چنانچه مسولین اقتصادی کشور بتوانند به شکلی منطقی این مرز را در خدمت ظرفیت های بیشمار گردشگری کشور قرار دهند ،حتی پیش از چشم انداز طرح های توسعه ای کشور، می توانند به این مهم فائق آیند.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶ 26 January 2023

تابناک ایلام ::معمولا رسم بر این است مبادی ورودی شهرها و در مختصاتی بزرگتر کشورها را به گونه ای طراحی می کنند که اولا جذابیت های آن ،گردشگر یا مهمان را مجذوب خود کند
دوما با زیباترین وجه ممکن نمایی از آن شهر با تمامی مولفه هایش در ذهن مهمان یا مسافر نقش ببندد.

از این روست که ورودی شهرها و مبادی ورودی کشورها را به نام پیشانی یا معرف آن شهر نام نهاده اند ‌

حال تصور کنید در شهر یا کشوری که انگیزه ای برای شکل دهی اقتصاد گردشگر محور در برنامه ریزی های کلانش وجود دارد ،ابزار تحقق و عملیاتی شدن این انگیزه چگونه مهیا شده و ورودی شهر و کشور را به چه نحوی آرایش می کنند؟

بدون شک اقتصاد گردشگر محور یکی از مهمترین و در دسترس ترین ابزار برای تامین منابع ارزی یک کشور به حساب می آید که این سالها توجه کشورهای زیادی را به خود جلب کرده است .

در همین راستا تبدیل مرز بین المللی مهران به یکی از اصلی ترین مقاصد ورود و خروج گردشگران مذهبی ،سیاحتی و پزشکی در چارچوب طرح های درآمد زای غیر نفتی کشور را باید گران‌سنگ آرین فرصت اقتصادی کشور نامگذاری کرد.

فرصتی طلایی در دوران تحریم اقتصادی کشور که به طور جد می تواند اثرات منفی جنگ اقتصادی دشمنان را خنثی و ازسویی نیز ،زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شود.

شکل گیری چنین وضعیت مطلوبی برای اقتصاد کشور نیازمند ملزوماتی از جنس معرفی آماده سازی زیر ساخت و فراهم کردن فضایی ترغیبی و انگیزشی برای گردشگران است

در پاره ای موارد نیل به این هدف بزرگ چندان هم به هزینه های مالی و تحمیل آن به اقتصاد کشور متکی نبوده و صرفا با یک برنامه ریزی درست و منطقی می‌توان زمینه تحقق آن را فراهم کرد.

همانگونه که در ابتدای مطلب بدان اشاره شد ،ورودی شهرها و در سطحی کلان تر ،مبادی ورودی کشورها خصوصا برای جغرافیای مسافر پذیر بمنظور جلب نظر مسافرین و گردشگران از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است .

نیک می دانیم اولین تصویری که از یک کشور یا شهر در ذهن مسافرین تازه وارد نقش بسته و می تواند نمایی گسترده از موجودیت آن در ذهن او ترسیم و بعنوان یک اصل برای استمرار سفر در آتی و معرفی به دیگران ،نحوه برخورد متولیان ،زیبایی یا زشتی چهره ،وضعیت امکانات خدماتی رفاهی و امنیت آن است

بدیهی است هرکدام از این مولفه ها در میزان گردشگر پذیری این مناطق نقش اساسی ایفا می کنند، زشتی هایی که می تواند برای همیشه همچون سدی ،کشوری سرشار از ظرفیت های گردشگری محروم و یا بالعکس با کمترین هزینه بیشتر موهبت را به اقتصاد ات کشور هدیه نماید.

همه می دانیم که امروز شهر مرزی مهرانی معرف ایران بزرگ و پیشانی جمهوری اسلامی ایران از نقش مهم و اساسی برای تحقق اقتصاد غیر نفتی گردشگر محور برخوردار شده است .

چنانچه مسولین اقتصادی کشور بتوانند به شکلی منطقی این مرز را در خدمت ظرفیت های بیشمار گردشگری کشور قرار دهند ،حتی پیش از چشم انداز طرح های توسعه ای کشور، می توانند به این مهم فائق آیند.

البته تحقق این امر به تمهید اندیشی در راستای تامین ملزومات اساسی در مرز مهران است که بخشی از آن متاثر از برخی رفتارها دستخوش تغییرات منفی قرار گرقته است .

در حالی که پایانه مسافری بعنوان اولین و کانونی ترین نقطه برخورد مسافرین گردشگران خارجی در قرق دلالان ارز و سیم کارت قرار گیرد و با زشت ترین رفتارها به استقبال آنان بشتابند ،نمی‌توان تحقق اقتصاد گردشگر محور را در این مرز انتظار داشت

امروز حضور دلالان ارز و سیم کارت در پایانه مسافری مهران و شیوه برخورد آنان با گردشگران ورودی ،نمایی غیر واقعی و نازیبا از کشور متمدن ایران پیش روی مسافرین و گردشگران ترسیم کرده است

نمایی با جلوه گری زشت و زننده که هرگز با واقعیت فرهنگی مردمان کشور سنخیت ندارد  ،اما بدترین چالش را پیش روی اقتصاد گردشگری پیاده کرده است .

حضوری که گاها با رفتارهای پرخاشگرانه و بی احترامی به مسافرین خارجی توام می شود تا بدترین تصویر از ایران و ایرانی در ذهن آنان نقش ببندد.

یادمان نرفته است که رفتار زننده یک دلال  با زائر عراقی و کتک کاری آن در دو سال پیش ،چگونه موضوع را به یک چالش دیپلماتیک در سطح بین المللی تبدیل کرد.

پشت این دلالانی که بدترین تصویر از فرهنگ و ...ایران را در ذهن گردشگران خارجی ترسیم می کند چه دستان منفعت طلبی قرار دارد؟

آیا با نبود این دستان ،دلال می تواند به راحتی در سالن ترانزیت و در اولین نقطه ورودی به کشور حضور یابد؟

آیا این رفتار و وضعیت زیبنده کشور و استان است ؟ اینگونه می خواهیم به نقطه هدف اقتصاد گردشگر محور برسیم ؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار