عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام:
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام بر پیشگیری از ایجاد بحران در زندگی‌های زناشویی تاکید کرد و گفت: در بسیاری از مواقع خانم‌ها انتظارهایی از همسرانشان دارند، ولی همسران آن‌ها، این را درک نمی‌کنند که این مسئله باید از طرف خانم‌ها بیان و مطرح شود. چون برخی از مردان در این زمینه ناآگاه هستند.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ 01 February 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر امیرعبدالحسینی در کارگاه «الگوی عشق» که در سالن اندیشه دانشگاه پیام‌نور ایلام برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد مسئله، مشکل و بحران در زندگی است و تمام مسائل راه حل دارند و برطرف می‌شوند.

وی گفت: اگر به فکر حل مسئله نباشیم به مشکل تبدیل می‌شود و  مشکلات راه حل‌های پیچیده تری دارند و حل آن‌ها زمان بر است. مرحله آخر نیز بحران که هیچ راه حلی ندارد و بدترین حالت در زندگی‌های زناشویی است. در مرحله بحران ممکن است خیانت رخ دهد و  یا فرد به یک بیماری روحی روانی مبتلا شود. در مرحله بحران خیلی کم بازگشت اتفاق می‌افتد.

عبدالحسینی عشق را اسرار آمیز خواند و گفت: تعاریف مختلفی برای عشق وجود دارد و هر کسی عشق را یک جور تعریف می‌کند.

برای عشق هزینه‌های زیادی شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: برای عشق هزینه‌های زیادی شده است. ساخت فیلم و آهنگ‌های فراوان این موضوع را تایید می ‌کند. اما متاسفانه بسیاری از عشق‌ها دیگر فقط به سمت پورن رفته‌اند. عشق به حدی در ذهن برخی افراد مهم است که داستان‌ها برای آن سروده‌اند. اگر عشق نبود، حافظ و سعدی و کتاب‌های غنی ادبیات هم نبود.

افراد با مغز عاشق می‌شوند یا قلب؟

عبدالحسینی افزود: یک سوال که بسیار پیش‌ می‌آید این است که افراد با مغز عاشق می‌شوند یا قلب؟ در جواب این سوال باید گفت که افراد با مغزشان عاشق می‌شوند و بیشتر این موضع تحت کنترل مغز است. مغز با ترشح برخی هورمون‌ها این موضوع را کنترل می‌کنند. دوپامین، کورتیزول، اکسی توسین و... برخی از این هورمون‌ها هستند.

عبدالحسینی عشق را یک نیاز دانست و گفت: در عشق ورزیدن به فرزندان باید مراقب باشیم که این موضوع میانه باشد و اعتدال رعایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور صبر و شکیبایی در عشق را مهم دانست و تاکید کرد: در گذشته در میان افراد عشق در مقام ناز و نیاز بود. ناز برای زن و نیاز برای مرد. اما عشق امروز دیگر به آن شکل باقی نمانده است.

با ۵ زبان عشق آشنا شوید

وی با تاکید بر زبان عشق گفت: این زبان شامل ۵ قسمت است، که یکی از آن‌ها زبان بیان است. افراد باید نیازها و دوست داشتن‌ها را بیان کنند این یک نیاز است. داشتن فعالیت مشترک، در خدمت بودن، هدیه دادن و تماس فیزیکی مانند لمس و نوازش از دیگر اقسام زبان عشق هستند. خیلی از مواقع ما این زبان‌ها را نمی‌دانیم.

خانم‌ها نیازهایشان را بیان کنند

عبدالحسینی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع خانم‌ها انتظارهایی از همسرانشان دارند، ولی همسران آن‌ها، این را درک نمی‌کنند که این مسئله باید از طرف خانم‌ها بیان و مطرح شود. چون برخی از مردان در این زمینه ناآگاه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور بر داشتن عزت نفس مناسب در میان زوجین تاکید کرد و گفت:  کسی که عزت نفس دارد دیگر خساست به خرج نمی‌دهد. کسی که برای خودش ارزش قائل باشد، بی شک خودش و احساساتش را می‌شناسد و برای احساسات دیگران نیز ارزش قائل می‌شود.

سازشگر نباشید

وی ادامه داد: در زندگی افرادی که از الگوی سازشگر استفاده می‌کنند زندگیشان دوام کمتری دارد. در این موضع هیچ فردیتی در کار نیست. برای شریک زندگی باید فردیت قائل شویم و اجازه دهیم برخی کارها و فعالیت‎‌های فردی را به تنهایی یا با دوستان خود انجام دهند. الگوی دیگر الگوی سرزنشگرانه است. افراد درگیر این الگو مرتب به دنبال سرزنش طرف مقابل خود هستند.

عبدالحسنی تاکید کرد: الگوهایی را که نام بردیم هشدار دهنده‌های بسیار قوی طلاق هستند. در حال حاضر دیگر زن‌ها مادر بزرگان قدیم نیستند ولی بعضی از آقایان هنوز تفکر پدربزرگان قدیم را دارند. حتی ادبیاتشان نیز به همان شکل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یکی دیگر از الگوها را الگوی حساب‌گر دانست و گفت: این افراد مدام در حال حساب و کتاب تمام مسائل هستند. مثلا دیده شده به شریک زندگی خود می‌گویند تو محبت نداشتی من هم به همان شکل با تو رفتار کردم. الگوی دیگر الگوی ارتباطی گیج است. در این الگو  یک خلسه روانی وجود دارد. افراد باید به سمت الگوی ارتباطی نرمال بروند. در این الگو صداقت وجود دارد و زندگی دوام بیشتری دارد، چون از نگاه طرف مقابل یعنی همسر به زندگی و مشکلات آن نگاه می‌کنند.

وی افزود: در تئوری گلاسر دو کنترل بیرونی و درونی وجود دارد. در کنترل بیرونی مرد یا زن تعیین کننده شرایط طرف مقابل است برای مثال طرف مقابل است که تعیین می‌کند همسرش چه بپوشد. اما در کنترل درونی هر دو با هم صحبت می‌کنند و سعی دارند به توافق برسند. در کنترل بیرونی گلایه، انتقاد، سرزنش و... بسیار وجود دارد. توصیه می‌شود زوجین این آزمون را تحت نظر روانشناس اجرا کنند.

از نوازش جسمی غافل نشوید

عبدالحسینی در پایان گفت: زوجین در زندگی زناشویی نوازشی جسمی را مد نظر داشته باشند و با کلام و نگاه خود نیز به طرف مقابل توجه کنند. ریشه بسیاری از خیانت‌ها همین موضوع است. یادمان باشد چشم و گوش‌های مریض فراوانی وجود دارد. متاسفانه در برخی مواقع بی‌سوادی نوازش و یا کم سوادی نوازش وجود دارد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار