معاون آبخیزداری استان ایلام:
معاون آبخیزداری استان ایلام گفت: ۴۰ درصد دشت دره شهر تحت تأثیر فرسایش خندقی یا همان گالی قرار دارد و در بعضی مناطق شدت فرسایش به حدی است که امکان عبور و مرور وسایل کشاورزی ممکن نیست.
کد خبر: ۱۰۹۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰ 02 February 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ با پیگیری های معاونت آبخیزداری استان و فرماندار شهرستان و اداره منابع طبیعی شهرستان دره شهر طرح مطالعاتی کنترل فرسایش های خندقی در اراضی کشاورزی واقع در منطقه عباس آباد تا روستای مراد آباد در دستور کار دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفت.

معاون آبخیزداری استان ایلام گفت: ۴۰ درصد دشت دره شهر تحت تأثیر فرسایش خندقی یا همان گالی قرار دارد و در بعضی مناطق شدت فرسایش به حدی است که امکان عبور و مرور وسایل کشاورزی ممکن نیست.

پیری افزود: این موضوع با حساسیت ویژه در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد تا با توسعه راهکارهای فناورانه بتوانیم جلوی پیشروی گالی ها را گرفت.

دکتر اکبری رئیس گروه زمین لغزش و دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد سرعت پیشروی خندق ها و گالی های ناشی از فرسایش خاک در شهرستان دره شهر  شدید است که نیاز به  اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و انجام کار مطالعاتی دارد و اعلام نمود طرح مطالعات اجرائی تفضیلی فرسایش های خندقی در سال جاری تهیه و اجرایی خواهد شد.

آرش مزبانی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دره شهر اظهار کرد بدلیل بافت خاک؛ متأسفانه شاهد فرسایش های خندقی شدید در زمین های کشاورزی هستیم بطوریکه بدلیل حساسیت خاک؛ بیشتر اراضی کشاورزان در معرض فرسایش شدید قرار گرفته و تبدیل به آبکند های هزار دره ای شده است و اگر کنترل نشوند اثرات نامطلوب و عواقب شومی در انتظار زمین ها کشاورزان خواهد بود.

لذا در این خصوص بازدیدی با حضور عبدالسلام پیری معاون آبخیزداری استان و دکتر بهمن اکبری رییس گروه زمین لغزش  سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه کارشناسان  آبخیزداری شهرستان و کارشناسان دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری  از مناطق فرسایش خیز واقع در روستای عباس آباد تا چمژاب و دهستان ارمو صورت گرفت./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار