تعریف و تشریح وظایف ارکان قدرت براساس اصل تفکیک قوا باید با اعتماد بخشی و حفظ احترام و پذیرش واقعی نقش ارکان قدرت صورت پذیرد نه اینکه ایجاد انشقاق و دودستگی را رقم زند
کد خبر: ۱۰۸۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷ 20 January 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: از بد قضا استان ایلام همواره محل اختلاف ارکان قدرت و مکان آزمون و خطا بوده است، قضای بدی که همیشه منافع هم استانی ها را در بین چرخ دنده های قدرت له و لورده کرده است.

قضای بدی که همواره ی تاریخ و ادوار دست از سر مردم بینوای ایلام برنداشته است تا از بد آن ،محرومیت جز جدایی ناپذیر اسم و شهرتش باشد ،غافل از اینکه منابع سرشارش در بیرون از گود دعوای قدرت می تواند همچون پاک کنی، محرومیت را از پسوند ایلام بزداید!

روزگاری در دولت اعتدالیون ،که همسویی نماینده اصلاح طلب و دولت اعتدال می توانست ظرفیت رفع تنگناهای استان قرار گیرد، اما ناپختگی جوان متفرعن وخام دربار قدرت ،آن را در مسیر تنازعی بی حاصل بکار بست تا فرصت چهار ساله قدرت اجرا و نظارت همسو را خاکستر کرده و غبار محرومیت استان را دو چندان کند.

حال که چرخ سیاست آنگونه چرخید که ارکان قدرت از امنیت گرفته تا توصیه کنندگان عبادالله  به تقوی الله  و دولت و مجلس در یک مسیر قرار گیرند، دیگر بجای ماندن غبار محرومیت از رخسار ایلام را هیچ بهانه ای نمیتواند توجیه کند !

حال که ریل یک ریل است و قطار یک قطار ! آیا سزاست باردیگر منافع استان در آتش خاله زنکی های بی حاصل بین ارکان قدرت باردیگر بسوزد ،دود شود و هوا رود ؟

مع الاسف آنچه را که در یکی دو هفته اخیر در سفر مدیر اجرایی استان به شهرستان های سیروان و ایوان و رویدادهای جلسه شورای اداری دو شهرستان مشهود بود ،نمایی ناخوش از اختلاف با نماینده  را به نمایش می گذارد که یقینا خروجی آن مصلحت مردم استان را نشانه نگرفته است و گویای چرخش درب بر همان پاشنه ایست که در دولت و مجلس اصلاح و اعتدال دود اختلافات، چشم منافع مردم را تا مرز نابینایی پیش برد !

درجایی که استاندار در شورای اداری ایوان ودر حضور نماینده مردم می گوید مدیران شهرستان بجز فرماندار پاسخگوی فرد دیگری نباشند ،چیزی جز گوش ندادن به حرف نماینده از آن مستنبط نخواهد شد ،شاید اگر استاندار می گفت ،کار ستادهای انتخاباتی تمام شده است تفسیر ها اینقدر به سمت نماینده نشانه گیری نمی شد

بله درست است، مسول اجرا دولت است و مسولیت عدم اجرا هم دولت ! پس مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان و استان را باید  فرماندار و استاندار تعیین کنند! اما اینگونه شد ؟ آیا هیچ مدیری بی اذن نمایندگان و ستادهای انتخاباتی منصوب شدند ؟ آیا اصلا دیگر مجالی برای دخالت مانده است ؟

به هر حال به قولی گفتنی این نتیجه آبی است که درست ریخته نشد و کاریش نمیشه کرد ،اما این موضع گیری گویای یک واقعیت است که اختلاف بین استاندار و نماینده سرباز کرده است و می رود تا دوباره منافع مردم ما را ببلعد !البته تا جایی که به یاد داریم خانم نماینده هرگز برای انتصابات به آب و آتش نزد.

البته  میخ تابوت این  تعامل را استاندار باردیگر در سفر به  سیروان زمانی زد که خانم فلاحی از مطالبات مردم گفت و استاندار پاسخ داد که مردم خود باید مطالبه گری کنند که البته دکتر فلاحی گفتند من نماینده مردم هستم !   ، این یعنی کار از گمانه زنی فراتر رفته و شیوه برخورد آفای استاندار با وکیل مردم گویای وضعیت خوبی در پرونده تعاملات نبست.

استاندار ایلام که خود استخوان خرد کرده این وادی هستند بهتر از هر کس دیگری به محاسن تعامل نماینده دولت و نماینده مجلس واقف هستند، باید مراقب موش دوانی افراد ثالث در گل آلود کردن رابطه خود با نمایندگان استان خصوصا خانم فلاحی باشند

ایشان بهتر از هرکسی به میزان نفوذ کلام و جایگاه خانم فلاحی در ارکان بالای قدرت اطلاع دارند ،بنابراین هر کنشی که بخواهد این ظرفیت را از مسیر خدمت به مردم استان محروم نماید در واقع جفا در حق مردم استان معنا می شود

نیک می دانیم که استاندار ایلام فردی تلاشگر هستند که روز و شب خود را در مسیر اعتلای استان و رفع تنگناهای آن تعریف کرده اند، اما زمانی این تلاش ها می تواند به هدف بنشیند که پای همپوشانی دیگر ارکان قدرت در میان باشد

همانطور که در بالا به آن اشاره داشتم ،امروز که قطار قدرت در کشور از توصیه کنندگان به تقوی الله گرفته تا سیستم امنیتی از تقنین و قضا گرفته تا شورا و اجرا بر روی یک ریل قرار گرفته اند، چنانچه در پایان این ماه عسل قدرت بازهم شاهد ایستایی غبار محرومیت بر رخسار ایلام باشیم ،مردم دیگر هیچ توجیهی را نخواهند پذیرفت !

امروز اگر سارا فلاحی به مدد نفوذ کلام خود تیزی زبانش را بر گردن آنانی قرار داده است که با زبان خوش حق مردم ما را ادا نمی کند که خوب است و باید از این ظرفیت در راه تحقق وعده های دولت بهره گیری کرد !

مگر کجای تلاش های این نماینده برای گسیل اعتبارات و پر کردن چاله چوله های حوزه بهداشت ،ورزش ،کشاورزی،و عمران  شهرستان به غایت محروم سیروان با منافع دولت در استان در تضاد و تباین است که بخواهند مانع از تبیین آن برای موکلانش شوند ؟

امروز هر قدمی که بخواهد گره ای ازمشکلات و نارسایی های مردم و جلب رضایت آنان برداشته شود از سوی هر کسی که باشد باید بر روی چشم گذاشته شود ! تازه اینکه ایشان نماینده مردم است و باید هم برای مردمش تشریح کند که چکاره آنان است !

آری ! بارها گفتیم که پای کردن نماینده در کفش دولت در حوزه انتصابات هم با اصل تفکیک قوا در تباین است و هم اینکه اصلی ترین بند منشور انقلابی‌گری یعنی ولایتمداری را به چالش خواهد کشانید ! مساله ای که فلاحی بدرستی ان را تشخیص داد و در گرداب آن گرفتار نشد .پس دخالت نماینده دراین حوزه هم مذموم است و هم مطرود ! اما این مذمومیت در یک حوزه نافی اصل وظایف عام و نظارتی نماینده نخواهد بود،

اینکه دولت در استان بخواهد یکه و تنها حلال مشکلات پرحجم و تلنبار شده باشد نه شدنی است و نه معقول ! مگر اینکه کسی بخواهد سند آن را به نام خود بزند! و گرنه چنانچه هدف حل مشکلات و تحقق برنامه ها باشد ،راه آن از،تعامل و همپوشانی وظایف و گردن نهادن به نقش هایی می گذرد که قانون پیش پای رکن های مختلف قانون گذاشته است .!

از این‌رو از استاندار ایلام بعنوان مجری و تمام کننده امور می خواهیم با در پیش گرفتن مسیر تعامل با نماینده از ظرفیت وکیل و مکمل قرار دادن آن در مسیر رتق و فتق امور مردم بهره گیری نمایند.

باور کنید نه مجالی برای آزمون و خطا باقیست و نه فرصتی برای نمایش ! همانطور که گفتید مردم خود میدانند که چه کسی برایشان کار می کند ،پس با پس زدن حاشیه ها و قرار گرفتن در متن ،مانع از تحمیل هزینه انشقاق و  دو دستگی به مردم محروم ایلام شوید و قضاوت عملکردها را هم به مردم بسپارید.

شایان ذکر است در جلسه شورای اداری سیروان که با حضور نماینده مجلس و مدیران استان برگزار شد ،در حالی که دکتر فلاحی نماینده مردم گزارش اعتبارات حوزه های مختلف و مطالبات مردم شهرستان گزارشی را ارائه داد،یکبار از سوی مجری با تذکر پایان وقت روبرو که اقدامی در شان و جایگاه نماینده مردم نبود ،مضافا اینکه استاندار در واکنش به آن گفتند: مردم باید مطالبه کنند که خانم فلاحی در پاسخ گفتند ؛ من نماینده مردم هستم و باید مطالبات آنان را تبیین نمایم "

البته خانم نماینده از کنار این واکنش ها با طمانینه و آرامش عبور کرد و واکنشی که بخواهد جلسه را به حاشیه بکشاند از سوی ایشان شاهد نبودیم . شان و جایگاه نماینده بعنوان وکیل مردم و وظایفی که قانون برایشان تعریف کرده است باید مورد اهتمام دستگاههای اجرایی قرار گیرد.  چرا که هیات دولت از کانال تایید نمایندگان عبور کرده و از بعد نظارتی نیز وظایفی را عهده دار هستند که باید به آن عمل نمایند. 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
نمایندگی مجلس تبدیل به اهرم فشار شده است و نمایندگان صراحتا و بی تعارف مشغول سهم خواهی و دخالت در عزل و نصب‌ها هستند . درود بر استاندار شجاع و کاردان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
درود برنماینده شجاع وپیگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
تابناک نفوذ کلام خود تیزی زبانش را بر گردن زده حرف بی ربطی است. عمل و کار مشکلات را حل می کند نه حرافی و سخن گفت بی حد و حصر. متاسفانه تحلیل پر از نقض و نقص تان افتضاح بود، اتفاقاً بانی و باعث مشکلات معاونت اقتصادی استان به خاطر گماردن فرد و سهم خواهی همین خانم نماینده بوده است. حنجره پاره کردن خانم نماینده فقط به ضرر استان بوده، به همان دلیل که آوردن شرکت بهره برداری نفت و گاز به ایلام و پرونده مالیاتی شرکت های نفت و گاز تاکنون به نتیجه نرسیده است، عن قریب میدان گازی باباگیر هم رو استان مجاور مال خود کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار