اقدامات اخیر و سازنده استاندار ایلام را باید در چارچوب همین راهبرد معنا کرد ،استانی با برخورداری از ظرفیت های کم نظیر اقتصادی با امتیاز وِیژه 430کیلومتری می تواند بعنوان یک مزیت تجاری مستمر،بخش قابل توجهی از بحران تحریم اقتصادی را خنثی نماید .
کد خبر: ۱۰۸۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ 28 January 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: از دیرباز مراودات اقتصادی وتجاری به اشکال رایج در بین کشورهای مختلف وجود داشته است ،حاکمان محلی بواسطه برقراری ارتباطات تجاری وراه اندازی بازارهای کالا به کالا که امروزه تحت عنوان تهاتر از آن یاد می شود ،نیازهای مردمان خود  را تامین کرده اند.

امروزه با رشد تکنولوژی و نوآوری ،مراودات تجاری نیز رنگ وبوی نوآورانه به خودگرفته اند و غالب کشورهای با پذیرش کنوانسیون ها وقراردادهای دوجانبه وچندجانبه بین المللی ،افق های مشخصی را پیش روی خود ترسیم کرده و اهداف وبرنامه های کلان خود را با هدف رشد وتوسعه و تامین منافع شهروندان خود پیش می برند.

هرچند تجارت آزاد و مراودات تجاری اهدافی تامین حقوق انسان ها را دنبال می کند ،اما این روزها به اهرم فشاری سیاسی بمنظور تامین منافع کشورهای قلدر تبدیل شده است که از آن تحت عنوان تحریمهای مالی واقتصادی از آن یاد می شود ،تحریمهایی با اهداف کاملا سیاسی و متباین با حقوق انسانی که اجرای آن از اساس حقوق زیستی انسانها را نشانه گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران بدلیل تفاوت اهداف وسیاستهایش با تعاریف مدنظر قدرت جهانی،یکی از بزرگترین اهداف تحریمی نظام سلطه قرار گرفته است ،اهداف ظالمانه ای که به نام تنبیه سیاستمداران جمهوری اسلامی ذر اصل جان مردم ایران را نشانه گرفته است.

موضوعی که با گذر زمان و تشدید دشمنی ها ،هر روز با اشکال گوناگون و با بهانه های جدید برمردم ایران تحمیل می گردد و متعاقب آن شاهد سخت تر شدن شرایط زندگی مردم ایران هستیم . بنابراین با استمرار لجاجت هاو سرسختی حکام خودکامه غرب و ازسویی نبود راهبرد دیپلماتیک مشخص برای برون رفت از این بن بست سیاسی واقتصادی ،لاجرم باید به فکر گریزگاههای متعددی برای نفس کشیدن بود.

نیک می دانیم امروز بخش اعظم مرادات اقتصادی جهان بر پایه دلار آمریکا صورت می گیرد ؛هر چند برخی کشورها با انعقاد تفاهمنامه های تجاری بنای خود رابر پایه پول ملی قرارداده اند ،اما با این حال همچنان این دلار است که امروز اساس معاملات تجاری کشورهای قرار گرفته است.

با وجود تلاش های آمزیکا برای قطع دسترسی ایران به دلار ،که این روزها با تحریم منابع مالی و بانکهای عراق به نقطه بحرانی رسیده است ،بطور قطع درآینده اقتصاد کشور روزهای تاریک وسختی را پیش روی خود خواهد دید ،پس برای فایق آمدن بر شرایط پیش رو باید از هر فرصتی به نحو شایسته بهره گیری کرد.

مرزهای تجاری یکی از این اهرم ها برای خنثی سازی جنگ اقتصادی هستند ،مرزهایی که بدور از هیاهوی تحریم های اقتصادی غرب وآمریکا ،به معبری مطمئن برای تامین منابع ارزی کشور تبدیل شده و سالیانه با تزریق میلیاردها دلار ارز،تراز تجاری کشور را مثبت نگه داشته اند.

برقراری دالان های دیپلماتیک محلی بدور از چشم تحریم کنندگان اقتصاد ایران را باید یکی از منطقی ترین راهبردها برای ایجاد یک رابطه تجاری مطمئن والبته سودآور برای کشور که با خنثی سازی تحریم های میتواند زمینه ساز رشد وتعالی اقتصاد کشور باشد.

اقدامات اخیر و سازنده استاندار ایلام را باید در چارچوب همین راهبرد معنا کرد ،استانی با برخورداری از ظرفیت های کم نظیر اقتصادی با امتیاز وِیژه 430کیلومتری می تواند بعنوانیک مزیت تجاری مستمر،بخش قابل توجهی از بحران تحریم اقتصادی را خنثی نماید .

بررسی توافقات تجاری یکساله اخیر استاندار ایلام با استانهای واسط وبابل عراق و امکان عملیاتی سازی این تفاهمات با هدف خنثی سازی تحریمها و بهره وری اقتصادی را باید مهمترین دلیل برای توسعه روابط دیپلماتیک محلی در استان های مرزی نام نهاد.

البته این موضوع مهم باید مورد اهتمام دولت ها قرار گیرد که در راستای تقویت بنیانهای دیپلماتیک دراستان ها ،همانندسازی ارتباطات مدیران محلی با وزارت خارجه براساس عرف دیپلماتیک و هدفمند سازی دیپلماسی استانی ،معاونت امور دیپلماتیک در استان های مرزی ایجاد شود .

در پایان ضمن یادآوری این نکته که استاندار ایلام با شناخت شیوه های دیپلماسی ،گام موثری را در راستای تحقق اهداف اقتصادی و دیپلماتیک برداشته است ،جا دارد تلاش های ایشان چه درحوزه درون استانی ،چه برون استانی با اهدف رفع چالش ها و مشکلات اقتصادی  استان وکشور را ارج نهیم .استمرار این برنامه ها به طور قطع آثار مثبت خود را بر اقتصاد استان برجای خواهد گذاشت ،اما لازمه آن اهتمام دولت در سطح ملی و حمایت از اجرای تفاهمات دو استان مرزی و تسهیل سازی عملیاتی شدن آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار