رییس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد :باید برای احیای بافت آسیب دیده اراضی جنگلی اعتبارات بیشتری از سوی دولت در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵ 28 January 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ امید کرمی افزود : دخالت انسان و جوامع محلی از جمله دامداران، کشاورزان و بهره برداران فرآورده های جنگلی به عنوان مهمترین معضل و چالش باعث ایجاد آسیب های جدی به درختان بلوط و چرخه زادآوری آنها شده است.

وی گفت : طبق بررسی کارشناسان در صورت تداوم این روند و تشدید تخریب ها، درختان در ناحیه رویشی زاگرس طی ۳۰ سال و درختان ناحیه رویشی شمال کشور در مدت ۵۰ سال آینده از بین خواهند رفت.

کرمی ادامه داد : ممانعت از ورود بی رویه احشام، جلوگیری از کشاورزی در زیراشکوب درختان جنگلی و شخم زمین نیازمند ورود جدی دستگاه های متولی و انجمن های مردم نهاد با هدف آگاه سازی جوامع محلی است و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باتوجه به وسعت زیاد اراضی جنگلی به تنهایی قادر به حراست از این عرصه ها نیست.

به گفته وی  سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای احیای ناحیه رویشی زاگرس طرح های متعددی از جمله پروژه های بوم زادگاه زاگرس و نهضت جهادی تولید یک میلیارد نهاد طی چهار سال را در دست اقدام دارد که ایلام به همراه استان های فارس و کردستان پایلوت طرح بوم زادگاه زاگرس قرار گرفته است.

کرمی ادامه داد : در این طرح زیستگاه های حیات وحش و رویشگاه های درختان بومی در قالب جنگلکاری و جنگل داری اجتماعی با همکاری عامه مردم طی سال آینده و با هدف تاثیرگذاری بر نگرش مردم در خصوص اهمیت مناطق جنگلی و حفظ انفال اجرایی می شود./ع

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار