران این دستگاه استعفاست.

در کنار ضعف کارکردی که متوجه دستگاه آموزش و پرورش است و استعفا را بر آنان واجب کرده است ،دانشگاه علوم پزشکی نیز در دایره دستگاههای قرار گرفته است که بدلایل ذیل استعفای آنان حداقل انتطاریست که جامعه از آنان دارد.

اول اینکه در تماس با یکی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان ،موضوع مسمومیت دانش آموزان را جویا شدیم ،در حالیکه در پیش روی ما بیش از چند تخت اورژانس در اشغال دانش آموزان مسموم قرار داشت،این مقام مسول بکلی موضوع مسمومیت را تکذیب و اعلام داشت که این ادعا از اساس دروغ است !

دوم با وجود نمونه گیری از خون دانش آموزان مسموم شده ،هنوز نتیجه آزمایشات صورت گرفته اعلام نشده و درجایی نیز اعلام شده که نتیجه نشان می دهد که این دانش آموزان مسموم نشده اند!

بنابراین باید گفت دانشگاه علوم پزشکی یا از شناسایی این عامل عاجز است و یا اینکه اطلاع دارد و بدلایل مکتوم شده ای از بیان نتایج طفره می رود ،چنانچه آزمایشگاه های این دانشگاه از توان لازم برای تشخیص نوع مسمومیت عاجزند ،پس نتیجه این ضعف مستقیما متوجه مدیران آن است

از این‌رو باتوجه به اینکه هیچ عقل سلیمی نمی تواند بپذیرد که دهها دانش آموز استان بدون دلیل خاصی با یک علائم برابر در مراکز درمانی بستری شوند ،پس تکذیب مسمومیت دانش آموزان منتفی است و آنان باید چرایی بستری شدن این حجم از دانش آموزان را برای مردم تبیین کنند !

البته یادمان نمی رود که به استناد دلایل مطرح شده کمترین انتظار ما از مدیران دو دستگاه آموزشی و درمانی استعفاست !بطور قطع دستگاههای امنیتی کشور بدون توجه با حرف و حدیثها با تمام توان وظیفه خود را انجام خواهند داد ،آنان با بی اعتنایی به شبهاتی که در خصوص توان آنان در جامعه پمپاژ خواهد شد خواهند گذشت و در این برهه حساس هم دست فتنه گران را رو خواهند کرد و بزودی دستان پشت پرده این نیرنگ بزرگ هم رو خواهد شد ،اما حقیقتا این مساله هرگز نمیتواند کم کاری دو دستگاه نامبرده را توجیه نماید ،منتهی باید نشست و بدون گذاشتن  چوب لای چرخ دستگاههای امنیتی آنان را در رسیدن به نتیجه یاری رساند ! 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار