دبیر کانون نویسندگان دانشگاه فرهنگیان ایلام:
دبیر کانون نویسندگان دانشگاه فرهنگیان ایلام با اشاره به دلایل عدم توسعه چاپ و نشر کتاب در ایلام، گفت: ناشران در استان حمایت نمی شوند.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵ 16 February 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ علیرضا گلرنگیان اظهار کرد: کتابخوانی یکی ازضرورت‌های جدی و بسیار مهم در توسعه جامعه است، چون در صورت نهادینه کردن این فرهنگ، علاوه بر جلوگیری از سرقت ادبی، توجیه اقتصادی و اشتغالزایی، از فراوانی هرگونه آسیب‌های اجتماعی نو پدید و هنجارهای نامتعارف در سطح جامعه نیز جلوگیری می‌کند و رفته رفته به جامعه‌ای پویا و کار آمد تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم نویسندگی و چاپ کتاب در همه فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ‌هایی کمتر توسعه یافته، افزود: در استان ما آسیب‌های اجتماعی بسیاری همچون خودکشی، بیکاری و فقر وجود دارند که حل بخش اعظمی از این مشکلات بر عهده فرهنگ و متولیان فرهنگی است که در همین راستا نویسندگان باید به عنوان کسانی که صاحب فکر و فرهنگ هستند راه حل مناسبی برای حل مشکلات موجود پیدا کنند.

گلرنگیان تصریح کرد: نویسندگی و چاپ کتاب در استان ایلام به دلایل متعددی از جمله کمبود و گرانی کاغذ، وجود قوانین سخت و فیلترینگ برای صدور مجوز جهت انتشار کتاب، عدم وجود قوانین مناسب برای حمایت از ناشران و همچنین گرانی کتاب، توسعه چندانی نداشته است.

این نویسنده ادامه داد: در این راستا مسئولان مربوطه باید کاغذ دولتی و ابزار آلات لازمه را با قیمت مناسب در اختیار ناشرها قرار بدهند، قانون‌هایی برای حمایت از ناشرها وضع شود چرا که برخی افراد سودجو از کتاب‌های ناشرها دیگر به اسم خود استفاده می‌کنند، از نویسندگان حمایت شود، شب شعرها و حماسه‌های ادبی برگزار شود و در نهایت قوانین و فیلترینگ‌های دستو پاگیر در زمینه چاپ و نشر کتاب برداشته شود.

وی افزود: برسی‌های آماری در حوزه کتابخوانی و چاپ و نشر کتاب نشان داده است که میزان انتشار کتاب در استان‌های غرب کشور همچون استان ایلام نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است.

گلرنگیان ادامه داد: ضعف‌های موجود در صنعت چاپ و سرانه پایین مطالعه در استان ایلام مشکلات بسیاری به دنبال داشته و موجب نگرانی افراد فرهنگی و اهل کتاب در استان شده است.

وی گفت: سالهاست که به درستی از ظرفیت‌ها و توامندی‌های موجود در این صنعت برای توسعه حوزه نویسندگی، پیشرفت علم و فرهنگ، اشتغال‌زایی و.... استفاده نشده است.

دبیر کانون نویسندگان دانشگاه فرهنگیان ایلام تصرح کرد: عواملی هچون قیمت بالای چاپ کتاب، عدم حمایت‌های کافی از نویسندگان بومی، افزایش سرسام آور قیمت کاغذ، ظهور و بروز فضای مجازی، افزایش قیمت تمام شده کتاب، کاهش مطالعه در خانواده‌ها و عدم پرداخت به موضوعات ملی در کتب موجب شده تا صنعت چاپ کتاب و نویسندگی به رغم اهمیت بالای آن، در استان ایلام گسترش چندانی نداشته باشد.

کیفیت پایین محتوای کتاب

گلرنگیان با اشاره به کیفیت پایین محتوای کتاب‌ها گفت: علاوه بر کپی برداری و سرقت ادبی که اخیراً در تمام جوامع رایج شده است، متأسفانه در استان ما گرایش نویسندگان بیشتر به سمت شعرنو هست در حالی که ادبیات بومی و تاریخ دیرینه استان برای نسل جدید تقریباً ناشناخته است که به همین علت توجه به سایر بخش‌ها به ویژه پیشینه تاریخی استان باید بیش از پیش در دستور کار نویسندگان و مسئولان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استراتژیک بودن صنعت چاپ کتاب یک واقعیت انکارناپذیر است که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت برای تأمین منافع ملی بهره جوییم، از این رو امید می‌رود متولیان فرهنگ در راستای تحقق سیاست‌های کلان فرهنگی و به منظور نیل به اهداف مورد نظر، توجه به حوزه چاپ کتاب را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهند.

این نویسنده تصریح کرد: صنعت چاپ کتاب که جزو صنایع پیشرو در سطح جهان است به علت اینکه یک صنعت پویا، دانش‌محور، روزآمد است و همچنین نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و گردش مالی دارد همواره در اقصی نقاط دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: صنعت چاپ ایران دارای ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه است، چرا که این کشور علاوه بر اینکه از نویسندگان حاذق و ماهری بهره‌مند است بلکه پیشینه تاریخی کهنی نیز دارد که بی‌شک می‌تواند نقش چشم‌گیری در گسترش حوزه نویسندگی و چاپ کتاب داشته باشد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار